حاتمی: مدیریت اتوبوسی راه تحقق اقتصاد مقاومتی نیست

به‌گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک٬ در حال حاضر تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات اقتصادی اجرای اقتصاد مقاومتی و دوری از اقتصاد تجارت آزاد لیبرالیستی است.

اقتصاد مقاومتی تنها با صرفه‌جویی در مصرف و دوری از تجمل‌گرایی، افزایش صادرات کالاهای تولیدی، استفاده از کالای ایرانی و موارد دیگر محقق می‌شود، به‌طوری که در اقتصاد مقاومتی مردم باید از خرید کالاهای قاچاق و وارداتی دوری کنند و برای ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی به‌سوی خرید کالاهای ایرانی روی آورند.

از سویی٬ دولت باید صنعتگران را موظف به تحقیق و توسعه و استفاده از دانش و نوآوری کند، همچنین دولت باید بازار را برای افزایش فروش صنعت داخلی در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کند که البته اگر دانشگاه‌های ما با صنعت همراه باشند و صنعت به استفاده از نخبگان دانشگاه روی آورد، در آن زمان کیفیت کالای ایرانی افزایش یافته و بومی‌‌سازی همه صنایع و جلوگیری از صنعت مونتاژ صورت می‌گیرد.

با نامگذاری سال ۱۳۹۵ به نام سال “اقتصاد مقاومتی٬ اقدام و عمل” از سوی مقام معظم رهبری و ضرورت تلاش بخش‌های مختلف کشور برای تحقق این شعار و برنامه کلان دفتر خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی با دعوت از مسئولان و صاحب‌نظران راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی را مورد بررسی قرار داد.

این میزگرد در ۳ محوریت اصلی «مدیریت شهری و اقتصاد مقاومتی»٬‌ «مدیریت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی»٬ «تولید و کشاورزی و اقتصاد مقاومتی» با حضور “احمد حاتمی” رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی، “علی‌اکبر ملکی‌راد” عضو کمیته فرهنگی اجتماعی کمیسیون مطالعات اسلامی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، “اسمعیل تاج‌آباد” رئیس شورای شهر اراک در دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش تسنیم٬ آیت‌الله‌ احمد محسنی‌گرکانی نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری نیز به‌صورت تلفنی میهمان این میزگرد بود و در تماس خبرگزاری تسنیم استان مرکزی دیدگاه‌های خود را درباره شعار سال و راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد.

مشروح سخنان احمد حاتمی رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی در زیر می‌آید:

تسنیم: مهمترین ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی چیست و از نظر شما این سیاست‌ها چه نتایجی را به‌دنبال دارند؟

حاتمی: با ظهور انقلاب اسلامی شکل جدیدی از حکومت به دنیا معرفی شد و این نظام بنای سازگاری با قطب قدرت استکبار را نداشت و این سبب شد نظام استکبار هم به‌نوعی واکنش نشان دهد و با تمام قوا برای مبارزه با انقلاب اسلامی قد علم کند.

نخستین بحثی که به این نظام تحمیل شد جنگ تحمیلی بود که آن را با ۸ سال دفاع قهرمانانه پشت سر گذاشتیم و استکبار در آن جنگ نتوانست موفق شود و ما پیروز میدان بودیم چرا که یک وجب از خاک کشور را از دست نداده و از طرفی نگذاشتیم دشمن به اهدافش برسد.

بعد از این قضایا استکبار تهاجمات دیگری بر ملت ایران تحمیل کرد که تحریم‌ها یکی از این تهاجمات است.

یکی از ضرورت‌های یک نظام پویا این است که در هر شرایطی نوآوری کند و نظریه مقابل با تهدید را ارائه دهد، برای مقابله با تحریم‌ها بهترین فرمول علمی که وجود دارد و در کشورهای دنیا تست شده بحث اقتصاد مقاومتی است، بنا بود به‌کمک اقتصاد مقاومتی فشار تحریم‌ها را کم و حتی در شرایط ایده‌آل آن را تبدیل به فرصت کنیم.

اقتصاد مقاومتی یک روش درست برای رفتن به‌سمت از بین بردن وابستگی کشور به خارج و تکیه بر منابع داخلی است، چراکه بخشی از منابع داخلی مورد نظر، نیروی انسانی است، درحالی که اکنون بیش از ۱۰ میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی داریم که می‎توان به‌کمک آنها در مسیر ارتباط صنعت با دانشگاه و تجاری سازی نظریات و پایان‌نامه‌های دانشجویی قدم برداشت.

یکی دیگر از منابع، منابع زیرزمینی است که از نظر ذخایر نفت و گاز در دنیا اول هستیم و از سویی با ۱۵ کشور دنیا در منطقه همسایگی داریم که ۳۹۰ میلیون نفر جمعیت دارند، منابع دیگر، زیرساخت‌ها هستند که می‌شود با آنها بر مشکلات اقتصادی از جمله تحریم فائق آمد.

اقتصاد مقاومتی یک فرصت است برای اینکه از سختی‌ها و فشارها عبور کرده و به‌نوعی روی پای خود بایستیم و الگویی برای کشورهای منطقه باشیم.

تسنیم: از نظر شما نقش اقتصاد مقاومتی در خودکفایی و رسیدن به استقلال اقتصادی چیست؟

حاتمی: برای رسیدن به خودکفایی و اهداف والای اقتصاد مقاومتی باید چند اتفاق کلی بیفتد٬ نخست آنکه قوانین تاریخ گذشته اصلاح شود و برخی قوانین موجود در دستگاه‌های اجرایی منطبق با مقوله اقتصاد مقاومتی نیست.

در وهله دوم ساختار دولت اصلاح شود به‌طوری که اگر دولت کوچک شود و بیشتر از اجرا دست بکشد و اجرا را به مردم واگذار کند و خود مباحث نظارتی را پیگیری کند، در این حوزه می‌تواند کیفیت خدمات را افزایش داده و از طرفی به خودکفایی نزدیک شود.

همچنین در مرحله سوم نقش مهمی است که مردم می‌توانند داشته باشند، که برای بالابردن مشارکت مردم باید به‌سمت اقتصاد مولد پیش رویم، مردم در اقتصادشان بیشتر از مصرف نقش داشته باشند.

از سوی دیگر باید مصرف را مدیریت کنیم، اگر می‌خواهیم به خودکفایی برسیم باید مصرف را مدیریت کنیم، و بهتر از آن پرهیز از اسراف است، در این راستا می‌توان از تولیدات داخلی استفاده کرد و برای این منظور باید کیفیت تولیدات داخلی افزایش یابد و این مقدور نیست مگر اینکه دولت نظام اقتصادی و مالی خود را اصلاح کند چرا که با سود بالای ۲۰ درصد نمی‌توان تولید داشت چراکه برخی کشورهای غیراسلامی که نمی‌دانند ربا چیست با سود زیر ۲درصد تسهیلات به تولیدکنندگان پرداخت می‌کنند.

در وهله پنجم٬ توجه به قناعت و ترویج آن بسیار مهم است، در کشور ما ریخت و پاش بسیار زیاد است پس باید در مورد جلوگیری از اسراف فرهنگسازی شود.

نیز اتفاق ششم مربوط به ترویج مصرف کالای داخلی انجام شود چرا که با برای رسیدن به خودکفایی است و باید بدانیم با مصرف هر کالای خارجی یک جوان ایرانی بیکار شده و به‌نوعی چرخ صنعت خارجی را فعال کرده‌ایم.

تسنیم: اقدامات انجام‌شده در حوزه اقتصاد مقاومتی تا به امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاتمی: متأسفانه باورمان نشده دشمن تمام‌قد جنگ اقتصادی را به ما تحمیل کرده و باورمان نشده که اقتصاد مقاومتی است که می‎تواند با این جنگ مقابله کند، با توجه با این باز هم خود را محدود به استفاده از نفت کرده و باز هم خام‌فروشی می‌کنیم و باز هم واردات ما همپا و بیشتر از صادرات ما است.

مقابله با جنگ اقتصادی روحیه جهادی می‌خواهد این روحیه جهادی تولید ملی را می‌طلبد، همت ایرانی اینجا معنی پیدا می‌کند که دیپلماسی قوی نیاز دارد و اینکه توجه نکردن به واحدهای خرد اقتصادی به‌ویژه واحدهای روستایی سبب تخلیه روستاها شده است، اقتصاد مقاومتی یک فرایند نیاز دارد که در آن توانمندسازی مردم حرف اول را می‎زند.

ما چقدر به مردم آموزش داده‌ایم؟ چقدر به مردم راه درست از نادرست را نشان داده‌ایم؟ چقدر به تولید اهمیت می‌دهیم؟ بعد از تولید برای بازاریابی چه کرده‌ایم؟ برای صنایع تبدیلی که مقام معظم رهبری به‌کرّات بر آن تأکید داشته‌اند چه زیرساخت‌هایی را فراهم کرده‌ایم؟ مهمتر از همه اینها چقدر برای جوان امروز اهمیت قائلیم؟

چطور یک جوان در دوران دفاع مقدس می‌تواند فرمانده لشکر شود ولی امروز به جوانان اعتماد نداریم تا از فکرشان در مباحث اقتصادی استفاده کنیم، مدیریت‌ها اتوبوسی شده و در سیستم مدیریتی تغییر و تحولی نمی‌بینیم.

تسنیم: در حوزه فعالیتی شما در استان چه راهبردهای اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام شده و یا در دست اقدام دارید؟

حاتمی: بسیج سازندگی از سال ۹۱ پیرو منویات مقام معظم رهبری مباحث اقتصاد مقاومتی را با کمک اقشار بسیج و دستگاه‌های اجرایی مرتبط عملیاتی کرد، در سال ۹۱ مباحث توانمندسازی مردم و آموزش در حوزه‌های مصرف تولیدات داخلی و ترویج زندگی ایرانی ــ اسلامی، ترویج ازدواج و موالید را ادامه داد، در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ به مباحث ذکرشده عملیاتی‌تر ورود کرد و در ۲۸ عرصه کاری در حوزه طیور (بلدرچین، مرغ خانگی، شترمرغ، بوقلمون) و کشاورزی (کشت دانه‌های روغنی غلات، پرورش قارچ خوراکی، شیلات، زنبورعسل، صنایع تبدیلی مورد نیاز این بخش) وارد شد و بعد از آموزش در مدت سه سال گذشته ۴۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار مردم و متقاضیان گذاشته است.

این اعتبارات دولتی نیست و از منابع بسیج تأمین شده است، در این برنامه‌ها ۲ هدف کلی دنبال شده، نخستین هدف فرهنگ‌سازی برای دستگاه‌های اجرایی است که با تسهیل نظام اداری و روانسازی و رفع بوروکراسی اداری کار را برای جوانان راحت کنند و دومین هدف، فرهنگ‌سازی برای جوانان است که به‌دنبال کار اداری نباشند و دولت نمی‌تواند برای همه آنها کار ایجاد کند، با آموزش کوتاه‌مدت و تسهیلات ارزان می‌توانند اقتصاد خانواده‌شان را تأمین کنند.

بسیج سازندگی در عرصه اقتصاد مقاومتی دارای چرخه و فرایند است و به افراد و متقاضیان آموزش‌دیده تسهیلات ارزان‌قیمت اعطا کرده و بعد از اینکه کار به مرحله تولید رسید با همکاری شرکت نگار نصر نسبت به بازاریابی و فروش محصولات اقدام می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.