در سال ۹۴؛ اراک ۳۳ روز ناسالم را تجربه کرد

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، حسنعلی ابراهیمی کارنامی در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از اضافه شدن دو دستگاه سنجش آلودگی هوا در اراک خبر داد و گفت: با این اقدام در اراک چهار دستگاه سنجش آلودگی هوای فعال داریم.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای اراک امروز به مرز هشدار نرسید، افزود: تعداد روزهای ناسالم سال جاری تاکنون ۳۳ روز بوده در حالی که سال گذشته در همین مدت زمانی ۴۸ روز ناسالم داشته‌ایم.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با این توضیح که عوامل مختلفی در هوای سالم نقش دارد و از جمله این عوامل وضعیت آب و هواست، افزود: تعداد روزهای سالم سال جاری تاکنون ۲۷۰ روز بوده و این نرخ در سال گذشته ۲۵۸ روز بوده است که این آمار افزایش تعداد روزهای سالم را نشان می‌دهد.

ابراهیمی کارنامی در خصوص مصوبات جلسه قبل این کارگروه بیان کرد: شروع بررسی طرح تحقیقاتی کاهش آلودگی هوا در کمیته علمی، امضاء احکام عضویت ۱۱ نفر از اساتید دانشگاه در این کمیته توسط استاندار، خارج شدن ۱۷ دیگ از خط چهار شرکت ایرالکو انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه روز ۲۹ دی ماه به عنوان روز هوای پاک نام گذاری شده و نیز مصادف شدن این روز با سه‌شنبه‌های بدون خودرو که ابتکار موسسه مردم نهاد محافظان طبیعت است، جهت فرهنگ‌سازی این اقدام موثر بهتر است مسئولین استان نیز در این روز از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با این توضیح که بخشی از ذرات ۲٫۵ PM ناشی از سوخت گاز مصرفی منازل و اماکن است، افزود: برای کاهش تاثیر گازهای مصرفی در آلودگی هوا چالش دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه مطرح شده که دمای هوای منازل و اماکن در این رنج دمایی نگه داشته شود که در این خصوص باید فرهنگ سازی صورت پذیرد.

ابراهیمی کارنامی در رابطه با کنارگذر جنوبی اراک بیان کرد: احداث این کنارگذر برای عبور وسایل نقلیه به جهت کاهش آلودگی هوا اهمیت دارد که نیاز است پیگیری شود.

وی اضافه کرد: فضای سبز موجود را باید حفظ کنیم و علیرغم محدودیت‌هایی که در خصوص منابع آبی داریم این امر در اولویت قرار دارد.

به گزارش ایسنا، معاون امور عمرانی استانداری استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: ۱۷ دیگ خط چهار شرکت ایرالکو از خط خارج شده و در بازدیدی که صورت گرفت عملکرد این شرکت مورد راستی‌آزمایی قرار گرفت و تا تاریخ ششم اسفندماه سال جاری نیز باید نسبت به خروج سایر دیگ‌های خط چهار و پنج اقدام شود که در غیر این صورت این خطوط تعطیل خواهند شد.

سرانه فضای سبز اراک ۲۴٫۸۷ متر است

به گزارش ایسنا، شهردار کلانشهر اراک نیز در این جلسه گفت: با توجه به تاثیر احداث تقاطع‌های غیر همسطح در کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، شهرداری اقدام به احداث تقاطع‌های غیر هم سطح کرده است.

ابراهیم عباسی با ارائه گزارشی از تقاطع‌های غیر همسطح بیان کرد: برآورد احداث تقاطع های اراک در ابتدای طرح ۳۰ میلیارد تومان بود، اما شهرداری برای احداث تقاطع های غیرهمسطح ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی همچنین احداث پارکینگ‌های طبقاتی را امری مهم در کاهش ترافیک دانست و افزود: با اقداماتی که شهرداری در خصوص احداث پارکینگ‌های طبقاتی انجام داده و در دست اجرا دارد، در کل ۱۵۰۰ واحد پارکینگ ایجاد خواهد شد که تاکنون بخشی از این میزان تامین شده است.

شهردار اراک پردیس خودرویی را از دیگر اقدامات موثر جهت کاهش آلودگی هوای اراک عنوان کرد و افزود: ساخت این شهرک با ظرفیت هزار و ۵۰۰ واحد وابسته به صنایع خودرویی شروع شده است.

عباسی ادامه داد: همچنین طرح ۹۰ هکتاری ساماندهی مشاغل مزاحم در دستور کار شهرداری قرار دارد که مساحت این طرح به دلیل به وجود آمدن مشکلاتی به ۴۶ هکتار کاهش پیدا کرد و در این مساحت هزار و ۵۰۰ شغل آلاینده ساماندهی می شود.

وی در رابطه با وضعیت فضای سبز اراک نیز گفت: ۳۰۰ هکتار به فضای سبز اراک افزوده شده و سرانه فضای سبز اراک ۲۴٫۸۷ متر و سرانه فضای پارک ۸٫۷ درصد است .

شهردار اراک ادامه داد: جهت صرفه جویی و مصرف بهینه آب مورد نیاز فضای سبز از روش‌های نوین آبیاری بهره گرفته شده است و در منطقه چقا آبیاری به صورت زیر سطحی انجام شد که این اقدام سبب جلوگیری از تبخیر آب می شود.

عباسی ایجاد ۱۲ جایگاه CNG در اراک را از دیگر اقدامات جهت کاهش ترافیک دانست و بیان کرد: مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه با ظرفیت کنترل ۲۹ هزار وسیله نقلیه در سال توسط شهرداری راه‌اندازی شده که از روز ۲۹ دی ماه تا ابتدای بهمن معاینه فنی را به صورت رایگان انجام می‌‌دهد و مرکز کنترل هوشمند ترافیک با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال نیز جهت کاهش ترافیک در ایام دهه فجر افتتاح می شود.

وی همچنین انتقال پایانه‌های مسافربری از مرکز شهر جهت کاهش ترافیک را نیز از دیگر اقدامات شهرداری عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی نیز در این جلسه در رابطه با تقاطع‌های غیر همسطح اراک گفت: نقاطی که در اراک تقاطع غیر همسطح احداث شده میراثی است که از گذشته بر جای مانده و باید بررسی شود که چه تاثیری در کاهش ترافیک اراک دارد.

سیاوش آقاخانی بیان کرد: با توجه به گره‌های ترافیکی که در مرکز شهر اراک وجود دارد، طرح جامع ترافیک شهری باید مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.

استان مرکزی استانی بیابانی

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه استان مرکزی با ۴۹۰ هزار هکتار عرصه بیابانی و ۵۰ هزار هکتار کویر میقان از زمره استان‌های بیابانی کشور محسوب می‌شود، گفت: تثبیت شن‌های روان کویر میقان اراک در تامین هوای پاک بسیار اهمیت دارد.

یوسفی بیان کرد: در صورتی که پوشش گیاهی کویر میقان از بین برود شن‌های روان با باد منتقل شده و وارد هوای اراک می‌شوند که به این جهت تثبیت شن‌ها با بهره‌گیری ار پوشش گیاهی اهمیت دارد.

وی وضعیت ۱۷٫۴۰۰ هکتار از کویر میقان را بحرانی عنوان کرد و افزود: گیاهانی که سازگار با این منطقه هستند، شناسایی و از دهه ۶۰ فعالیت‌هایی جهت ایجاد پوشش گیاهی در این منطقه صورت گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: مالچ‌پاشی در این منطقه با توجه به اینکه هر هکتار ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد و ماندگاری مالچ نیز دو سال است به صرفه نخواهد بود.

یوسفی طرح بادشکن زنده و غیر زنده را با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال با توجه به ماندگاری، مناسب دانست و بیان کرد: اجرای این طرح می‌تواند به تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از آلودگی هوا به این طریق کمک کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه با خشک شدن تالاب ریزگردهای سولفات سدیم سلامتی مردم را تهدید خواهد کرد، گفت: باید در خصوص حق‌آبه تالاب بررسی صورت گیرد.

فضای سبز اراک عنصری به نام چمن را نمی پذیرد

به گزارش ایسنا، یکی از فعالان محیط زیست نیز در این جلسه گفت: فضای سبز اراک عنصری به نام چمن را نمی پذیرد و باید به فکر فضای سبز موثر باشیم. کاشت چمن و کوتاه کردن شاخ و برگ درختان تجارت به قیمت جان مردم است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: باید از گیاهان مقاوم و متناسب با اقلیم اراک استفاده شود و نیز آبیاری باید در ساعاتی انجام شود که تبخیر آب اتفاق نیفتد.

به گزارش ایسنا، در این کارگروه استفاده کلیه دستگاه‌های اجرایی از وسایل نقلیه عمومی در روز هوای پاک، معاینه فنی رایگان از ۲۹ دی ماه تا اول بهمن ماه سال جاری برای وسایل نقلیه توسط مرکز معاینه فنی شهرداری اراک، تنظیم دمای سازمان ها و ارگان های دولتی بین ۱۸ تا ۲۱ درجه، بررسی وضعیت فضای سبز اراک توسط خانه سازمان‌های مردم نهاد، شهرداری، اداره کل محیط زیست استان مرکزی، بررسی وضعیت حقآبه تالاب میقان اراک، مکان یابی استقرار انرژی‌های پاک ظرف مدت یک ماه آینده و تعیین سرمایه گذار برای این منظور تصویب شد

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.