اجرای طرح آگاه سازی پیشگیری معلولیت ها در مدارس منتخب اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مرکزی، کیانوش امینی افزود: این طرح از سوم تا ششم آذرماه سال جاری برگزار می شود.
وی ادامه داد: این طرح در مدارس منتخب دوره دوم متوسطه اجرا می شود و این طرح با آموزش چهار موضوع مهم به منظور پیشگیری از معلولیتها با عنوان های مشاوره ژنتیک، دانستنی های دوران بارداری، پیشگیری از مشکلات عضلانی و اسکلتی و پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی به دانش آموزان در چهار جلسه آموزش داده می شود.
معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: در مرحله دوم طرح، غربالگری ژنتیک در خصوص دانش آموزان صورت می پذیرد و با شناسایی گروه پر خطر وکم خطر، گروه پر خطر به لحاظ مباحث ژنتیکی به مراکز مشاوره ژنتیک و در نهایت آزمایشگاهها هدایت خواهد شد و در این طرح یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز دوم دبیرستان حضور خواهند داشت واین می تواند گامی بزرگ در جهت پیشگیری از معلولیتها در آینده باشد.
وی بیان کرد: همچنین همزمان با این طرح مشاوره ژنتیک زوج های جوان سن ۱۵ تا ۲۵ از سوی کمپین ژنتیک به منظور اجرای طرح فوق به صورت پایلوت در شهرستان اراک اجرا می شود.
امینی افزود: اطلاع رسانی در سطح شهر، برگزاری همایش کمپین ژنتیک، مسابقه ورزشی در میدان کوهنورد، استقرار سه پایگاه با هدف اطلاع رسانی در خصوص مشاوره ژنتیک در سطح شهر(خیابان شهید بهشتی،میدان شهداء،میدان سرداران)با برگزاری مسابقه کتبی به صورت روزانه در پایگاهها و اهدای جوایز به قید قرعه، آماده سازی پایگاههای سیار (وسایل نقلیه عمومی،اتوبوس)، نصب بنر و پخش بروشورهای مشاوره ژنتیک ازبرنامه های کمپین ژنتیک می باشد.
وی اظهار کرد: کشف به هنگام ازدواجهای پرخطر و ارائه راهکارهای مناسب، کاهش شیوع و بروز معلولیتهای ناشی از ازدواجهای فامیلی، افزایش دسترسی مناسب به مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، ترغیب افراد در معرض خطر به مراجعه جهت انجام مشاوره ژنتیک از اهداف طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.