اموال واگن پارس در آستانه توقیف

شرکت واگن‌پارس اراک که در سال گذشته یکی از شرکت‌های پرسر و صدا و خبرساز استان مرکزی بود امروز بار دیگر خبرساز شد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی – صبح امروز کاروانی از تریلرهای حمل بار روانه شرکت واگن‌پارس اراک شدند تا حکم قضایی که توسط قاضی مجتمع شهید بهشتی تهران صادر شده بود را اجرایی کنند، حکم توقیف اموال!

متاسفانه مشکلات شرکت واگن‌پارس اراک همچنان به قوت خود باقیست و با وجود اینکه اخیرا مدیرعامل این شرکت تغییر کرده، اما تاکنون گشایشی در کار شرکت رخ نداده است.

ماجرای امروز این شرکت به بحث توقیف اموال کارخانه بازمی‌گردد. حسین عظیم علمی مدیرعامل شرکت تهران پویای دانا که برای اجرای این حکم امروز به این شرکت مراجعه کرده بود، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این حکم و توقیف اموال شرکت واگن‌پارس اراک اظهار کرد: شرکت تهران پویای دانا در حدود ۶ سال طرف قرارداد واگن‌پارس بوده و به صورت مستمر از طلب‌ کاران شرکت است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۵ تاکنون با مشکلات عدیده‌ای در خصوص این شرکت مواجه هستیم، افزود: یک سال است که حکم توقیف اموال شرکت از سوی قاضی صادر شده است، اما به دلیل طفره رفتن مجموعه مدیریتی شرکت و همچنین برهم زدن فضای شرکت از طریق تحریک کارگران این امر به تعویق افتاد تا اینکه امروز با حضور نماینده دادستان جهت توقیف اموال در شرکت حاضر شدیم.

علمی تصریح کرد: با وجود اینکه حکم قاضی و نماینده دادستان حاضر بود، اما به دلیل تعلل در امر و همچنین عدم همکاری نیروی انتظامی و تامین نشدن نیروهای یگان ویژه برای توقیف اموال متاسفانه اجرای حکم به یکی دو روز آینده موکول شد.

مدیرعامل شرکت تهران پویای دانا با اشاره به اینکه این توقیف برای طلب ۴۷۰ میلیونی شرکت از واگن‌پارس اراک انجام خواهد شد، افزود: سه حکم قضایی دیگر باقیست که از سوی قاضی صادر شده است و در دستور کار است که در زمان مقتضی به اجرا درآیند، اما متاسفانه با برهم زدن فضای شرکت این حکم امروز اجرایی نشد.

به گزارش ایسنا؛ با وجود اینکه خبرنگار ایسنا برای بررسی ماجرا و صحبت با مسئولان در محل شرکت حاضر شد، اما متاسفانه از ورود وی ممانعت شد.

از سوی دیگر تلاش‌ها برای گفت‌وگو با مختاری مدیرعامل شرکت، حسن‌بیگی معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مرکزی و دکتر بختیاری فرماندار اراک تاکنون به نتیجه نرسیده است.

علمی بی گمان یکی از طلبکاران این شرکت است با طلبی که برای واگن پارس با تمام عظمتش رقمی بسیار ناچیز به نظر می رسد، اما امروز این غول صنعتی به جایی رسیده است که توان پرداخت طلب ۴۷۰ میلیون تومانی یک پیمانکار را نداشته و باید نگران اموالی باشد که این پیمانکار و امثال وی به حکم توقیف اموال از انبارهایش خارج می‌کنند، حقی که نمی‌توان آنان را به دلیل دنبال کردنش شماتت کرد.

به نظر می‌رسد واگن‌پارس نیز همچون دیگر واحدهای صنعتی استان به اندازه‌ای در مشکلات غرق شده که تنفس‌های مصنوعی گاه و بیگاه نمی‌تواند او را احیا کند و برای بازگشتش به دوران طلایی، نفسی مسیحایی لازم است.

چندی پیش نمایندگان اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی برای بررسی شرایط این شرکت از آن بازدید کردند و مسئولان شرکت شرح ماجرای گرفتاری‌های موجود را تشریح کردند و در نهایت مقرر شد که واگن‌پارس بسته پیشنهادی خود برای خروج از مشکل را به ستاد اقتصاد مقاومتی استان ارسال کند تا در ادامه این بسته برای رسیدگی و خروج از بحران به ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ارسال شود.

البته شرایط موجود نشان می‌دهد که اینگونه اقدامات زمانبر نمی‌تواند جوابگوی سیلاب عظیم مشکلاتی باشد که بزرگترین شرکت واگن‌سازی خاورمیانه را در خود غرق کرده است. اقداماتی که حتی مسکنی برای دردهای عظیم این صنعت عظیم نیستند و تنها عملکردی برای مسئولان در پرونده‌های کاری رقم می‌زند.

استاندار نیز چندی پیش نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی را در این شرکت برگزار کرد و تصمیماتی در راستای رفع مشکلات اخذ شد، اما اینکه تصمیمات اخذ شده تا چه میزان شکل عملیاتی به خود گرفتند سوالی است که این ستاد باید پاسخگوی آن باشد.

بی‌گمان از بین رفتن واگن پارس به عنوان یکی از شرکت‌های مادر تخصصی استان مرکزی ضربه بزرگی به هویت صنعتی استان مرکزی و نمره منفی در کارنامه تمامی کسانی است که می‌توانند با اقداماتی سریع و ضرب‌العجلی قطعی از تحقق این واقعه نامیمون جلوگیری کنند، اگرنه قصه‌ طلبکارهای کوچک و بزرگ واگن پارس ادامه خواهد یافت و تلاش‌های بی‌ثمر و از سر ناچاری مدیران این صنعت برای خروج از بحران و ادامه کار کارگران بزودی متوقف شده و نبض حیات یکی از بزرگترین صنایع استان و کشور از حرکت بازخواهد ایستاد.

واگن پارس بیمار بدحالی است که با مسکن و پاشویه درمان نمی شود…

البته آنگونه که گفته شده امروز توقیف اموال واگن پارس انجام نشد، ولی معلوم نیست که در روزهای آینده چه سرنوشتی در انتظار این غول خسته صنعتی استان مرکزی است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.