نماینده اراک: واحدهای بزرگ صنعتی استان مرکزی دچار بی‌ثباتی مدیریتی هستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از بی‌ثباتی مدیریتی در واحدهای بزرگ صنعتی استان مرکزی گفت: واحدهای صنعتی به‌جای خصوصی‌سازی بی‌صاحب‌سازی شدند و امروزه برخی به اراضی واحدهای صنعتی چشم طمع دارند.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، علی اکبر کریمی شامگاه دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن در استان مرکزی که در تالار کوه نور مجموعه هتل امیرکبیر اراک برگزار شد با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صنعت کشور اظهار داشت: همه مشکلات صنعت کشور را با تمام وجود حس کرده‌ایم و می‌دانیم مشکلات نقدینگی یکی از مهم‌ترین دغدغه تولید است و این مهم نیاز به بازکردن و توضیح بیشتر ندارد اما باید به مسائل و واقعیت‌هایی در پس این مشکلات و موانع توجه کنیم.

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم اینکه از منابع مالی نقدینگی واحدهای صنعتی و تولیدی میلیاردها میلیارد تومان درآمد برای بانکها وجود داشته ولی نظام بانکی در اختیار صنعت و تولید کشور قرار ندارد.

کریمی تصریح کرد: در برخی کشورها بهره بانکی و سود به این معنا وجود ندارد و این در حالی است که ما به زور ۲ درصد از نرخ سود بانکی کاهش می‌دهیم و درعین حال سالهای بعد با فورمول‌های خاص ظاهرا سود را کاهش داده‌ایم اما در عمل همان سود بانکی کلان را از تسهیلات و تسهیلات‌گیران دریافت می‌کنیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با انتقاد از رفتار بانکها در اخذ سودهای سنگین گفت: متاسفانه به رغم تمام تلاش‌ها، بانک‌ها، بانکداران و سهامداران بانکی حاضر نیستند از سودکلان و سنگین بانکی دست بردارند و بگذرند هر چند سودهای بانکی ۲ رقمی برای شرایط رکودی که همه واحدهای تولیدی در آن شرایط اقتصادی مشکل دارند مناسب نیست.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی مطالبات بسیاری از دولت دارند و در مقابل در بخشهایی دیون بسیاری دارند که می‌توان با تهاتر بدهی و مطالبات ضمن وصول طلب واحدها مشکلات بدهی این واحدهای تولیدی و صنعتی را برطرف کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از مشکلات اقتصادی در تولید و صنعت استان گفت: استان مرکزی قطب صنعت کشور و مرکز تولید در ایران اسلامی است که البته ما از نظر هویت صنعتی احساس خطر می‌کنیم و با توجه به مشکلات و موانع، این ظرفیت قطب صنعت و تولید بودن را در معرض خطر می‌بینیم.

کریمی بیان کرد: یکی از مشکلات موجود این بوده که طبق آیین نامه شهرکهای صنعتی تا شعاع ۳۰ کیلومتر مشمول مالیات می‌شوند و باید با تعریف پروژه شهرکهای صنعتی تلاش شود این شهرکها در فاصله بیش از ۳۰ کیلومتر شهری ساخته شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از نیازهای استان درون استان تولید می‌شود بنابراین باید نیازهای استانی را از داخل استان تامین کنیم تا هم حمایتی از تولید و صنعت استانی باشد و هم مسیری برای ایجاد یک شکوفایی در بخش تولید و اقتصاد استان تا شاهد عبور از رکود موجود باشیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با انتقاد از بی‌ثباتی مدیریتی در صنایع و مراکز بزرگ تولیدی استان گفت: یک گلایه و یک هشدار که مدیریت ارشد استان و مسئولان متولی باید به آن توجه جدی داشته باشند موضوع بی‌ثباتی مدیریتی در مراکز صنعتی بزرگ استان مرکزی است به طوری که شرکت ماشین‌سازی اراک که از مراکز مهم و بزرگ صنعتی و تولیدی استان است ظرف چند سال ۳ مدیرعامل عوض کرده است.

کریمی افزود: متاسفانه بلایی که بر سر واحدهای صنعتی آمد این بود که به‌جای خصوصی‌سازی، به سمت بی‌صاحب‌سازی رفته و نتیجه آن امروز نابودی بخش عمده سرمایه و بخش صنعت و تولید شده است.

وی بیان کرد: اصفهان با داشتن ذوب آهن و فولاد مبارکه، به این دو صنعت مهم خود می‌بالد و ما هم صنایع بزرگ بسیاری داریم که باید از آن حراست کنیم و می‌خواهیم تولید آنها تداوم یابد و این شدنی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه شنیدم که در این واحدهای صنعتی بزرگ استان تصمیمات نابه‌جایی گرفته شده و طمع سودجویان برای اراضی واحدها است تا به نام جابه‌جایی این مراکز، نسخه نابودی این مراکز مهم پیچیده شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.