دیدگاه های استانداران ادواری در خصوص توسعه استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا ، این استان با وجود ظرفیت های متعدد و موقعیت ژئو پولتیکی ممتاز در سال های گذشته درگیر توسعه نامتوازن بوده و آنگونه که باید نتوانسته فرصت سازی در باروری ظرفیت های خود داشته باشد.
مجمع استانداران استان مرکزی روز چهارشنبه با برگزاری کمیته تخصصی استانداران ادواری استان مرکزی به صورت کارشناسی مولفه ها و بسترهای رشد، مساله شناسی فرهنگی و اجتماعی این خطه را در دستور کار قرار دادند و با طرح مشکلات و پیشنهادهای سازنده نقشه اجرایی و مسیر توسعه ای را مورد کنکاش و نقادی قرار دادند.
استفاده از تجارب زنجیره مدیریتی ارشد استان در راهبردهای توسعه محور این منطقه ابتکاری است که می تواند در شرایط پساتحریم تسهیل امور و گره گشایی از مشکلات را به همراه داشته باشد.
ارائه راهکارهای سازنده برای حل معضلات اورژانسی حوزه تولید و صنعت، مدیریت آب، لزوم توسعه راه ها و شریان های ارتباطی استان مرکزی، ترمیم و اصلاح نواقص فرهنگی راهکارهای اشتغالزایی و ظرفیت سازی برای بهره مندی حداکثری از خرد جمعی و تقویت سهم مردمی و خصوصی در روال تصمیم سازی ها، از محورهای اصلی مباحث در این نشست تخصصی بود.
دبیرمجمع استانداران کشور در این نشست تخصصی گفت: این مجمع ظرفیتی از مدیران کارکشته و برجسته استانی است که تجارب ارزنده ای در استان های مختلف دارند و هم اینک ۲۶۰ عضو فعال از ترکیب استانداران فعلی و اسبق را در جمع خود دارد.
حسین طاهری افزود: استان مرکزی یکی از استان های مهم در تحولات کشور است و اعضای مجمع استانداران با گنجینه بزرگ اندوخته ها و تجارب سازنده می توانند در حل چالشها و سرعت بخشی به آهنگ توسعه این منطقه اثرگذار باشند.
وی اظهار کرد: مجمع استانداران کشور در سال ۹۲ اولین نشست تخصصی ارزیابی چالش های استان مرکزی را برگزار کرد که پیشنهادات و جمع بندی مباحث آن در قالب سندی ۲۴ ماده ای موجود است.
دبیر مجمع استانداران کشور خاطرنشان کرد: کمبود آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی، لزوم ساخت راه آهن سریع السیر، ساماندهی و توسعه مراکز دانشگاهی،برنامه ریزی برای باروری ظرفیت های گردشگری، لزوم ایجاد مناطق اقتصادی در استان، بهره گیری موثر از قابلیت های حوزه معدن، توسعه حوزه دام و طیور، ساماندهی آلودگی هوا،اشتغال، توسعه فضای سبز، نوسازی صنایع قدیمی، توسعه مراکز پرورش گل و گیاه، لزوم گسترش عمران شهری و عدالت اجتماعی، تقویت تشکل های سیاسی و مردمی، استفاده از نیروهای شایسته در مدیریت ها، ارتقای شاخص های منفی منطقه نسبت به متوسط کشور و مسائل دینی و تجارت خارجی از سرفصل های سند نشست نخست استانداران بود.
طاهری گفت: یکی از اسناد مهم توسعه ای استان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شده که رئوس مهمترین مسائل آن نوین سازی صنعت با اولویت صنایع فلزی، شیمیایی و ماشین الات سازی، تقویت صنایع مکمل، لزوم نوین سازی حوزه کشاورزی و مدیریت آب، تامین زیرساخت ها در مناطق کمتر توسعه یافته، تقویت خدمات فنی و مهندسی و ایجاد توازن در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات، تقویت ظرفیت های پشتیبان تولید، شبکه های حمل و نقل، تجهیزات مخابراتی، تقویت پیوست های همگرا و کانون های توسعه محور،گسترش حوزه های دانش بنیان، ارتقای شاخص های فرهنگی و ملاخظات زیست محیطی، رونق گردشگری و رویکرد کارشناسی و پژوهش محور است.
وی اظهار کرد: سند ملی توسعه استان مرکزی نیز به صورت قانون موجود است که در دولت های قبل اجرایی نشده و باید پیگیری شود.
دبیر مجمع استانداران کشور گفت: در شرایط پساتحریم فرصت سازی تکلیف همه ایرانیان است و در این بین مدیریت ارشد استان مرکزی می تواند با یکپارچه سازی نظرات و اسناد مطالعه شده موجود و اولویت بندی مسائل با بهره گیری از نشست های کارشناسی نخبگان دانشگاهی و فکری و همچنین مجمع استانداران موضوعات این منطقه را با شیوه ای علمی و کارآمد به پیش ببرد.

*** مدیریت آب
محمود زمانی قمی استاندار استان مرکزی گفت: بسیاری از دشت های استان مرکزی ممنوعه است و تامین آب برای ترسیم نقشه راه اینده استان یکی از مولفه های جدی است.
وی افزود: نگاه علمی به مدیریت آب و اولویت بندی بر موضوعات مختلف از مسائل با اهمیتی است که در حیات استان و موفقیت برنامه های توسعه ای آن سهم بسزایی دارد.
حمید حاجی عبدالوهاب استاندار اسبق استان مرکزی گفت: ایران کشوری نیمه خشک است و استان مرکزی با نقش مهمی که در عرصه صنعت و کشاورزی دارددر حوزه مدیریت آب باید استراتژی هدفمند و کارآمدی داشته باشد.
وی افزود: خشکسالی های اخیر وضعیت سفره های آب زیرزمینی در نقاط مختلف کشور را نامناسب کرده و در برخی مناطق شرایط بحرانی ایجاد کرده است اما می تواند در سایه برنامه و تعقل بخشی از چالش های این حوزه را مدیریت کرد.
وی گفت: مدیریت پساب ها و استفاده حداکثری از چرخه آب از راهکارهای اساسی است و به نظر می رسد پساب های شهری و صنعتی پس از تصفیه باید به جای واگذاری به بهره برداران کشاورزی به صنعت استان داده شود چرا که این منطقه قطب مهم تولید کشور است .
وی افزود: منابع آب باکیفیت نظیر سد کمال صالح نباید به مصارف صنعتی و کشاورزی برسد و می توان با استفاده از روش های نوین افزایش عوامل تصفیه پساب نظیر برخی میکروب ها، پساب های خطرناک را مدیریت کرد و بخش مفید آن را دوباره به چرخه تولید بازگرداند.
عبدالمحمد زاهدی یکی دیگر از استانداران پیشین استان مرکزی در خصوص مدیریت آب، تغییر الگوی کشت و ایجاد مشوق ها و زیرساخت های لازم برای حذف محصولات اب بر را در سایه مطالعات دانشگاهی از نیازهای ضروری استان عنوان کرد.
وی گفت: شرایط کشور به گونه ای است که مدیران و تصمیم سازان باید ناگزیر به سمت اقتصاد بدون آب پیش بروند و الگوی مصرف مردم و عوامل تولید نیاز به تغییرات زیربنایی است.
سید حمید طهایی استاندار فعلی البرز گفت: در کشورهای پیشرفته چرخه مصرف آب با ۱۳ کاربرد تعریف می شود اما در کشور ما این منابع خداداد به راحتی هرز می رود باید مدیریت این بخش جدی گرفته شود.
وی افزود:استفاده بهینه از اب کشاورزی و سرعت بخشی به راهبردهای در دست اقدام این حوزه از مسایلی است که در استان مرکزی که از مناطق نیمه خشک و کم اب است باید با جدیت دنبال شود و مشوق های اصولی برای همکاری بهره برداران بخش های آب بر اعمال شود.

*** اشتغال
استاندار استان مرکزی گفت: دولت یازدهم میراث دار شرایط به هم ریخته اقتصادی و اجتماعی و خزانه خالی از دولت قبل بود و این درشرایطی است که با مشکلات جدی در معیشت مردم و بیکاری دانش آموختگان مواجع شده است.
زمانی قمی افزود: مشکل بیکاری اگرچه به صورت اختصاصی چالش استان مرکزی نیست و در سطح کشور خودنمایی می کند اما جز دغدغه های مهم در استان مرکزی به شمار می آید.
وی بیان کرد: در گذشته الگوی خیل بیکاران و راه حل های آن به پیچیدگی زمان حاضر نبود و مشکل کنونی در این عرضه ضمن نبود زمینه های شغلی برای فارغ التحصیلان جوان ، حفظ اشتغال در واحدهای تولیدی است که به دلیل رکود تورمی دچار مشکلات حاد اقتصادی شده اند و شاغلان آن ها در معرض از دست دادن فرصت شغلی خود هستند.
استاندار استان مرکزی گفت: مقوله تولید و اشتغال در استان مرکزی که به قطب صنعت کشور شهرت دارد از اهمیت ویزه ای برخوردار است و با مشکلاتی چون تحریم، رکود اقتصادی و جدی گرفته نشدن بخش خصوصی از یک بیماری در حد سرماخوردگی به شرایط حاد و بیماری صعب العلاج تبدیل شده است.
زمانی قمی گفتک مدیریت ارشد استان مرکزی برای تسکین و حل این چالش ها دست صاحبان فکر و حامیان اجرایی را می فشارد چون به نظر می رسد آسیب هایی که از تحریم به صنایع استان وارد شده کم از وسعت تخریب جنگ در استان های جنوبی و غربی نیست و ساماندهی معضلات این بخش اختیارات و منابع خاص را از سوی تصمیم سازان کلان می طلبد.
حمید حاجی عبدالوهاب استاندار پیشین استان مرکزی گفت: در حوزه اشتغالزایی استان نباید از بازار داخلی محصولات غافل شد ، ایجاد تعامل در صنایع بالا دستی و پایین دستی و ایجاد مرکز اطلاعات صنایع پایه و خرد نیاز جدی استان مرکزی است.
وی بیان کرد: در ایجاد زیرساخت های تولید باید توامان به بازار فروش محصول توجه کردو صنایع قابل رقابت را تقویت کرد.
حاجی عبدالوهاب در اشتغالزایی بر سرمایه گذاری در بنگاه های خرد و کوچک تاکید کرد و گفت: دانشگاه ها باید زنجیره نیاز روز جامعه با رشته های تحصیلی را تکمیل کنند.
وی گفت: سرمایه گذاری بر باروری ظرفیت های خدمات بین راهی و گردشگری و نیازهای جانبی ۱۱۹ هزار دانشجو علاوه بر پاسخگویی به مطالبات به بهترین شکل می تواند رونق شغلی و گردش اقتصادی در استان مرکزی ایجاد کند.
حاجی عبدالوهاب برنامه تقاضامحور و مطالعات رقابت پذیری را برای حمایت از صنایع نیمه فعال و تعطیل استان مرکزی ضروری دانست و افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی قوی و کاربردی در حوزه سرمایه گذاری در استان مرکزی حائز اهمیت است.
عبدالمحمد زاهدی استاندار سابق استان مرکزی و استاندار فعلی استان کردستان نیز در این خصوص گفت: بیکاری مشکلی کشوری است که حل آن نیاز به تجمیع امکانات بخش دولتی و خصوصی در سایه برنامه هدفمند و موثر دارد.
وی افزود: استان مرکزی در الگوی توسعه صنعتی دچار توسعه نامتوازن است و بسیاری از شهرستان های کمتر برخوردار با محرومیت از استقرار ظرفیت های شغلی با مشکل حاد بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.
وی گفت: بخش مهمی از راهبردها در حل مشکل بیکاری این است که اشتغال موجود در تولید و صنعت و خدمات حفظ شود و هم اینک بخش مهمی از این اشتغال در خطر از بین رفتن است.
زاهدی اظهار کرد: اولویت زمانی در حمایت های برنامه ای از واحدهای فعال، نیمه فعال و تعطیل شده باید با تفکیک و اولویت های خاص در استان مرکزی دنبال شود، بخشی از مشکلات رکود صنایع مدیریتی است که باید برای تقویت و ساماندهی این بخش فکر اساسی شود چرا که بخشی از مدیران صنایع متخصص در حوزه خود هستند اما مدیر نیستند.
وی عنوان کرد: در واحدهای نیمه تعطیل و دارای ظرفیت خالی بخش بزرگی از سرمایه و تجهیزات وجود دارد که با شرایط مالی دولت اکنون زمان شروع کارهای جدید نیست و باید ظرفیت های خالی بر اساس اولویت ها احیاء شود.
زاهدی، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی فناوری تولید را دو مشکل جدی صنعت خواند و ادامه داد: باید به نوسازی صنایع استان مرکزی توجه جدی شود و غفلت از این مهم شاید بحرانی نظیر بحران صنایع نساجی در دهه ۷۰ را به دنبال داشته باشد.
وی گفت: ایجاد ظرفیت های جدید استان مرکزی باید بر مبنای مزیت های صنعتی مادر تخصصی و موفق باشد و صنایع زیردستی باید در قالب خوشه های صنعتی و مجموعه های همگن دنبال شود .
سید مسیح مومنی یکی دیگر از استانداران سابق استان مرکزی گفت: بسیاری از مسایل مدیریتی، صنعت و تولید در استان مرکزی متاثر از مسائل ملی است و به جای اینکه توان تصمیم سازان ارشد این استان به وضع قوانین و حمایت از پایین جلب شود باید بر استراتژی راهبرد کلان برای ترغیب آن ها به حل مشکلات اختصاص شود.
وی افزود:مدیران استان مرکزی باید زمینه های فکری کشوری را به نفع مسایل استان مرکزی جلب کنند و بر مبنای اولویت ها و راهبردهای شناسایی شده در اسناد توسعه این منطقه تلاش کنند مدیران استانی امکانات و کمک ها را از وزارتخانه ها به نفع استان گسیل کنند.
مومنی گفت: صنایع نیمه فعالی که از تحریم اسیب دیده اند در استان مرکزی باید با بازار محوری فعال شوند.
علی دانش منفرد استاندار دیگر ادوار گذشته استان مرکزی گفت: حمایت از کارگاه های کوچک روستایی با وام های کم بهره مسکن موثری در ایجاد اشتغال و بازگرداندن جمعیت روستایی مهاجر به شهرها به زدادگاهشان است و باید با درایت در راهبری تسهیلات کم بهره کوچک کارافرینی هرد روستایی را در استان مرکزی دنبال کرد.
وی اظهار کردک روستای زرنوشه و سمقاور در استان مرکزی نمونه های موفقی از مشاغل خرد روستایی و این الگو باید در بازدید فرمانداران به عنوان یک راهبرد استراتژیک در حل مشکل بیکاری در شرایط فعلی دنبال شود.
دانش منفرد اظهار کرد: مدیریت دلسوز در حفظ استغال و کمک به تولید نقش محوری دارد نباید چوب لای چرخ کارآفرین گذاشت و دانشگاه ها باید ارتباط هدفمند با تولید را در استان صنعتی مثل استان مرکزی تقویت کنند.
وی عنوان کرد: ظرفیت های فرهنگی نظیر مفاخر و توانمندی های گردشگری نباید در شغل آفرینی و تولید ثروت در استان مرکزی غفلت شود.
علی جابریان یکی دیگر از استانداران سابق استان مرکزی نیز در خصوص حل معضل رکود صنعتی و بیکاری گفت: تاکنون بر ظرفیت بخش خصوصی شعارگونه تکیه شده در حالیکه باید با ایجاد تشکل های قوی ظرفیت های این بخش توجه جدی شود .
وی افزود: هنوز فرهنگ ولی نعمت بودن مردم لمس نشده و مردم مطالبات به حقشان را در قالب خواهش از دولتمردان می خواهند درحالیکه باید سرباز عملی میدان باشند و با حضور فکری و اجرایی عرصه صنعت، خدمات و کشاورزی را متحول کنند.
جابریان گفت: نخبگان عرصه صنعت و دانشگاه باید مشاوران امین بخش دولتی باشند ، باید از برگزاری جلسات بی محتوا و بدون تصمیم گیری اجتناب شود و در قالب راهبرد عملیاتی کار جمعی حوزه خصوصی فارغ از منابع دولت باب شود.
وی اظهار کرد: حل معضل بیکاری نیاز به تغییر نگرش ها در تمامی ابعاد دولتی و خصوصی دارد.
نایب رئیس مجمع استانداران کشور نیز گفت: سند توسعه ای استان مرکزی با بیش از ۱۶۰ نکته راهبردی موجود است و حلقه مفقوده در تحقق آن نادیده گرفتن سهم تصمیم سازی و اجرای بخش دولتی و مردمی است.
سید محمود میرلوحی افزود: مشکلات استان مرکزی در حوزه صنعت با پیمایش عمیقی احصا شده و اینک زمان آن است که تشکل های قوی و کارگروه های علمی با پیشنهادهای سازنده این مشکلات را در سطح ملی دنبال کنند.
وی گفت: در دوران پساتحریم تعریف مولفه های هدفمند در فرصت های بین المللی به نفع تولید و تجارت خارجی استان شرط اساسی است و این مهم باید با مشارکت نخبگان دانشگاهی و صاحبان اندیشه در بخش خصوصی برای استان فراهم اید.
میرلوحی گفت: نباید ساختار فضای دولتی به گونه ای باشد که صدای بخش خصوصی در همهمه کارمندی گم شود ، توازن سهم بخش خصوصی و دولتی باید برقرار شده گفتمان قالب در جامعه فراهم اید تا ضرورت جایگاه و قداست بخش خصوصی که راه نجات تولید و صنعت کشور و استان مرکزی است جا بیفتد.
سید حمید طهایی استاندار استان البرز نیز گفت: صنایع استان مرکزی در دوران پساتحریم باید در حد و قواره بین المللی و ملی عمل کنند و برای موفقیت آن ها باید دستورالعمل موثر نوشت، فناوری های فرسوده باید به روز شود از همه مهمتر تفکر کارجمعی و وجدان کاری در تمامی لایه ها باید تقویت شود.
وی افزود: استان مرکزی در حوزه خدمات فنی مهندسی مزیت های بزرگی دارد، فضای مجازی و آی تی با توجه به استعداد جوانان که طیف بزرگی از ان ها مهاجرت کرده اند باید جدی گرفته شود و فضاهای کسب و کار جدید ایجاد شود.
طهایی گفت: تقویت فیبرنوری و بالا بردن سرعت انتقال داده ها و ظرفیت سازی رشته های نوین فناوری اطلاعات در دانشگاه ها و عرصه های نانو از مسایل مهمی است که در کشور و استان مرکزی باید به انها توجه شود.
وی اظهار کرد: تاکنون نگاه مدیران دولتی هزینه ای بود و اعتباری که می گرفتند خرج می کردند باید این گفتمان تغییر کرده و مدیران درآمد هزینه ای بیاندیشند و عمل کنند ، تقویت پنجره واخد تجارت و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی از مسایل مهمی است که استان مرکزی ظرفیت الگو شدن آن را دارد.
نصرت الله تاجیک عضو مجمع استانداران کشور گفت: استان مرکزی در معرفی محتوایی در پهنه فضای مجازی ضعیف است و باید با اصلاح این نقص زمینه شناسایی بهینه این منطقه به سرمایه گذاران، محققان و فعالان اقتصادی و تجارت خارجی بیش از پیش فراهم شود.
وی افزود: وضعیت اقتصاد ایران اکنون مثل مقایسه طب معموملی و طب اورژانس است و در شرایط پساتحریم باید با اقدامات عمیق و اثرگذار شرایط تولید از وضعیت حاد خارج شود تا بستر توسعه آن فراهم اید.
وی اظهار کرد: دولتمردان باید از مباحث حاشیه ای کناره بگیرند و به مباحث استراتژیک بپردازند . روزمرگی مرگ تدریجی می آورد طراحی استراتژیک برای آینده کشور حیاتی است که مجریان آن دولتمردان در رده های مختلف هستند.
تاجیک گفت: کشور حق عضویت به سازمان های بین المللی می دهد اما راهبردهای استفاده منطقه ای و استانی از سرویس دهی آن ها در توسعه و حل مشکلات ضعیف است . استان مرکزی باید در این خصوص برنامه جامع و عملیاتی هدفمندی را ترسیم کند.

***تقویت همیت محلی و احیای فرهنگ بومی
محمدعلی خواجه پیری یکی دیگر از استانداران سابق استان مرکزی گفت: یکی از مسائل آسیب زننده به همگرایی توسعه ای در استان مرکزی ضعیف شدن پیوست های فرهنگ بومی و لطمه پذیری همیت محلی است.
وی افزودک استان مرکزی متخصصان و سرمایه گذاران بزرگی را در استان های دیگر و خارج کشور دارد و باید روش هایی اتخاذ شود که تعلق منطقه ای آنها برای آبادانی زادگاهشان جلب شود و استان از تخصص و پول آن ها در اهداف توسعه ای بهره مند گردد.
وی اظهار کرد: اینکه لهجه و فرهنگ محلی استان درحال رنگ باختن است مشکلی جدی است و شورای فرهنگی استان باید در برنامه ای بلند مدت با شناسایی آسیب های همیت محلی، ترمیم آن را در دستور کار قرار دهد.
وی بیان کرد: غفلت از این مهم واگرایی فکری و فرهنگی و نقصان در نشاط اجتماعی برای پیشبرد امور را به دنبال دارد .
خواجه پیری گفت: استان مرکزی زادگاه امام راحل است که در دنیا شهیر است و بیش از دو هزار مفاخر دارد و شناساندن آن ها و استفاده از این ظرفیت برای جذب گردشگر از موضوعاتی است که در استان مرکزی باید با جدیت دنبال شود.
موسوی عضو مجمع استانداران کشور نیز گفت: توسعه فرهنگی و فرهنگ توسعه دو مقوله مهم در هر کشور است و مردم باید با حفظ سرمایه های فرهنگی برای مشارکت هدفمند در توسعه همراه و آماده باشند.
وی اظهار کرد: ایجاد وفاق اجتماعی در بین دستگاه های اجرایی و طیف های مردمی در استان مرکزی با پیوست های فرهنگی محقق می شود.
شکرالله حسن بیگی سرپرست اسبق استانداری استان مرکزی نیز گفت: یکی از مسائل جدی استان مرکزی ترمیم مشکلات فرهنگی است و در این راستا سند توسعه فرهنگی به عنوان ابتکاری در کشور با یکهزار نفر ساعت کار در مدت پنج ماه تدوین شد و در قالب ان هفته های فرهنگی استان مرکزی برگزار شد.
وی افزود: تجربه هفته های فرهنگی ، تجمیع امکانات در تمامی دستگاه ها و حوزه خصوصی در احیا و معرفی داشته های فرهنگی شهرستان های استان است و توانسته بر اساس نظرسنجی های انجام شده همگرایی و وحدت را در استان تقویت کند.
محمد حسن اصغرنیا عضو مجمع استانداران کشور نیز گفت: باید ملی اندیشید و منطقه ای کار کرد ، سرمایه های اصلی استان مرکزی ۱۱۹ هزار دانشجوی آن و توان هیات علمی و پزوهشگران است ، باید نیازهای منطقه با راهبردهای نقشه علمی و آموزشی منطقه همخوان شود.
وی گفت: شناخت مفاخر استان مرکزی در مانیفست جهانی است اراک باید سمبل شهرسازی ، برنامه ریزی و جذب گردشگر باشد ، دو هزار فرهیخته و شهیر سرمایه و ذخیره معنوی استان مرکزی باید تولد آن ها را جشن گرفت و نسل جوان را با روش ها و ایده های این بزرگان آشتی داد و آشنا کرد.
اصغرنیا گفت: نخبه ها و متخصصان هدیه های الهی هستند ، پیشکسوتان ذخیره های اجرایی هستند باید در تمامی امور بازکردن فکر و اندیشه و پرسشگری را تقویت کرد.
وی افزود: وزارت کشور باید جایگاه خود را که در عملکرد ضعیف برخی دولتمردان قبل اسیب دیده ترمیم کند و با جسارت در تصمیم سازی های کلان وارد شود.
اصغرنیا گفت: استاندار شخصیت اول هر منطقه است نباید تصمیم و نگاهی که برمبنای ظرفیت کارشناسی دارد ناچیز انگاشته شود ، اختیارات استانداران در عرصه فکری و اجرایی باید گسترده تر شود.

*** مشکلات ساختاری نظام اداری
نصرت الله تاجیک عضو مجمع استانداران کشور گفت: ساختار بیمار و برخی فسادها در نظام اداری کشور به شدت آسیب زا است و استان مرکزی باید در الگوهای برنامه ای خود راهکارهای موثر برای حذف ناکارامدی از این سیستم و به حداقل رساندن مشکلاتی که در هشت سال دولت های قبل تشدید شده با قاطعیت گام بردارد.
وی افزود: استانداران باید به عنوان مدیریت ارشد استان ها از وزارت امور خارجه بخواهند ساختارهای پساتحریم را پس از برجام ایجاد کند اگر نه در روال فرصت سوزی قرار می گیریم.
وی گفت: مسئولان باید اجرا را به مردم بسپارند و در طراحی استراتژیک وارد شوند ، نظام اداری نباید به دنبال ماموریت های خرد باشد بلکه باید مشکلات منطقه ای و ملی را با نگاه توسعه ای کلان پی بگیرد و مدیریت منابع و فکر کند تا بهره وری را افزایش دهد. حسین طاهری دبیر مجمع استانداران کشور نیز گفت: دستگاه اداری پس از مدیران در بدنه کارشناسی به پایین نواقص جدی دارد و دچار لنگش است. انتظارات غیرقانونی و عرف باید از این سیستم حذف شود و بصیرتف پاسخگویی و توانمندی جایگزین شود.

*** روش های ارتقای بهره وری و تکیه بر اقتصاد مقاومتی
اصغر ابراهیمی اصل عضو مجمع استانداران کشور گفت: تکیه بر روش های ارتقای بهره وری و تکیه بر اقتصاد مقاومتی نیاز جدی کشور و استان های صنعتی مانند استان مرکزی است.
وی افزود: راهبردهای کلان باید در کشور به شاخص و روش عملیاتی تبدیل شود و خروج از امور شعارگونه و روزمره و اصلاح باورها در صرفه جویی و ارتقای مشارکت اجتماعی از موضوعات مهم در کشور است.
وی توضیح داد: کشورهای مختلف با قطع رایانه ها در مقاطع زمانی و تقویت زیرساخت های هدفمند تحول بنیادین در اقتصاد و امور اجتماعیف معیشت مردم و ساختارهای خود داده اند ما نیز باید این رویه را ملاک کنیم.
ابراهیمی اصل گفت: ۸۰ درصد وقت مدیران صرف اجرا و ۲۰ درصد در برنامه ریزی و امور کلان فکری و برنامه ای است و این موجب می شود نتوانیم از فرصت ها بهینه بهره بگیریم.
وی گفت: استان مرکزی از قطب های صنایع مادر تخصصی است که چرخه قطعات مورد نیاز آن در سایر مناطق کشور و یا وارداتی است و باید با تقویت صنایع زیردستی و تکمیل زنجیره آن این نقیصه حل شود.
ابراهیمی اصل گفت: بند ق تبصره بودجه سال ۹۶ در مواد ۵۶، ۶۲ و ۲۱۵ قوانین ابراز تامین مالی و مدیریت بدهی را در اختیاز مدیریت ارشد استان ها قرار داده که باید از این مهم به خوبی در استان مرکزی بهره گرفته شود.
وی توضیح داد: اتاق فکر اقتصادی با حضور بانک ها و فعالان بخش خصوصی باید در رده بالای ماموریت های مدیران دولتی استان باشد چرا که کلید گشایش بسیاری از مشکلات است.
وی گفت: ایجاد راه آهن سریع السیر در کوتاهترین زمان ممکن نیاز استان مرکزی است و اگر از این مهم غفلت شود با توجه به ارتقای ناوگان ریلی سریع السیر نواحی همجوار، استان مرکزی با همه ظرفیت ها از قافله دور می ماند.
علی دانش منفرد استاندار سابق استان مرکزی نیز ساخت بزرگراه تهران خوزستان را از نیازهای زیربنای فصل راه استان مرکزی دانست و گفت با این کار ضمن تسهیل و ایمن سازی راه های اصلی استان دو شهرستان تفرش و اشتیان نیز از بن بست خارج شده و قابلیت های طبیعت گردی ان ها به عنوان محور درامدزای اقتصادی هویدا می شود.
دبیر مجمع استانداران کشور گفت: تشکیل تعاونی های توسعه و عمران که در شهرستان ها آغاز شده یکی از راهبردهای سرعت بخشی به توسعه استان ها است و در مرحله اول از ۲۰ شهرستان هدفگذاری شده این مهم در ۱۸ شهرستان شکل گرفته و امید است در مرحله دوم این برنامه تعداد شهرستان ها بالغ بر ۴۰ مورد شود.
طاهری اظهار کرد:کمیته های تخصصی استانداران ظرفیتی مهم و اتاق فکر برای مدیران ارشد استان ها است که می تواند در کنار اولویت های استاد توسعه ای در سرعت بخشی به امور استان ها اثرگذار باشد.
محمود زمانی قمی استاندار استان مرکزی در جمع بندی مباحث مطرح شده گفت: توسعه دانشگاه های صنعتی و اراک، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نخبگان، برنامه ریزی برای بهترین بهره وری در اقتصاد مقاومتی و برجام، راهبری شورای فرهنگ عمومی با تقویت همیت محلی و فرهنگ معنوی و بومی ، اصلاح الگوی مصرف، مدیریت آب ، تکیه بر همگایی و باروری ظرفیت های توریستی ، هدایتگری اصولی سرمایه گذاری و تولید و پیگیری امور اشتغال با محوریت مشاغل خرد و روستایی از مسائلی است که از طریق ظرفیت های قانونی مدیریت و شوراها و تشکل های غیردولتی در دستور کار استان قرار خواهد گرفت.
وی بر بهره گیری از تجارب مجمع استانداران به عنوان ظرفیت کلیدی مدیریتی و سرمایه فکری ارزشمند در پیگیری اولویت ها و راهبردهای تعیین شده تاکید کرد.
بر مبنای آخرین تقسیمات کشوری ، استان مرکزی از ۱۲ شهرستان شامل آشتیان، اراک،تفرش، خمین، خنداب، دلیجان، زرندیه، ساوه، شازند، فراهان، کمیجان و محلات تشکیل شده و دارای ۲۳ بخش، ۶۶ دهستان و ۳۴ شهر است.
این استان در سال ۱۳۲۶ با تغییراتی که در تقسیمات کشوری به وجود آمد در محدوده استان مرکزی به مرکزیت شهر تهران قرار گرفت و در سال ۱۳۵۶ دولت وقت تصمیم گرفت استان مرکزی را به دو استان تهران به مرکزیت تهران و استان مرکزی به مرکزیت اراک تفکیک کند که بر مبنای این تصمیم استان مرکزی با شهرستان های تابعه اراک، ساوه، خمین، محلات، تفرش، کاشان، قم و آشتیان شکل گرفت.
در سال ۱۳۵۸ شهرستانهای کاشان و قم از استان مرکزی منتزع شده و در سال ۱۳۵۸ شهرستان شازند بخشی جدید از الحاقات استان مرکزی شد.
در سال ۱۳۵۹ شهرستان دلیجان، در سال ۱۳۸۲ شهرستان های ساوه و زرندیه، در سال ۱۳۸۶ شهرستان خنداب و در سال ۱۳۸۸ شهرستان فراهان به استان مرکزی پیوست و نقشه فعلی این منطقه را ترسیم کرده است.
شهر اراک با سابقه بیش از ۲۰۰ سال با نام قدیم سلطان آباد در زمان فتحعلی شاه قاجار تاسیس شد که مرکزیت استان مرکزی را شامل می شود و سال گذشته از سوی دولت به عنوان کلانشهر مصوب شد و اکنون به شدت نیازمند تصمیمات و منابع مالی برای تقویت زیرساختها و جبران عقب افتادگی ها است.
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان ، ۲۰ بخش، ۳۳ شهر ، ۶۲ دهستان، یکهزار و ۲۷۳آبادی دارای سکنه و یکهزار و ۸۱۴ آبادی خالی از سکنه است.
استان مرکزی از زمان تاسیس تاکنون ۱۷ مدیرارشد بر سکوی مدیریت کلان خود داشته است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.