عدالت در توزیع آگهی ها بین مطبوعات رعایت شود

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، دومین نشست اهالی مطبوعات که ظهر امروز در سرای روزنامه نگاران تشکیل شد موضوع آگهی های دولتی یا همان “م.الف”را پیگیری می کرد تا شاید عدالت در توزیع این آگهی ها که از طریق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به روزنامه ها یا نشریات سفارش داده می شود رعایت شود و نشریات بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

اهالی مطبوعات و از سویی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به عنوان متولی رسانه ها هر کدام دغدغه های خود را در این رابطه داشتند و به عبارتی مطبوعاتی ها نقش کم رنگ اداره ارشاد را مطرح می کردند و متولیان فرهنگ عدم تجاوز برخی از مطبوعاتی ها را از قانون مطبوعات و آگهی ها هدف قرار داده بودند.

حیات نشریات در گرو آگهی‌ها است

مدیر مسئول هفته نامه وقایع با بیان اینکه حیات نشریات در گرو آگهی‌ها است، تصریح کرد: ‌توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی در بین نشریات یقیناً سبب افزایش انگیزه و کاهش دغدغه‌های هزینه‌های جاری می‌شود.

نیره یوسفی راد ادامه داد: در سال گذشته آنقدر تعداد این آگهی ها پایین بود که قیمت کل آگهی ها حتی سه رقمی هم نشد.

خبرنگار هفته نامه امیر نیز ضمن گلایه از نحوه توزیع آگهی های دولتی گفت: اداره ارشاد باید نوبت و قیمت سفارش آگهی را رعایت کند.

از اجرای سلیقه‌ای توزیع آگهی‌ها جلوگیری شود

مجید نیک عهد افزود: باید از اجرای سلیقه‌ای توزیع آگهی‌ها در استان جلوگیری شده و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز موضوع را پیگیری کند.

و ی با بیان اینکه باید همه مطبوعات به رعایت این قیمتها مقید شوند اظهارداشت: سرای روزنامه نگاران می تواند با گرفتن تعهد از مدیران مسئول استان آنها را مقید به قانون تعرفه هاکند چراکه برخی از این افراد با گرفتن زیر تعرفه عملا این قانون را می شکنند و حقوق دیگران را پایمال می کنند.

خبرنگار روزنامه جام جم در استان مرکزی نیز با تاکید بر اینکه اراده ارشاد طبق نوبت و با رعایت عدالت این آگهی ها را توزیع کند گفت: ادارات برای انتشار آگهی موظف هستند تا آن را به ارشاد ببرند با این وجود، این دسته از ادارات راسا اقدام به سفارش آگهی با قیمت پیشنهادی و زیر تعرفه دولتی می کننو حتی قیمت را خود تعیین می کنند.

مجید نیک عهد اضافه کرد: این رویکرد ناصواب دستگاه‌ها موجب وارد شدن خسارات به برخی از نشریات استان شده است چراکه اگر دستگاه‌ها این آگهی‌ها را به ارشاد تحویل دهد،‌ یقیناً با تعرفه دولتی در مطبوعات انتشار و از تضییع حقوق سایر مطبوعات جلوگیری خواهد شد.

بخشی از مشکل به ارشاد و بخشی به مطبوعات باز می گردد

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان مرکزی با بیان اینکه بخشی از این مشکل به ارشاد و بخشی به خود مطبوعات باز می گردد گفت: سعی می کنیم آن بخشی که مرتبط به اداره کل فرهنگ و ارشاد است حل شود.

مهدی قاسمی کمبود کیفیت محتوایی و ناهماهنگی بین اهالی مطبوعات را از مشکلات عنوان کرد و افزود: از این رو از دستگاه‌ها انتظار می‌رود تا صرفاً در چارچوب قانونی و از مسیر ارشاد اقدام به سفارش آگهی کنند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اراک از افزایش تعرفه آگهی های دولتی خبر داد و گفت: این نرخ آگهی های “م.الف” که بزودی به دفاتر جراید استان ارسال می شود افزایش یافته است.

آگهی های دولتی با تغییراتی همراه شده

علی حمیدی افزود: آگهی های دولتی با تغییراتی همراه شده و روند آگهی ها را با شیوه جدید شروع کردیم.

وی ادامه داد: تا قبل از این مطبوعات می توانستند تلفنی شماره اگهی های دولتی را بگیرند اما از این پس این شماره به صورت تلفنی داده نمی شود.

حمیدی با تاکید بر اینکه خود شخص خبرنگار یا نماینده نشریه یا سفارش دهنده اگهی موظف است به اداره ارشاد مراجعه و تاییدیه بگیرد اظهارداشت: با افزایش تعداد نشریات به بالغ بر ۳۰ نشریه عملا دیگر این امکان برای ارشاد مقدور نیست که تلفنی شماره آگهی م – الف را اعلام کند.

تاییدیه چاپ آگهی را صادر نمی کنیم

وی ادامه داد: در غیر این صورت تاییدیه چاپ آگهی را صادر نمی کنیم.

مدیر سرای روزنامه نگاران نیز گفت: تحقق دستورالعمل توزیع عادلانه آگهی‌ها نیازمند مشارکت نشریات محلی، مطبوعات و دستگاه‌های استان است.

آرزو حیدری ادامه داد: مطابق قانون وقتی یک آگهی از طریق اداره فرهنگ و ارشاد به یک نشریه سفارش داده می شود یا بعبارتی م – الف می خورد دیگر تعرفه های اختصاصی آن نشریه در آگهی عمل نمی شود. یعنی براساس تعرفه های عمومی ارشاد به آن هزینه تعلق می گیرد که با اجرای این قانون عدالت در نوبت و قیمت رعایت و به حیات اقتصادی نشریات کمک می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.