«اینجا آبادی»؛ برنامه‌ای شاد به سبک ایرانی ـ اسلامی که هیچ بوی کهنگی نمی‌دهد

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، توجه به سبک زندگی و ترویج آموزه‌های دینی یکی از رسالت‌های مهم صدا و سیما به شمار می‌آید، همچنین در عصری که همه چیز رنگ و بوی تجدد به خود می‌گیرد و سنت‌های حسنه نسل قدیم در حال فراموشی است تولیدات صدا و سیما می‌تواند نقش بسیار پررنگی در جذب جوانان به سبک زندگی اسلامی داشته باشد.

در این میان برنامه«این جا آبادی» از تولیدات سیمای استان مرکزی(شبکه آفتاب)هر هفته میهمان خانه‌های مردم است و نگاه جدیدی به شیوه ارائه سبک زندگی سالم و البته دینی به مردم دارد، رویکرد این برنامه تقویت همدلی و انسجام بین روستائیان و نمایش این همدلی به مخاطبان است که مجری برنامه می‌کوشد ضمن همراه شدن با آنها علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری و طبیعت روستا و توانمندی‌های آنان، به تبیین سبک زندگی، تولید ملی، جهاد اقتصادی و مسائل و مشکلات روستائیان نیز بپردازد.

این برنامه درهر قسمت به روستایی می‌رود و با حضور مردمانش با لباس‌های محلی در یک محیط شاد و مفرح با اجرای موسیقی و آواز محلی به معرفی روستا می‌پردازد و همراهی اهالی  در کار و فعالیت روزانه، پویایی، همدلی، انسجام و توامندی‌های آنها را در زمینه‌های مختلف کشاورزی، فعالیت بانوان، موفقیت جوانان و راه و رسم زندگی نسل قدیم را به نمایش می‌گذارد.

برنامه «اینجا آبادی» با قالب مستند گزارشی با اجرای «محمد صمدیان»(از پرده‌‌خوانان موفق استان) رنگ و بوی خودمانی‌تر به خود گرفته است، مسلط بودن وی  بر رسوم آبادی‌ها به اجرای دل نشینش کمک می‌کند همچنین به خوبی می‌تواند با اهالی روستاها ارتباط برقرار کند و گاهی ته‌لهجه‌ای هم به همراه می‌آورد که گویی خودش هم از جنس همین آبادی است و به زیبایی می‌تواند رسوم قدیمی را درک کند و به بیننده منتقل نماید به خصوص برای بینندگانی که روزگاری در روستا زیسته‌اند این مهم به خوبی تداعی می‌شود.

پرداختن به مباحث فرهنگی نیز از جمله بخش‌های این برنامه است، توجه به مسائل روز و نامگذاری‌های تقویم به خوبی در این برنامه نمودار گشته، دیدار با خانواده شهداء و توجه به فعالیت‌های فرهنگی شاخص روستا از جمله شیوه‌های این برنامه در معرفی روستا به نسل امروزی است.

برنامه‌ای کاملاً به سبک ایرانی-اسلامی که حداقل به گمان نگارنده نمی‌توان نکته منفی در اجراء یا بیان رسوم در آن مشاهده کرد؛ صمیمیتی که مجری با اهالی آبادی‌ها دارد و صراحت بیانش برنامه را بسیار دلنشین و باورپذیرترمی‌کند، آرامش خاطری که هنگام مشاهده این برنامه به مخاطب دست می‌دهد بسیار حائز اهمیت است، آرامشی به دور از آسیب‌های شهرنشینی که مخاطب را برای لحظاتی از گرفتاری‌ها به خانه‌های صمیمی و گرم روستایان می‌برد و رسومی را به نمایش می‌گذارد که درعین سادگی و کم خرج بودن بسیار جذاب و دلنشین هستند و در نهایت روستا را عنوان پناهگاهی برای انسان درمانده در شهر معرفی می‌کند.

در این برنامه که بعد فرهنگی آن بسیار حائز اهمیت است جای پرداختن به فعالیت‌های قرآنی روستائیان هر چند بسیار کوتاه در تکمیل ترویج زندگی سالم خالی است که امیدواریم در کنار تمام توجهاتی که به مزایای زندگی روستایی می‌شود نیم‌نگاهی هم به فعالیت‌های شاخص قرآنی در روستاها صورت گیرد.

برنامه «اینجا آبادی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین محمودی و ابوطالب معینی، احمد حکامی و وحید رحیمی، رضا نورمحمدی و میثم صفدری به ترتیب به عنوان دستیار تهیه، صدابردار و تصویربردار از تولیدات سیمای مرکزی است و روزهای جمعه از ساعت ۲۰:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه روستا را به خانه مخاطبان می‌آورد.

امیدواریم این گونه برنامه‌ها که ضامن سلامت روح و جسم است به جای تولیداتی که جز تنش و اضطراب ثمره‌ای ندارند تداوم داشته باشد و با استقبال مردم و رسانه ملی مواجه شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.