کریمی: زیرساخت‌های توسعه صنعتی در استان مرکزی وجود ندارد

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت‌های توسعه صنعتی در استان مرکزی وجود ندارد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، علی اکبر کریمی در اولین نشست مشترک صبحانه کاری با انجمن‌ها، تشکل‌های استان به منظور تعامل بیشتر و بحث و تبادل نظر در مورد مسائل اقتصادی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک برگزار شد، اظهار کرد: اتاق بازرگانی در اداره کلان اقتصادی نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارد.

وی با اشاره به اینکه مسائل بانکی، مالیاتی و تأمین اجتماعی برای فعالان اقتصادی مشکلاتی را ایجاد کرده، افزود: خوشبختانه با فضای همگرایی و همدلی که هم‌اکنون در استان مرکزی بین نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی به وجود آمده، شاهد آثار خوبی در این استان خواهیم بود.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خدمات خوب و ارزنده نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه در شرایط کنونی فضا و زمینه به منظور انجام کارها و اقدامات بزرگ‌تر در استان وجود دارد و نمایندگان با جدیت در زمینه رفع مشکلات موجود گام برخواهند داشت.

کریمی ادامه داد: این مسئله که هم‌اکنون کشور با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی در عرصه تولید و فعالیت اقتصادی مواجه است، غیر قابل انکار بوده، البته بخشی از این مشکلات مربوط به مشکلات ساختاری اقتصاد که در گذشته شکل گرفته بوده و برخی دیگر به دلیل سوء تدبیر و مدیریت ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات به وجود آمده نیازمند زمان است، ادامه داد: بسیاری از این مشکلات یک شبه ایجاد نشده که با سرعت رفع شود، اما ما به عنوان نمایندگان مردم این قول را می‌دهیم که با توجه به نقشی که در مجلس داریم در زمینه رفع مشکلات گام‌های لازم را برداریم.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در راستای رفع مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و برداشتن موانع تولید از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نخواهند کرد.

کریمی اظهار کرد: مزیت‌ها و تنوع بسیار فراوانی در حوزه صنعت، کشاورزی و معدن در استان وجود دارد که تعدادی از این موارد در سال‌های گذشته به منصه ظهور رسیده و برخی از این موارد هنوز آشکار نشده، بنابراین باید تدابیری به منظور استفاده از این ظرفیت‌ها برای ارتقا، پیشرفت و توسعه استان و کشور اتخاذ شود.

وی با اشاره به سهم بالای استان در تولید ناخالص ملی نسبت به جمعیت آن افزود: این مسئله در نگاه اول استان را ثروتمند نشان می‌دهد، اما در حقیقت استان مرکزی، استانی ثروتمندی است که مردمانی فقیر دارد.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عمده این مشکلات به دلیل عدم برقراری ارتباط منطقی بین منابع حاصل از فعالیت‌های اقتصادی کلان با بدنه عمومی مردم به وجود آمده، به طور مثال نیمی از مالیات استان از پالایشگاه تأمین می‌شود که سبب شده منافع از استان خارج شود و به دنبال آن توان اقتصادی نیز کاهش پیدا کند.

کریمی با بیان اینکه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان نیز همین شرایط را داشته‌اند، ادامه داد: تعداد زیادی از این بخش‌ها دفتر مرکزی، کارت بازرگانی و مالیاتشان را داخل استان آورده‌اند، اما بیشترین بخش تعاملات بانکی این واحدها همچنان در خارج از استان است که باعث شده ما از مواهب این واحدهای بزرگ اقتصادی بی‌بهره‌ بمانیم.

وی با اشاره به اینکه واحدهای بزرگ اقتصادی و صنعتی در استان وجود دارد که سر خوشه یک رشته صنعتی بوده و با چالش مواجه هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه این مسئله زیبنده استان مرکزی نیست و این واحدها در حال نابودی هستند و ما تاکنون نشنیده‌ایم هیچ واحدی طرح توسعه داشته باشد.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه صنعتی در استان وجود ندارد، تصریح کرد: همچنین به دلیل نبودن شهرک‌های صنعتی جدید با ظرفیت‌های بالا در استان ما آمادگی پذیرایی از سرمایه‌گذاران صنعتی را نداریم و این مسئله باعث افت امتیاز ما در جذب سرمایه‌گذار می‌شود.

کریمی اظهار داشت: هرچه این شرایط ادامه پیدا کند کاهش رتبه و افت صنعتی بیشتر می‌شود و فرصت‌های شغلی بسیار زیادی از دست خواهد رفت، همچنین لزوم ایجاد هم‌افزایی در عرصه مالی و مدیریت استان و اراک باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه افراد توانمند، مدیر و دارای سرمایه در استان وجود دارد، افزود: چرا باید واحدی مثل هپکوی اراک به قیمت ۷۵ میلیارد تومان به فردی داده شود و فرد برای خرید ۲۵ میلیارد تومان وام دریافت کند که تاکنون مبلغی از این بدهی به بانک و سازمان خصوصی‌سازی پرداخت نشده، این در حالی است که این شرکت در اولین سال فعالیت خود ۲۸۰ میلیارد تومان فروش داشته و این به طور قطع یک رانت بوده، متأسفانه این شرکت هم‌اکنون در حال از بین رفتن است.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اصلی واحدهای صنعتی در عرصه خصوصی سازی رخ داده و این مسئله که هدف از خصوصی‌سازی ارتقای بهره‌وری، توسعه و اشتغال است فراموش شده و بسیاری از واحدها به همین دلیل در استان مرکزی و اراک در حال تعطیلی هستند.

کریمی ادامه داد: تمامی این مشکلات خیانت‌هایی بوده که در حق مردم این شهر و کشور شده و باید بررسی و پیگیری شود و حقوق ضایع شده مردم به بیت‌المال بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: باید تشکل‌هایی ایجاد شود که با استفاده از توان مدیریتی و مالی اداره این شرکت‌ها را به افراد بومی استان واگذار کند و اگر قرار است رانتی داده شود ما حاضریم این رانت را به همشهریان خودمان بدهیم.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متأسفانه هم‌اکنون بحث سرمایه‌گذاری خارجی و هیئت‌های تجاری به استان مطرح است که امیدواریم در آینده به شرکت‌ها و افراد داخلی وصل نشوند، زیرا ما باید تلاش کنیم مدیریت را به افراد بومی بدهیم.

کریمی ادامه داد: در بحث تولید مشکلی نداریم و تنها مشکل ما در بحث فروش است، هم‌اکنون بازار داخلی اشباع شده و ما باید برای رقابت در عرصه بین‌المللی برنامه‌ریزی داشته باشیم و محصولاتی را تولید کنیم که در بازار داخلی و خارجی خریدار داشته باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.