بازدید نمایندگان اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی از واگن پارس

نمایندگان اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی از شرکت واگن پارس اراک بازدید کردند.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی – علی اکبر کریمی نماینده اراک، کمیجان و خنداب در این بازدید مهمترین مشکل واگن پارس را انتقال از بازار انحصاری گذشته به بازار رقابتی امروز عنوان کرد.

وی افزود: در گذشته واگن پارس تنها شرکت تولیدکننده محصولات ریلی در ایران بود و می توانست نیازهای کشور در این حوزه را رفع کند، اما امروزه تعداد این صنایع افزایش یافته و شرایط انحصاری از دست این شرکت خارج شده است.

کریمی با بیان اینکه محصولات این شرکت خاص بوده و مشتری ویژه دارند افزود: در تمام دنیا تولیدکنندگان خاصی که مشتریان ویژه دارند و حجم مالی خرید آنها بالاست در قالب فرایند سه جانبه تولیدکننده، بهره بردار و بانک فعالیت کرده و محصول می فروشند.

وی افزود: در کشور ما این مدل سه جانبه وجود ندارد و تمام بار هماهنگی، فاینانس، تولید و … بر عهده تولیدکننده است. در چنین شرایطی دولت می تواند نقش اصلی را در بهبود اوضاع ایفا کند.

وی با بیان اینکه تجهیزات موجود در این شرکت را در شرایطی که واگن پارس با تمامی ظرفیت کار نمی کند، می توان برای تولید محصولات دیگر در مقطعی کوتاه استفاده کرد گفت: در شرایط موجود این اقدام می تواند هزینه های ثابت این شرکت را پوشش دهد.

وی نیاز کشور به مترو را فرصت بزرگی برای واگن پارس عنوان کرد و گفت: در کنار تعیین تکلیف نقش این شرکت در قرارداد فاینانس ۷ هزار واگن در دست قرارداد با روسیه و چین، باید از این فرصت نیز استفاده شود.

به گزارش ایسنا، سید مهدی مقدسی دیگر نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نیز در این جلسه از مسئولان و سهامداران واگن پارس خواست بسته پیشنهادی و راهکارهای خود را در خصوص برون رفت از مشکلات موجود تهیه کرده و به ستاد اقتصاد مقاومتی استان و کشور ارائه دهند.

وی افزود: باید با ارائه این بسته پیشنهادی مصوباتی قابل اجرا و کارآمد را از ستاد اقتصاد مقاومتی کشور برای برون رفت از بحران موجود در واگن پارس دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه باید از ستاد اقتصاد مقاومتی کشور بخواهیم که تکلیف دو قرارداد فاینانس با چین و روسیه را مشخص کرده و نقش واگن پارس را نیز در اجرایی شدن این قراردادها که ساخت ۷ هزار واگن را شامل می شود روشن کنند افزود: ستاد اقتصاد مقاومتی کشور باید موضوع رفع مشکلات واحدهای صنعتی بزرگ کشور بویژه واگن پارس را در دستور کار قرار دهد.

مقدسی همچنین بر لزوم برگزاری نشستی با حضور بهره برداران، سهامداران و بانک های دولتی در خصوص همفکری برای رفع مشکلات واگن پارس تاکید کرد و افزود: اگر تمایل به استفاده از لیزینگ وجود داشته باشد این مهم نیز قابل پیگیری است.

وی با بیان اینکه مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان لازم الاجراست گفت: باید در خصوص رفع مشکلات این شرکت هوشمندانه و با بررسی دقیق امکانات و شرایط موجود و براساس منطق اقتصادی رفتار شود.

براساس این گزارش، مختاری مدیرعامل واگن پارس اراک نیز در این جلسه با بیان اینکه اعتبارات لازم برای تحول در حوزه صنعت ریلی کشور وجود ندارد گفت: بازار خوب و تقاضاهای خوبی پیش روی واگن پارس است اما هیچیک از بهره برداران قادر به انعقاد قرارداد با این شرکت نیستند.

وی افزود: در گذشته از طرق مختلف تسهیلاتی در اختیار بهره برداران برای خرید واگن قرار می گرفت که با استفاده از آن می توانستند با این شرکت قرارداد خرید ببندند ولی طی دو سال اخیر این وام ها بسیار کاهش یافته اند و از وجوه اداره شده بانکها که با تسهیلات زیر ۴ درصد به متقاضیان وام می دادند خبری نیست.

مختاری بیشتر مشتریان این شرکت را شرکت های بهره بردار عنوان کرد و گفت: در صورت عدم برخوردار ی بهره برداران از منابع مالی لازم این شرکت ها انگیزه خرید واگن نو را از دست داده و به سمت بازسازی واگن های دسته دوم می روند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از ۲۵ درصد ظرفیت شرکت استفاده می شود افزود: در حال حاضر برای تامین حقوق کارکنان به جای تولید واگن های جدید در حال بازسازی واگن های دست دوم هستیم.

مختاری بر لزوم حمایت دولت از شبکه ریلی کشور تاکید کرد و افزود: امکان استفاده از تسهیلات ۲۵۰ میلیارد تومانی ابلاغی وزارت کشور برای بهره برداران جهت خرید واگن وجود ندارد چراکه آنها توان تامین پیش پرداخت ۲۵ درصدی درخواستی بانک برای دریافت این تسهیلات را ندارند.

وی خسارت فسخ قرارداد با کوبا را یکی دیگر از مشکلات این شرکت عنوان کرد و افزود: مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان در خصوص این شرکت به درستی اجرا نشده است.

مختاری بر لزوم تقویت بهره برداران در راستای ایجاد امکان خرید محصولات واگن پارس تاکید کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.