فضای مجازی؛ فرصتی برای حمله استکبار به فرهنگ اسلامی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، همایش دنیای مجازی، سبک زندگی جدید (فرصت‌ها و تهدید‌ها) به همت مرکز علمی کاربردی بهزیستی اراک و با مشارکت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در مرکز علمی کاربردی هلال احمر روز گذشته، ۲۶ آذر ماه برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ ابراهیم صارمی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تأمین اجتماعی در این همایش، بحث فضای مجازی را یکی از موضوعات مهم روز جامعه کنونی عنوان کرد و افزود: فضای مجازی از یک سو فرصت و از سوی دیگر هم می‌تواند تهدیدی برای جامعه باشد لذا انتظار می‌رود دانشمندان و پژوهشگران این عرصه راهکارهایی برای تهدیدهای این موضوع مهم ارائه دهند.

معاون توسعه مدیریت مرکز علمی کاربردی بهزیستی گفت: متأسفانه در فضای مجازی بدون اینکه متوجه باشیم مورد حمله استکبار و دشمنان قرار گرفته‌ایم، کاریکاتوری که در اهانت به ساحت مقدس پیامبرگرامی اسلام(ص) در فضای مجازی منتشر شد با اهداف از پیش تعیین شده و مدیریت شده دشمن بود تا رسالت اسلام را زیر سوال برند پس باید تهدید‌هایی که در جهت تخریب فرهنگ اسلامی بکار گرفته می‌شود جدی گرفته شود.

وی بیان کرد: برگزاری این آئین‌ها فرصت مناسبی برای آگاه‌سازی و مدیریت صحیح فضای مجازی در برابر تهاجم‌های فرهنگی و جنگ نرم دشمن و شناسایی فرصت‌ها و بهره‌گیری از آنها برای ترویج آموزه‌ها و ارزش‌های دینی در بین افراد مختلف جامعه به خصوص نسل جوان است.

به گزارش ایکنا؛ بهروز رفیعی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این همایش بیان کرد: دانشجویان در دوره جوانی از هیجانات و شور و شعف خاصی برخوردار هستند و ممکن است ناهنجاری‌های اجتماعی آ‌نها را تهدید کند.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی آینده انسان را همواره تهدید می‌کند و سلامت روحی، جسمی و اجتماعی را به خطر می‌اندازد و باید دانست آسیب‌ها همانند حلقه به یکدیگر متصل هستند و زندگی فرد را برهم می‌زند.

رفیعی عنوان کرد: به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی که فضای مجازی نیز از جمله آن‌هاست به نوعی کانون خانواده را مورد هدف قرار داده، باید در گروه‌های فضای مجازی از انتشار مطالب بی‌اساس که هدفی جز تخریب اعتقادات و بی‌اعتمادی ندارند خودداری کرد .

به گزارش ایکنا؛عبدالعلی ذوالانواری رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان مرکزی نیز در این همایش تصریح کرد: موضوع اینترنت و فضای مجازی تنها در کشور ما مطرح نیست بلکه مردم آمریکا و اروپا هم درگیر این مسأله هستند، اخیراً یک کارگردان آمریکایی فیلمی را با محوریت آسیب‌های ناشی از شبکه‌های اجتماعی ساخته است تا خانواده‌ها را با مضرات آن آشنا سازد.

وی تأکید کرد: حضور شبکه‌های اجتماعی در زندگی ما غیرقابل انکار است و کسانی که استفاده از آن را به نحوی در میان اقشار مختلف جامعه ترویج می‌کنند به دنبال اهداف خود هستند و فرهنگ جامعه را به سمت دهکده جهانی می‌برند، درواقع با برهم زدن فرهنگ داخلی قصد حکم فرما کردن فرهنگ ملل دیگر را دارند تا افکار عمومی را مدیریت کنند .

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان مرکزی اضافه کرد: در گذشته دشمن با استفاده از فعالیت‌های گسترده جاسوسانی را تربیت می‌کرد ولی اکنون اوضاع متفاوت است و با وجود شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به طریق دیگری جاسوسان خود را افزایش می‌دهد و این یک تهدید برای جامعه اسلامی به شمار می‌رود و باید هوشیار بود.

ذوالانواری با اشاره به اینکه ترویج اعتیاد به اینترنت افزود: اعتیاد به اینترنت زندگی اجتماعی افراد را تهدید می‌کند به طوری که بیشتر اوقات افراد بدون توجه به زمان به استفاده از شبکه‌های اجتماعی معتاد می‌شوند و این مسأله یک آفت بسیار بزرگ است .

وی بیان داشت: تشکیل گروه‌های اجتماعی با درج مطالب مفید در فضای مجازی مشکلی ندارد اما گاهی افراد ژست‌های روشن فکری می‌گیرند و نسبت به هر موضوعی انتقاد می‌کنند و لذا توصیه می‌شود اطلاعات غلط در گروه‌ها منتشر نشود و فکر اذهان عمومی را برهم نزنند مطالب غلط شبهه‌های زیادی را در نسل جوان پدید می‌آورد، طرح مسائل بدون سند و مدرک فتنه‌ای توسط دشمن است که اغلب در شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم.

ذوالانواری عنوان کرد: باید به اشتراک‌گذاری مطالب در گروه‌های اجتماعی توجه شود و مدیرت لازم صورت پذیرد، دانشجویان باید خود را بشناسند و وقت خود را بیهوده در این شبکه‌ها تلف نکنند البته استفاده مناسب از فضای مجازی مزایایی نیز به همراه دارد و نباید انسان را از اهداف متعالی دور سازد.

به گزارش ایکنا؛ محمد همتی مدرس دانشگاه علمی و کاربردی بهزیستی اراک نیز در این همایش گفت: کشور ایران در استفاده از سایت‌های دوست‌یابی حائز رتبه سوم در دنیاست و این مسأله نشان دهنده این است مخاطبان فضای مجازی نوجوانان و جوانان هستند.
وی ادامه داد: یک اتفاق مهمی که افتاده، زندگی دوم مجازی در جامعه شکل گرفته ‌است، فضای مجازی یا دنیای دوم دارای مشخصه‌های مهمی از جمله نوع جدیدی از گذران روز‌های زندگی را فراهم می‌کند که به هدر رفت زمان هیچ توجهی نمی‌شود.

همتی افزود: فضای مجازی، فضای جدید و متفاوتی را جهت فعالیت‌های اقتصادی افراد در هر جای دنیا فراهم می‌سازد، این زندگی دوم برای تمامی اقشار متنوع است به طوری که تحصیل در رشته‌های جدید را به صورت مجازی برای افراد ممکن ساخته و تسهیل می‌بخشد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: فضای مجازی امکاناتی را برای کاربران خود فراهم کرده، افزایش سرعت، بیان آزاد نظرات و … به هر حال ما چاره‌ای نداریم و باید فضای مجازی را بپذیریم و پارامتر‌های سازنده آن را بشناسیم، در تمامی تهدید‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد سلول‌های سازنده نهاد خانواده مورد هدف قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: در سال‌های اخیر باتوجه به سرعت علم و فناوری هر تکنولوژی که داخل کشور شد به نحوی نهاد‌های فرهنگ‌ساز جامعه را غافلگیر کرد خود ما نباید نسبت به این مسأله منفعلانه عمل کنیم باید اصل غافلگیری کنار گذاشته شود تکنولوژی‌های دیگری در راه است و باید پیش زمینه ‌و آسیب‌شناسی آن از قبل انجام شود.

این مدرس دانشگاه در پایان تصریح کرد: بروز مشکلات روانی در افرادی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند نیز مشاهده می‌شود به طوری که طی تحقیقی که در ۵۰ کشور دنیا در این خصوص انجام شده انزوا طلب بودن کابران را نشان می‌دهد، کاهش روابط خانوادگی، افزایش دروغگویی، پنهان کاری و… از جمله آسیب‌های فضای مجازی است که باید نسبت به آن توجه کرد، فرزندان بیشترین جامع هدفی هستند که ممکن است در این بین آسیب ببیند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.