فرود و فراز فرودگاه اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا ، به طور متوسط در ۳۰ سال گذشته، رشد مسافرت هوایی جهان در هر سال حدود پنج درصد بوده است که هر ساله با تغییرات قابل توجه با شرایط اقتصادی و تفاوت در رشد اقتصادی در مناطق مختلف جهان هماهنگ بوده است و روند آن رشد سالانه حدود دو برابر تولید ناخالص داخلی را نشان می دهد.
فرودگاه اراک که از امکانات و ترمینال های حمل و نقل مسافر برخوردار است در سال ۷۸ به بهره برداری رسید و نخستین خطوط پروازی مسافرتی آن از سال ۸۴ با همکاری شرکت های هواپیمایی کشور دایر شد، اما با وجود همه تلاش ها، این زیرساخت مهم با فرود و فرازهای زیادی همراه بوده و تنوانسته آنگونه که باید در روند توسعه منطقه نقش آفرینی کند.
استمرار پروازها در فرودگاه اراک پس از نخستین بار راه اندازی، کمتر از یک سال بود و تنها تا شهریورسال ۸۵ دوام داشت بود.
به دلیل نواقص فنی در تاسیسات، از آن زمان تاکنون به دفعات پروازهای ناموفق و مقطعی در کارنامه این فرودگاه به ثبت رسیده و با وجود ظرفیت های متعدد پروازی، رشد و اثرگذاری پررنگی در حوزه اقتصادی، صنعت گردشگری و تسهیل آمد و شد مردم نداشته است.
مدیر کل دفتر فنی استانداری استان مرکزی در این باره گفت: فرودگاه اراک از کانون های زیربنایی مهم برای استان مرکزی است که بهره برداری ناقص آن در سال های قبل سبب شده بود که کارایی و ایمنی لازم برای پروازهای مختلف داخلی و خارجی را نداشته باشد و با وجود اینکه فعال کردن خطوط پروازی در دستور کار مسئولان در زمان های مختلف بوده اما فعالیت ها مقطعی بود و به دلایل متعدد تعطیل می شد.
حمید رضا نوازنی افزود: در سال ۱۳۹۱ براساس مصوبه هیات دولت وقت ، توسعه باند این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و از سویی نیز برای آن خط پروازی بین المللی تصویب شد.
وی عنوان کرد: بر اساس مصوبه مذکور، عرض باند فرودگاه اراک باید از ۴۵ متر به ۶۰ متر افزایش می یافت و عرصه خاکی نیز برای خروج اضطراری در نظر گرفته می شد.
نوازنی افزود: پروازها بعد از اقدامات یاد شده دایر شد و این فعالیت چند ماهی طول کشید اما، نبود روشنایی مناسب در طول باند پروازی پس از مدتی عاملی شد تا پروازهای شب هنگام در نشست و برخاست هواپیماها با مشکل اساسی رو به رو شود، به طوریکه پرواز در تاریکی شب امکانپذیر نبود و خلبان ناگزیر بود در فرودگاه تهران بر زمین بنشیند.
وی اظهار کرد: در پیگیری های انجام شده،تامین روشنایی طول باند پروازی (لایتینگ فرودگاه) در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفت و به طور مجدد پروازها از این فرودگاه تا رفع نواقص مذکور راکد ماند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: سه میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی برای پروژه لایتینگ فرودگاه اراک هزینه شد و بخشی از این هزینه ها از امکانات سایر فرودگاه های کشور تامین شد تا مشکل روشنایی باند فرودگاه اراک برای فراز و فرود هواپیما در شب برطرف شود.
وی ادامه داد: با رفع نواقص فنی باند پروازی، در شش ماه اخیر، فعالیت فرودگاه اراک از سرگرفته شده و در حال حاضر هیچ محدودیتی برای فرود هواپیما وجود ندارد.
نوازنی توضیح داد: با این وجود هنوز استقبال از برنامه های پروازی مسافربری فرودگاه اراک در حد انتظار نیست که به نظر می رسد علت آن نداشتن صرفه اقتصادی است.
وی توضیح داد: نزدیکی و مجاورت اراک به تهران یکی از دلایلی است که مسافران رغبت زیادی را برای استفاده از سفر هوایی به پایتخت از خود نشان نمی دهند.
مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی، با بیان اینکه وجود فرودگاه برای استان صنعتی و کشاورزی مرکزی یک فرصت و پتانسیل محسوب می شود، گفت: با وجود مشکلات متعدد هرچند فرودگاه برای سفرهای نزدیک توجیه ندارد اما برای سفرهای خارجی و استان هایی که فاصله جغرافیایی زیادی با اراک دارند به طور قطع توجیه اقتصادی دارد و باید در سایه برنامه های هدفمند و تبلیغات موثر این ظرفیت را نهادینه کرد.
نوازنی افزود: اکنون فرصتی فراهم شده تا هواپیما بوئینگ که جزء ناوگان رسمی کشور است در فرودگاه اراک مورد استفاده قرار گیرد و نباید اجازه داد بار دیگر این زیرساخت مهم راکد شده و یا از تمامی ظرفیت آن بهره گرفته نشود.
وی اظهار کرد: در پی نشست های متوالی از سوی مسئولان استان مرکزی،با توجه به امکانات موجود به زودی پرواز عتبات عالیات و نجف از فرودگاه اراک فراهم خواهد شد و سال آینده نیز پروازهای حج از این فرودگاه انجام می شود.
مدیر کل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: رونق فرودگاه اراک در گرو حمایت دستگاه های متولی در افزایش میزان رغبت مردم در استفاده از فرودگاه است که این مهم نیازمند کار فرهنگی است.
نوازنی افزود: به منظور اطمینان از پروازهای فرودگاه اراک در این فرودگاه از هواپیماهایی استفاده می شود که عمر کوتاه دارند و فرسوده نیستند.
وی بیان کرد: رکود و کسادی در بازار فرودگاه اراک تا دو ماه آتی وجود دارد و از بهمن ماه به دلیل نزدیکی به تعطیلات آغاز سال نو و افزایش سفرهای نوروزی رونق می گیرد.
وی افزود: اکنون یک شرکت اصفهانی، پرواز چارتری را انجام می دهد که پشتیبانی مالی خوبی است و استانداری نیز برای رونق فعالیت این فرودگاه بخشی از حمایت مالی را برعهده دارد.
مدیر کل دفتر فنی استانداری استان مرکزی گفت: یکی از مشکلات فرودگاه اراک را مبداء نبودن پروازها است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی ادامه داد: اینکه تصور کنیم نداشتن توجیه اقتصادی در دایر شدن فرودگاه اراک منوط به استان مرکزی است اشتباه است چرا که فرودگاه هایی نظیر قزوین و زنجان نیز چنین ماهیتی دارند و در مجموع تنها چند فرودگاه در سطح کشوراست که توجیه اقتصادی دارند.
نوازنی درباره وضعیت روشنایی مسیر فرودگاه نیز گفت: چون فرودگاه در خارج شهر قرار دارد روشنایی آن در حیطه وظایف شهرداری نیست، توزیع برق باید پیگیر روشنایی مسیر تردد باشد.
وی، جانمایی فرودگاه در مجاروت تصفیه خانه را یادآور شد و افزود: انتخاب مکان فرودگاه اراک توسط سازمان هواپیمایی تعیین شده و این انتخاب در حوزه اختیارات استان نبوده است، هرچند مکان فعلی تصفیه خانه به علت مسیر حرکت پساب در آن بهترین مکان برای استقرار تصفیه خانه تشخیص داده شده است.
نوازنی گفت: در اوایل فعالیت فرودگاه، بوی نامطبوع تصفیه خانه مشام مسافران را آزار می داد اما اکنون به علت استفاده از فناوری های پیشرفته میزان بوی نامطبوع کاهش چشمگیر یافته است.
وی افزود: تصفیه خانه با به کارگیری تاسیسات جدید، فرایند تصفیه خانه را به شکلی ساماندهی کرده تا کمترین بوی نامطبوع در اطراف تصفیه خانه و به ویژه فرودگاه احساس شود.
مدیر فرودگاه اراک گفت: این فرودگاه به علت محدودیت در باند پرواز و روشنایی قادر به پذیرش همه نوع پرواز نبود که با اصلاح نواقص باند پرواز و افزایش طول آن به سه هزار و ۷۰۰ متر، اکنون امکان نشست و پرواز هواپیماهای پهن پیکر در تمامی ساعات روز و شب فراهم شده است.
مجید قاسمی افزود: فرودگاه اراک در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از مشهد به اراک و بالعکس پرواز دارد .
وی اظهار داشت: در ماه های اخیر هفته ای چهار پرواز از اراک به مقصد کیش و مشهد دایر شد و دو پرواز یکشنبه و چهارشنبه از اراک به مقصد جزیره کیش و دوشنبه و پنجشنبه از اراک به مقصد مشهد مقدس نیز انجام شده است.
وی گفت: فرودگاه اراک از شهریورماه امسالفعالیت گسترده تری داشته و از تاریخ مذکور تاکنون ۲۵ پرواز از کیش بادو هزارو ۵۴۶ مسافر و میانگین پرواز ۱۰۰ نفر و ۲۸ هزارو ۵۰ کیلوگرم بار انجام شده است.
مدیر فرودگاه اراک گفت: در مدت یاد شده به مقصد مشهد چهار هزارو ۵۴۲ مسافر با ۳۲ پرواز و ۳۰ هزارو ۲۵۰ کیلو گرم بار با میانگین ۱۴۲ نفر جابه جا شده است.
قاسمی گفت: فرودگاه هایی که روزانه کمتر از ۱۰ سورت پرواز دارند در ره فرودگاه های زیان ده رده بندی می شوند و با ۱۰ پرواز هزینه ها آن ها سر به سر می شود و به دلیل استقبال کم مردم در استفاده از سفر هوایی، ظرفیت فرودگاه اراک اکنون ۶۰ نفر کمتر از میزان تعیین شده است.
وی، همجواری فرودگاه اراک با تصفیه خانه فاضلاب را معضلی مهم دانست و توضیح داد: در صورتی که باد از سمت غرب و شمال غرب بوزد بوی متعفن فاضلاب، مشام مسافران را می آزارد و بوی مشمئز کننده به حدی است که حتی مسافران جاده منتهی به فرودگاه نیز از آن ناخرسندند.
قاسمی افزود: تصفیه خانه اراک به علت موقعیت جغرافیایی و شیب زمین در مجاورت فرودگاه این شهر ساخته شده که جانمایی آن مناسبی نیست.
وی از مسئولان استانی درخواست حمایت در همه زمینه ها را کرد و گفت: با توجه به زیان ده بودن فرودگاه اراک، برای توسعه این مجموعه زیربنایی، حمایت مالی ضروری است در صورت حمایت کمرنگ مالی، تعطیلی و توقف فعالیت های این فرودگاه دور از انتظار نیست.
مدیر عامل آب و فاضلاب استان مرکزی نیز گفت: محل تصفیه خانه فاضلاب اراک موضوع تصویب نامه سال ۱۳۶۳ است در آن زمان فرودگاه اراک در حد جانمایی و طراحی مطرح بود و ساخت و سازی انجام نگرفته بود.
عبدالرضا خلیلی افزود: بهترین مکان برای یک کلانشهر بدون ایستگاه پساب، محل کنونی تصفیه خانه است تا به علت نزدیکی با کویر میقان پساب وارد کویر شود.
وی توضیح داد: علت اینکه گرد و غبار در کلانشهر اراک به معضل تبدیل نشده، انتقال سالانه ۱۰ میلیون مترمکعب پساب از این تصفیه خانه به کویر میقان است در غیر این صورت باید شاهد فعالیت چشمه های نمکی گردو غبار در کلانشهر اراک بودیم.
وی با یادآوری اینکه، تصفیه خانه فاضلاب اراک سال ۹۲ راه اندازی شده، گفت: این مرکز تصفیه فاضلاب، یکی از مدرترین تاسیسات تصفیه ای کشور است و با استقاده از روش شیمیایی برای به حداقل رساندن بوی فاضلاب،در فرایند آن از شیوه لجن فعال استفاده شده است.
خلیلی ادامه داد: به جرات می توان گفت بوی مشمئز کننده ای از تصفیه خانه باعث ناراحتی مسافران فرودگاه نمی شود و این مرکز آمادگی دارد که پساب را آنالیز کرده و نتیجه آن را مورد ارزیابی کارشناس قرار گیرد.
مدیر عامل آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: وجود تصفیه خانه برای شهرستان اراک ضروری است و دارای مزیت های فراوان می باشد و با اعتبارات سنگینی که در ساخت و تجهیز آن سرمایه گذاری شده، امکان تعطیلی آن وجود ندارد.
از نگاه دیگر استان مرکزی در قلب ایران اسلامی با حدود سه هزار واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعتی ایران همواره خلاء ناوگان هوایی را در امر صادرات و واردات احساس کرده و تجار و تولید کنندگان این خطه مرارت های متعددی را برای جابه جایی بار و کالا تحمل می کنند.
این در صورتی است که این استان مزیت های متعددی را در عرصه کشاورزی دارا می باشد که گل و گیاه زینتی محلات و خمین از جمله آن است و متاسفانه به دلیل دایر نبودن خط پرواز بار فرودگاه اراک بسیاری از این فرآورده ذی قیمت با مشقت و افت کیفیت به سراسر کشور می رود و این در حالیست که با وجود طرح این موضوع در نشست هخای متعدد تصمیم سازی استانی، فرودگاه اراک سالهاست نتوانسته به کانونی برای حل این مشکلات اساسی تبدیل شود.
به نظر می رسد حل این نقیصه و زنجیره امکانات تابع و وابسته آن باید به عنوان یک هدف جدی در اولویت کار مسئولان استان مرکزی باشد تاآنچه به عنوان اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید ویژه است با پایان دادن به داستان طولانی فرود و فرازهای این فرودگاه در حوزه حمل و نقل هوایی مسافر و بار ، برای استان مرکزی محقق شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.