غربت سه‌شنبه‌های بدون خودرو در زادگاهش

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو ایده جوانی اراکی است که امروز از سوی ۱۱۵ شهر کشور مورد حمایت قرار گرفته است، حمایتی که فقدان آن در اراک و استان مرکزی مشهود و عجیب است.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، شهر آلوده اراک و کارگروه‌هایی که از میزان آلودگی هوا درصدی نمی‌کاهند، سرفه‌های بی‌امان این شهر و آسمان آبی پنهان پشت لایه‌های آلاینده، صنایع قدرتمند و استفاده نکردن از فیلتر مناسب و انتشار آلاینده‌ها در فضای عمومی بدون در نظر گرفتن حق و حقوق مردم، همه و همه مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد محافظان طبیعت را بر آن داشت که یک پویش مردمی را بیندازد.

پویشی که تلنگر از خود را شروع کند و بتواند خرد جمعی را به آگاهی لازم رسانده و به حرکت با گام‌هایی کوچک واداشته و در نهایت به مطالبه‌گری‌های وسیع‌تر رهنمون شود.

این پویش خودروهایی که در کنار همه منابع آلاینده نقش‌شان در آلودگی هوا کمک نیست و اگر نقش اول نباشند به یقین بازیگر نقش‌های دوم و سوم هستند، را هدف قرار داده است.

خودروهایی که استارت آن توسط تک تک افراد جامعه از تمامی اقشار زده می‌شود، مدیر و مسئول و وکیل و معلم و در کل همه شهروندان، گویی همه در یک اجماع گسترده کمر به نابودی خود بسته‌ایم.

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در حقیقت تلنگری به خود است برای حرکت در مسیری که خواستار آن هستیم، “رسیدن به هوایی پاک”، البته تحرک این پویش نیاز به فرهنگ‌سازی و حمایت از جانب مسئولین دارد.

تبلیغات گسترده، فرهنگ‌سازی، در نظر گرفتن امکاناتی مانند رایگان شدن اتوبوس‌های خط واحد و مترو در روز سه‌شنبه و … نیازمند همکاری کسانی است که پذیرفته‌اند متولی این امور باشند.

جالب اینجاست که متولیان امر در شهر آلوده‌ای مانند اراک که اتفاقا پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز از این شهر آغاز شد، آن‌طور که انتظار می‌رود نقش متولی‌گری خود را ایفا نکرده‌ و از این پویش حمایت‌ نکردند، حمایت‌هایی که در شهرهای دیگر انجام شده و بسیار مشهود است.

در حالی که از مسئولین شهری که از آلودگی هوا گلایه دارند و هوای پاک را حق مردم می‌دانند انتظار می‌رود برای اثبات این ادعا از ‌حرکت‌های مردمی در راستای کاهش آلودگی هوا حمایت کنند.

به گزارش ایسنا، شبکه زیست محیطی خانه سازمان‌های مردم نهاد جهت حمایت از این پویش جلسه‌ای را ترتیب داد که مقدمات گسترش بیشتر این پویش در اراک و استان مرکزی فراهم شود.

برای این منظور طی دعوت‌نامه‌ای از مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی، رییس شورای شهر اراک، شهردار اراک، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی و نمایندگان شبکه‌های تخصصی خانه سازمان‌های مردم‌نهاد، مدیرعامل تاکسیرانی و سازمان حمل و نقل و ترافیک اراک خواسته شد در جلسه مربوطه در هفتم اردیبهشت‌ماه شرکت کنند.

در کمال تعجب تنها نماینده‌ای از شهرداری اراک و کارشناسی از سازمان حمل و نقل شهری اراک در این جلسه حضور پیدا کردند و حاضران پررنگ و موثر، باز هم سازمان‌های مردم نهاد بودند.

گوی اراک در دستان تهران و اصفهان!

این در حالی است که شهرداری های تهران و اصفهان از مبتکر این طرح دعوت به عمل آورده و راه‌های گسترش این پویش در شهرهای خود را مورد بررسی قرار داده‌اند، اما دریغ از حداقل یک بیلبورد تبلیغاتی نصب شده در اراک جهت آگاه‌سازی در این خصوص.

به منظور حمایت از این پویش محمد درویش مدیر کل دفتر اموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز طی نامه‌ای خطاب به ادارات حفاظت محیط زیست تمامی استان‌ها خواستار همکاری جهت حمایت از این پویش شده است و این پویش همچنین مورد توجه معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفته و وی نیز خواستار حمایت از این پویش شده است.

۱۱۵ شهر به این پویش پیوسته‌‌اند

مبتکر پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه سه‌شنبه را به دلیل قرار گرفتن در میانه هفته و آلودگی هوای بیشتر در این روز انتخاب کردم، گفت: در اواسط هفته آلودگی هوا بیش از سایر روزهاست، به همین دلیل این روز را برای این پویش انتخاب کردم.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران از این پویش بهترین حمایت را داشته است، افزود: شهرداری تهران جلسه‌ کارگروه اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو را با حضور راهنمایی رانندگی، تشکل‌های مردم نهاد، سازمان حمل و نقل عمومی، هیات‌های کوهنوردی و دوچرخه‌سواری و… تشکیل داد و در این جلسه راهکارهای کمک به گسترش این پویش در تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بختیاری ادامه داد: تبلیغات توسط بانک مرکزی بر روی فیش‌های عابر بانک‌ها و نیم‌بها یا رایگان شدن اتوبوس‌های شهری و مترو از جمله موارد مورد بحث در این جلسه بود.

مبتکر پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو به حمایت شورای شهر اصفهان از این پویش نیز اشاره و بیان کرد: شورای شهر اصفهان نیز موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند و اقدامات مد نظر جهت گسترش این پویش در اصفهان را در هفته جاری جمع‌بندی کرده و جهت اجرا ارائه می‌دهد.

وی بیان کرد: یک ایرانی مقیم اتریش نیز با من تماس گرفت و با دریافت طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو طرح را به شرکتی واگذار کرد و بر روی کاورهایی دوخته شد.

مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد محافظان طبیعت اراک افزود: در رفسنجان نیز جهت ترغیب مردم برای پیوستن به این پویش بازدید از موزه‌ها برای دوچرخه‌سواران در روزهای سه‌شنبه رایگان اعلام شده است.

وی عنوان کرد: این پویش در مشهد نیز مورد استقبال قرار گرفته و معاون دانشگاه فردوسی مشهد از جمله افرادی است که با انتخاب دوچرخه بعنوان وسیله رفت و آمد در روز سه‌شنبه از این پویش حمایت کرده است.

بختیاری با بیان اینکه تاکنون ۱۱۵ شهر به این پویش پیوسته‌اند، گفت: حال که مردم از این پویش برای بالا بردن کیفیت زندگی، تحرک فیزیکی و کاهش آلودگی هوا استقبال کرده‌اند توقع داریم که مسئولین هم مردم را حمایت کنند.

مبتکر این طرح با بیان اینکه جهت کاهش آلودگی هوا جز همکاری مردم و دولت هیچ گزینه دیگری وجود ندارد، تاکید کرد: کشور ما عمر ۵۰ ساله‌ای در مواجهه با آلودگی هوا دارد و تاکنون اقدامی موثر جهت پایان این مشکل انجام نشده در صورتی که کشورهای پیشرفته در عرض کمتر از ۱۰ سال توانسته‌اند آلودگی هوا را کنترل کنند و این امر همکاری منسجمی را می‌طلبد.

مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد محافظان طبیعت اراک عنوان کرد: شهر اراک با تغییر سیاست خیابان‌سازی و نوسازی و افزایش خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی، همچنین کیفیت بخشیدن به پیاده‌روها و در نظر گرفتن خط‌های ویژه ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری می‌تواند بخشی از آلودگی‌ هوا را کاهش دهد.

تهران ۱۸ هفته جلوتر از اراک

به گزارش ایسنا، پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو حدود ۱۸ هفته است که در تهران مورد حمایت قرار می گیرد و در ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری ستاد مردمی حمایت از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو با حمایت سازمان‌های مشارکت کننده در تهران تشکیل شد.

دکتر گلمکانی رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در نشست سه شنبه های بدون خودرو که با حضور بختیاری ایده‌پرداز این طرح برگزار شد، ضمن قدردانی از مبتکر این طرح به بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها و موقعیت‌های شهری جهت اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو تاکید کرد.

وی همچنین به پیوستن تمامی سازمان‌ها به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو و آماده کردن زیرساخت‌های لازم جهت گسترش استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی تاکید کرد و هوشمندی سازمان‌ها جهت هدایت مطلوب و حفظ رسالت مردمی را مورد توجه قرار داد.

همچنین در این جلسه طراحی سامانه پویش مردمی سه شنبه های بدون خودرو جهت به روز رسانی آمار و اطلاعات مورد توجه این ستاد قرار گرفت.

برای این منظور کمیته‌ای با توجه به تجربه ۱۱۵ شهر شرکت‌کننده در این کمپین و واقعیت‌های شهر تهران در راستای برگزاری پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو ایجاد خواهد شد و هر سازمان با تشکیل یک اتاق فکر در این زمینه طرح مسئله خواهد کرد.

وزارتین ورزش و نفت هم جا نماندند

وزارت ورزش نیز، با شروع سال ۹۵ یک ستاد اجرایی با مدیریت الن پطروسیان جهت حمایت از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو تشکیل داد.

همچنین، جلسه‌ای در ساختمان مرکزی وزارت نفت با برخی مدیران و کارشناسان و مشاوران تشکیل شد که در این جلسه حمایت از سه‌شنبه‌های بدون خودرو از موضوعات مورد بحث و بررسی بود.

مطمئنا حمایت از طرح سه‌شنبه‌‌های بدون خودرو به عنوان پویشی مردمی اقدامی هوشمندانه از سوی مدیران یاد شده برای افزایش مشارکت مردم در کاهش آلودگی هوا و البته یک راهکار موثر در کاستن از هزینه کاهش آلودگی هواست که متاسفانه این هوشمندی در استان مرکزی و البته اراک به عنوان یکی از آلوده‌ترین استان‌ها و شهرهای کشور و البته زادگاه این پویش تاکنون مشاهده نشده است!

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.