۱۲۱۹ بیمار صرعی در روستاهای استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی ، زهرا زری‌مقدم کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – با اشاره به ۲۷ مهرماه آغاز هفته صرع اظهار کرد: این بیماری از طریق آسیب مغزی عموما در کودکی و یا دوران پیری بروز می‌کند و علت ارثی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بیماری صرع حملات بزرگ و کوچک مغزی است که از چند ثانیه تا چند دقیقه احتمال بروز دارد، گفت: در زمان بروز حملات بیماری، فرد هوشیاری و تعادل خود را از دست می‌دهد و لازم است که اطرافیان به سرعت بیمار را به کنترل خود درآورند و از افتادن و ضربه خوردن مجدد به سر جلوگیری کنند.

زری مقدم حرکات دست و پا و تشنج را از دیگر علائم بروز حملات صرع عنوان کرد و افزود: این بیماری تنها از طریق دارو در بلندمدت قابل کنترل و درمان است و در این راستا بویژه در دوران کودکی، مراقبت خانواده امر حیاتی و مهمی است.

وی تصریح کرد: معمولا برخی کودکان مبتلا به صرع دارای بهره هوشی کمتر و اختلالات یادگیری هستند و در برخی دروس مانند ریاضی، خواندن و نوشتن نسبت به کودکان دیگر کند هستند، به همین دلیل معلمین مدارس باید در نظر داشته باشند که کودکان صرعی برای دریافت یک مفهوم باید تکرار و تمرین بیشتری داشته باشند، همچنین در پرسش‌ها سریعا و به محض طرح سوال منتظر پاسخ نباشند.

این کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه که گاهی کودکان مبتلا به صرع دچار عقب‌ماندگی و اختلالات رفتاری و عاطفی نیز هستند، گفت: گاه این بیماران به دلیل نوع برخورد جامعه و اطرافیان و ترحم آنها رفتار پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند و این امر خود مشکلات دیگری را به همراه دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های مرکز بهداشت در حوزه این بیماری گفت: مرکز بهداشت استان مرکزی در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی استان را در خصوص این بیماری تحت پوشش قرار داده است به طوری که در ابتدای هرسال بهورزان خانه‌های بهداشت روستایی در کنار سرشماری فرم اختلال روان را به خانواده ارائه می‌دهند و از طریق پاسخ سوالات این فرم افراد مشکوک به بیماری به مراکز بهداشت ارجاع و در صورت نیاز به روانپزشک به منظور تشخیص نهایی و تشکیل پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

زری مقدم اضافه کرد: بیماران روستایی به صورت ماهیانه توسط پزشک ویزیت می‌شوند و وضعیت مصرف دارو نیز با جدیت پیگیری می‌شود.

این کارشناس مرکز بهداشت استان مرکزی تعداد بیماران صرعی در روستاهای استان را ۱۲۱۹ نفر عنوان کرد که همگی تحت درمان هستند، گفت: در شهرها آمار دقیقی از تعداد بیماران صرعی در دسترس نیست، اما با استقرار پایگاه سلامت جامع شهری که از آبانماه کار خود را آغاز می‌کنند و روانشناسان در مراکز مستقر می‌شوند، بیماران شهرها نیز مشخص و در مراحل درمان قرار خواهند گرفت.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.