مرگ چهارسوق پیر

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از وقایع استان، میراث فرهنگی و آثار تاریخی بخشی از هویت ملی کشورمان است؛ اما متاسفانه به دلایل مختلف چون بی توجهی مسئولین و عدم فرهنگسازی در میان مردم این ابنیه حال و روز خوشی ندارند یکی از این بناها گنبد تاریخی چهارسوق ساوه است، این گنبد عمری در حدود پنج قرن دارد در میان بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در شهرستان ساوه،یکی از بناهای منحصربه فرد است که در درون بافت قدیمی شهر قرار دارد. گنبدی که هم اکنون مانند توپی معلق در میان میراث فرهنگی و شهرداری ساوه بلا تکلیف مانده است و هر یک بر قصور آن دیگری تاکید می کند.
خبرگزاری ایسنا در گزارشی به بررسی این مسئله پرداخته است،که اظهارات رییس میراث فرهنگی و رییس شورای اسلامی شهر ساوه در این مورد خواندنی است. بنا به۸ این گزارش نمدادن دیوارها، نبود نور کافی، عدم رسیدگی به این موزه و وجود کاربریهای نامتناسب و ناهمخوان با ماهیت فرهنگی و تاریخی از مشکلات کنونی این بنا است.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه با بیان اینکه در سال‌های گذشته توسط پیمانکار طرح‌هایی ناموفق در دو دوره متوالی برای جلوگیری از نشت آب به دیواره‌های این بنا اجرا شده است، گفت: این مرمت‌ها که دو بار متوالی در گذشته صورت گرفته هیچ تغییری در برطرف شدن مشکلات ناشی از رطوبت و نم نداشته است.
رضا ایاز افزود: اعتباری حدود ۳۰ میلیون تومان برای احداث کانال‌های هواکش با هدف جلوگیری از نم‌زدگی و رطوبت پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه مالکیت این بنای تاریخی بنام شهرداری است و شهرداری هم باید اعتبار لازم را برای حفظ و نگهداری از این بنا تخصیص دهد، افزود: همکاری با شهرداری برای جلوگیری از هدایت آب‌های سطحی از دیگر برنامه‌هایی است که مدنظر قرار دارد.
وی در خصوص نبود نور کافی در این موزه گفت: به دلیل نبود برق سه فاز در گذشته، از لامپ‌های کم مصرف استفاده می‌کردیم که نور کافی نداشت و با پیگیری‌های لازم اخیرا مجوز برق سه فاز اخذ شده و در آینده نزدیک مشکل روشنایی هم برطرف خواهد شد.
وی همچنین گفت: قرار است جلسه‌ای با حضور دادستان، نماینده مردم در مجلس، شهرداری و شورای شهر، دامپزشکی، دانشکده علوم پزشکی برای ساماندهی این محوطه تشکیل شود.
رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص ادعای میراث فرهنگی مبنی بر مالکیت این بنای تاریخی بنام شهرداری و لزوم حمایت مجموعه مدیریت شهری از مرمت این بنای تاریخی اظهار کرد: در این خصوص طی جلساتی با مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان که در صحن علنی شورای شهر ساوه انجام شد، آمادگی خود را برای حمایت مالی از بازسازی و مرمت میراث فرهنگی ساوه اعلام کرده‌ایم.
هاشم زال افزود: اگر بنا به ادعای میراث فرهنگی مالکیت این بنای تاریخی متعلق به شهرداری است، از طریق این خبرگزاری اعلام می‌کنم که مدیریت و حفاظت از آن نیز به شهرداری واگذار شود تا شهرداری اقدام به حفاظت و مرمت آن کند.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی اجازه مرمت و بازسازی بناهای تاریخی را به شهرداری نمی‌دهد، اظهار کرد: اگر این مجوز به شهرداری داده شود قطعا مجموعه مدیریت شهری با تخصیص اعتباراتی مانع از افتادن ابنیه تاریخی در سراشیبی سقوط و نابودی خواهد شد.
اما رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی در خصوص اظهارات رئیس شورای شهر ساوه مبنی بر واگذاری میراث فرهنگی به مجموعه مدیریت شهری برای مرمت و بازسازی آن گفت: آثار تاریخی میراث گران‌بهای ماست و باید با نظارت میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شود، روند اینگونه نیست که یک بنای تاریخی بدون دخالت میراث فرهنگی مرمت شود.
رضا ایاز افزود: در خصوص این بنای تاریخی طرح مرمت از سوی میراث فرهنگی آماده و ابلاغ می‌شود و با نظارت دفتر فنی به مرحله اجرا در می‌آید و شهرداری یا هر اداره‌ای که مالکیت اثر تاریخی با اوست هزینه مرمت بنا را تامین می‌کنند.
بهرحال مشکلات کنونی موجب شده است تا این بنای تاریخی روزهای بیماری را سپری کند و همچنان منتظر مرهم و درمان متولیان امر باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.