حاشیه نگاری از ۴۸ ساعت اولیه فرصت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس

بالاخره موعد مجاز تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی هم فرا رسید و به فراخور حساسیت و اهمیت این دوره از انتخابات پایگاه خبری اخبار روزانه استان مرکزی بعنوان اولین و پر بازدید ترین پایگاه خبری استان مرکزی به حاشیه نگاری از روزهای اولیه تبلیغات کاندیداها می پردازد. البته درک این نکته خالی از لطف نیست که علیرغم تلاش نامزدهای انتخابات برای استفاده از ظرفیت ها و تکنیک های رسانه ای و تبلیغاتی انتخاباتی ، مردم کماکان منتظر ارائه برنامه های کارشناسی نامزدها برای حل مشکلات کشور آنهم در حوزه تقنینی و نظارتی هستند… و اما حاشیه های انتخاباتی:

  1. در حالیکه ظاهرا اصلاح طلبان روی حضور آقایان مقدسی و نعیمی در مرکز استان مانور می دادند لیست دوم اصلاح طلبان بصورت کشوری در خبرگزاری ایسنا منتشر شد که نامهای آقایان مقدسی و مجیدی در این لیست درج شده است البته با تایید صلاحیت دقیقه نودی آقای یوسفی بعنوان یکی از افراد مطرح این جناح گمانه زنی هایی در خصوص تغییر لیست به گوش می رسد.
  2. اصولگرایان استان هم با معرفی آقایان کریمی ، آصفری و روشنی برای حوزه ای که نهایتا دو نفر منتخب خواهد داشت بی برنامگی و سردرگمی خود را در این دوره از انتخابات نشان دادند. شایان ذکر است برای حوزه انتخابیه مرکز استان لیست کشوری اصولگرایان روی آقایان کریمی و آصفری بسته شده است.
  3. البته در سایر حوزه های انتخابیه استان هم اسامی گوناگونی به گوش می رسد که نشان از بی برنامگی احزاب و جناح های سیاسی با کارکرد و تاریخ مصرف شب انتخاباتی دارد و حتی کارکردهای احزاب و جناح های شناسنامه دار استان به ارائه لیست بر اساس لابی گری سیاسی معطوف شده است نه معرفی برنامه نامزدها و آگاه سازی جامعه برای انتخاب اصلح و نه حتی کادر سازی در حوزه های سیاسی و مدیریتی!!
  4. محتوای تبلیغاتی اکثریت نامزدها سرشار از وعده ها و حتی سوابق کاری غیر مرتبط با جنبه تقنینی و نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که متاسفانه مرور شعارها ، وعده ها و برنامه ها حاکی از تلاش برخی نامزدها برای عوامفریبی و سو استفاده از عواطف و حساسیت های مردم دارد که در جای خود قابل بررسی است. عملا بجز یکی دو مورد ارائه برنامه در خصوص نقش اصلی نماینده بعنوان قانونگذار و ناظر به چشم نمی خورد که جای تاسف دارد.
  5. فضای مجازی هم مانند فضای حقیقی از فعالیت پر رنگ نامزدها بی نصیب نمانده و انواع گروه ها و کانال های انتخاباتی تلگرامی راه اندازی شده که البته بیشتر به بحث های بی فایده و غیر کارشناسی و انتشار مطالب غیر مرتبط با انتخابات و بعضا تخریب برخی نامزدها اختصاص پیدا کرده و در غیاب عدم ارائه ساز و کار قانونی برای تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی ، فرصت قانون گریزی برای عده ای بیش از پیش رخ نمایان ساخته است که میتوان از آن بعنوان توهم مجازی تعبیر کرد.
  6. مانند دوره های گذشته ائتلاف های کاغذی و لیست های رنگارنگ در جای جای استان متجلی شده و ظاهرا برخی افراد و محافل قصد دارند قبل از اینکه در مشارکت حداکثری مردم یاری گر نظام باشند با تشکیل ائتلاف و مطرح کردن نام خود از نمد انتخابات برای خود کلاهی بسازند.
  7. آمار ها و نظر سنجی های غیر واقعی که بعضا به آمار سازی با هدف تاثیر گذاری بر روند انتخابات صورت می پذیرد هم مانند دوره های گذشته در این دوره مشاهده می شود. این در حالی است که عموما اینگونه نظر سنجی ها از هیچ سازوکار مشخص و حتی مولفه های شفاف و کارشناسی و حتی مجوز های لازم هم برخوردار نیستند.
  8. با توجه به تعداد بالای نامزدهای انتخاباتی نسبت به دوره های پیشین انتخابات ، سونامی اخبار انصراف ها با هدف حمایت از فلان نامزد و بهمان جناح علی الخصوص در فضای مجازی دست به دست می شود که بعضا تکذیب هم می شود.
  9. علیرغم هشدارهای ستاد انتخابات استان و سایر مراجع قانونی ظاهرا بعضی نامزدها که قرار است نهایتا قانونگذار باشند در تبلیغات انتخاباتی خود به قوانین ملتزم نیستند و چه بصورت شکلی و چه محتوایی خواسته یا ناخواسته از مرزهای قانون عبور می کنند که امید است مورد توجه ناظرین و مجریان امر انتخابات قرار گیرد.
  10. در قانون سایز پوستر ها و شرایط نصب بیلبورد های تبلیغاتی مشخص شده است اما بیشترین تخلف نامزدها در خصوص عدم رعایت قوانین در این بخش صورت پذیرفته است که باید در اولین فرصت نسبت به توجیه روسای ستادهای تبلیغاتی اقدام شود. البته مردم هم دقت کنند که نامزدهای عزیز قرار نیست با قانون شکنی و نابودی چهره زیبای شهر از شهروندان رای کسب کنند!
  11. البته حضور پر رنگ شهروند خبرنگاران و حتی مصاحبه های رسمی بعضی فعالین فضای مجازی با مسئولین و نامزدها و انتشار فایل های صوتی مصاحبه ها هم در شرایطی که خبرنگاران شناسنامه دار رسانه های دارای مجوز کمتر به عزیزان مسئول و نامزدهای انتخاباتی دسترسی دارند در نوع خود تعجب بر انگیز است.
  12. در شرایطی که مدیریت شهری اراک در حوزه زیبا سازی عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان داده است این سوال به ذهن متبادر می شود که چقدر طول می کشد چهره شهر از بی سلیقگی و بی نظمی نامزدها در تبلیغات انتخاباتی زدوده شود؟ مردم از خود می پرسند چرا هزینه پاک سازی شهر از تبلیغات نامزدها از خود ایشان گرفته نمی شود و این موارد از جیب مردم هزینه می شود؟

 

برای مطالعه حواشی روزانه و بررسی محتوایی تبلیغات انتخاباتی نامزدها و سایر موضوعات مرتبط با انتخابات با پایگاه اخبار روزانه استان مرکزی همراه باشید…

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.