اظهارات رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی در جمع خبرنگاران

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی گفت: با توجه به اهمیت و حساسیتی که در شورای نگهبان وجود دارد عده‌ای به دنبال این هستند که وظیفه نظارت استصوابی را از شورا بگیرند، در حالی که این نظارت از مهم‌ترین وظایف شورای نگهبان بوده و هدف از آن خدمت به مردم، نظام و نامزدهای انتخابات است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، سید محمد باقر تقوی عراقی در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن ۲۶ تیر ماه سالروز تاسیس شورای نگهبان اظهار کرد: شورای نگهبان در تیرماه ۲۶ سال ۱۳۵۹ به فرمان امام راحل و به منظور پاسبانی و حفاظت از انقلاب اسلامی تشکیل شد.

وی تصریح کرد: این نهاد که متشکل از ۶ نفر فقیه و شش نفر حقوق‌دان است، به منظور دروازه‌بانی از انقلاب، جلوگیری از نفوذ جریان‌های معاند و دشمنان اسلام به درون نظام شکل گرفته است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی اعلام نظر در مورد مصوبات مجلس و مطابقت آن با شرع مقدس، نظارت بر انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری، پاسخ به استعلامات دیوان عدالت اداری، تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری، پاسداری و اسلامیت و جمهوریت نظام، تایید نهایی انتخابات و… را بخشی از وظایف شورای نگهبان دانست و ادامه داد: اساس کار در شورای نگهبان بر اساس رعایت قانون، شرع، اخلاق و رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

تقوی ‌عراقی بیان داشت: با توجه به اهمیت و حساسیتی که در شورای نگهبان وجود دارد عده‌ای به دنبال این هستند که وظیفه نظارت استصوابی را از شورا بگیرند، در حالی که این نظارت از مهم‌ترین وظایف شورای نگهبان بوده و هدف از آن خدمت به مردم، نظام و نامزدهای انتخابات است.

وی ادامه داد: نظارت استصوابی یک خدمت چند سویه است که به نفع مردم، نامزدها و نظام است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی گفت: در انتخابات مجلس در یکی از استان‌ها فردی ثبت‌نام کرده بود که متهم فراری بود و نیروی انتظامی ماه‌ها به دنبال این متهم بوده است و اگر نظارت استصوابی نباشد، عده‌ای خلافکار به خود اجازه می‌دهند در انتخابات شرکت کرده و با فریب مردم برای خود رای جمع کنند، که اگر این افراد به مجلس راه پیدا کنند قطعا هم به مردم و هم به نظام ظلم شده است.

تقوی ‌عراقی افزود: شورای نگهبان اطلاعاتی را از برخی نامزدها به دست می‌آورد که اگر مردم در جریان این اطلاعات قرار گیرند برخی از نامزدها حتی یک لحظه نخواهند توانست در بین مردم زندگی کنند.

وی ادامه داد: در استان مرکزی برخی از نامزدها شرایط بند یک ماده ۲۸ را نداشتند، اما متاسفانه عده‌ای از مسئولان با افتخار اعلام کردند ۹۷ درصد ثبت نام کنندگان تایید صلاحیت شده‌اند، این در حالی بود که اعتقاد عملی به اسلام و قوانین اسلام در بین برخی از ثبت نام کنندگان وجود نداشت.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقاط ضعف انتخابات مجلس اظهار کرد: یکی ازنقاط ضعف انتخابات این بود که در تشکیل هیات اجرایی از انسان‌هایی با تجربه و دلسوز به معنای واقعی کلمه استفاده نشد، این در حالی است که در انتخابات قبلی اعضای هیات اجرایی از بین معتمدین بازار، فرهنگیان، روحانیون، خانواده شهدا و… انتخاب می‌شدند.

تقوی ‌عراقی تبیین کرد: در انتخابات شاهد ثبت نام فله‌ای بودیم، در حالی که شان مجلس بسیار بالاست و کسانی باید به این مکان راه پیدا کنند که صلاحیت لازم را داشته و از سوابق بالای مدیریتی برخوردار باشند.

وی بیان کرد: علاوه بر ثبت نام فله‌ای، تاییدهای فله‌ای نیز از دیگر مشکلات انتخابات بود، برخی از نامزدها در چارچوب قانون حرکت نکردند و ما شاهد تخلفات متعدد نامزدها بودیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.