تاکسی مترهای اراک کماکان در نقطه صفر

حاضر نیست هزینه‌ای که تاکسی‌متر نشان می‌دهد بپردازد و می‌گوید چند روز پیش این مسیر را با نصف این قیمت رفته است.

بحث بالا می گیرد، مسافر اسکناسی را روی صندلی می اندازد و در حال بد و بیراه گفتن دور می شود، راننده عصبانی هم اسکناس را بیرون می اندازد و در حالی که با مهارت جواب بد و بیراه راننده را می دهد گازش را می گیرد و دور می شود.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- پرداخت کرایه تاکسی‌ همواره با مشکلاتی از قبیل بحث‌های گاه جنجالی برای ۱۰۰ تومان بالا و پایین کرایه در اراک از ناحیه راننده یا مسافر، نداشتن پول خرد و … همراه بوده است.

بحث‌ها و کشمکش‌ها با توجه به شلوغی خیابان‌ها به خصوص در ساعات تعطیلی سازمان‌ها و مدارس و خستگی ذهنی افراد جنگ اعصابی را رقم می‌زند که گاه به نزاع‌ها و درگیری‌های فیزیکی نیز منجر می‌شود.

از طرفی هر ساله بر اساس تورم مقدار کرایه تاکسی‌ها افزایش پیدا می‌کند و کشمکش‌ها تا مدتی پس از اعلام نرخ شدت می‌گیرد و مشکلاتی را برای شهروندان و رانندگان تاکسی به وجود می‌آورد، چراکه هنوز برخی از تغییر نرخ خبر ندارند، برخی هم آنرا قبول ندارند.

به گزارش ایسنا، همه این مسائل از جمله مسائلی است که باعث شد نصب تاکسی‌متر در کلانشهر اراک پیگیری شود و بالاخره حدود یک سال قبل شاهد نصب این دستگاه‌ها بر روی برخی تاکسی‌ها بودیم، اما بعد از گذشت زمانی حدود یک سال هنوز تاکسی‌های معدودی به این دستگاه مجهزند و البته گاه عملا استفاده‌ای هم از آن نمی‌کنند.

نظرات رانندگان تاکسی و مسافران در خصوص تاکسی‌متر شنیدنی است.

رضا راننده تاکسی پراید علت عدم نصب این دستگاه بر روی تاکسی خود را هزینه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی این دستگاه عنوان کرد.

وی بیان کرد: هزینه نگهداری تاکسی با توجه به استهلاک موجود به اندازه کافی زیاد هست، از طرفی اقساط تاکسی را هم باید بپردازم و با وجود درآمدی که کفاف مخارج زنگی‌ام را نمی‌دهد، نمی‌توانم هزینه نصب این دستگاه را بپردازم.

محمد راننده تاکسی سمند نیز به پیش‌پرداخت ۱۰۰ هزار تومانی توسط همه تاکسی‌داران جهت نصب این دستگاه اشاره کرد و افزود: سازمان تاکسی‌رانی این وجه را از همه دریافت کرده حتی آنهایی که دستگاه را نصب نکرده‌اند.

علی دیگر راننده تاکسی دلیل عدم استفاده از تاکسی‌متر نصب شده بر روی وسیله‌اش را عدم پذیرش نرخ تعیین شده توسط مسافر عنوان و بیان کرد: اوایل نصب دستگاه مسافری را به سه راه خمین رساندم که باید طبق نرخی که تاکسی‌متر نشان می‌داد، شش هزار تومان برای این مسیر پرداخت می‌کرد، ولی او با بیان اینکه قبلا برای این مسیر همیشه چهار هزار تومان می‌پرداخته حاضر به پرداخت نرخ تعیین شده نبود.

وی ادامه داد: کار ما به اندازه کافی طاقت‌فرسا و سخت و فاقد امنیت هست و من دیگر حوصله جروبحث بر سر کرایه با مسافر را ندارم به همین علت از آن استفاده نمی‌کنم.

جواد راننده تاکسی پراید نیز نرخ تعیین شده برخی مسیرها توسط این دستگاه را نامطلوب ارزیابی و بیان کرد: این دستگاه برای برخی مسیرها نرخ را کم‌تر از کرایه‌ای که ما دریافت می‌کنیم، نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، از سوی دیگر مسافران تاکسی هم یا چندان با این دستگاه و خدماتش آشنایی ندارند، یا تجربه خوبی از آن ندارند.

مهری مسافر تاکسی پراید در خصوص تاکسی‌متر و امکاناتی که این دستگاه می‌تواند در اختیارش قرار دهد هیچگونه اطلاعاتی ندارد و به همان شیوه قدیمی کرایه‌اش را پرداخت می‌کند.

میثم دیگر مسافر تاکسی نیز که خدمات این دستگاه را تجربه کرده می‌گوید: یک بار تاکسی که دستگاه تاکسی‌متر داشت سوار شدم و با وجود اینکه تاکسی‌متر مسیر طی شده را ۵۰۰ تومان نشان می‌داد، اما راننده تاکسی ۸۰۰ تومان طلب می‌کرد که اعتراض من سبب ایجاد جروبحثی طولانی شد.

مصطفی هم که نوجوانی ۱۳ ساله است اصلا از این ماجرا سر نمی‌آورد و سوالم را بی پاسخ می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، شنیدن این سخنان سوالاتی را به ذهن متبادر می‌کند: آیا تا امروز تاکسی‌دارها بی‌خودی بابت نصب تاکسی‌متر پولی پرداخته‌اند، مسئولان تاکسیرانی براساس تجربه دیگر استان‌ها باید هر ساله به برنامه نحوه محاسبه کرایه این دستگاه‌ها و ترمیم آن ورود پیدا کنند؟ و مسافران هم که ظاهراً یا هنوز در بی‌خبری به سر می‌برند، برای سامان یافتن بخشی از معضلات حمل و نقل شهری که همان کرایه تاکسی است، از این پس باید چشم امید به دستگاه کوچک و مظلوم تاکسی‌متر بدوزند؟

 

هرچند در این میان نمی‌توان ادعا کرد که هیچ مسافر یا تاکسی‌داری تاب مقاومت و دفاع از تاکسی‌متر و ارقام آن را در برابر سندیکای پنهانی و آنی رانندگان گذری دارد، رانندگانی که می‌توانند از هیچ قانونی تبعیت نکرده و ساز ناکوک خود را در سیستم حمل و نقل شهری می‌نوازند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل تاکسیرانی اراک معتقد است اقبال نه چندان زیاد تاکسی‌داران نسبت به این طرح دلایل دیگری دارد.

رضا علی‌نقی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آنجاکه نرخ کرایه تاکسی به واسطه این دستگاه معین می‌شود و تاکسی‌داران نمی‌توانند مبلغی اضافه را از مسافرین طلب کنند، به نوعی در مقابل این تغییر مقاومت می‌کنند.

وی ادعای تاکسی‌داران مبنی بر پرداخت ۱۰۰ هزار تومان پیش‌پرداخت جهت نصب تاکسی‌متر و عدم نصب آن بر روی برخی تاکسی‌ها را تکذیب کرد و گفت: این ادعا کذب است. این پیش‌پرداخت از همه تاکسی‌داران اخذ نشده و تنها از کسانی که تاکسی‌متر بر روی تاکسی آنها نصب شده به عنوان پیش‌پرداخت گرفته شده است.

وی اعلام قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی این دستگاه را که از طرف تاکسی‌داران مطرح شده بود تکذیب کرد، اما خواستار عدم درج قیمت این دستگاه شد.

به عقیده علی‌نقی‌پور اینگونه سخنان و اقدامات تاکسی‌داران نوعی مقابله در برابر اجرای این طرح است.

مدیر عامل تاکسی‌رانی اراک دلیل توقف اجرای این طرح را مشکلات فنی عنوان کرد و افزود: در آینده‌ای نزدیک با لینک شدن این طرح با طرح هوشمندسازی ترافیک اراک و نیز برقراری ارتباط این دستگاه‌ها با کارت شهروندی، طرح تاکسی‌متر در اراک به اجرا گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، براساس اظهارات رانندگان تاکسی و مسافرین، این نکته کاملا مشهود است که اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و مطالعه اجرای یک طرح از تعجیل در راه‌اندازی آن مهم‌تر است.

اینکه مردم در خصوص اجرای یک طرح به اندازه لازم مطلع و قانع شوند و نرخ مصوب نیز به اندازه رفع نیاز رانندگان و نیز متناسب با قدرت اقتصادی مردم باشد نکته مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مطالعه، افکارسنجی و بررسی ابعاد مختلف طرح‌های خدماتی بویژه در خدمات شهری که مخاطبانی چند صد هزار نفری و در برخی شهرها حتی چند میلیون نفری دارند، یکی از الزامات موفقیت طرح‌هاست که متاسفانه اینگونه اقدامات  عموما در اراک بعد از اجرای طرح یا تازه آغاز می‌شوند یا تکمیل می‌شوند و یا به نوعی از دستور کار خارج می‌شوند و آنچه در پایان باقی می‌ماند هزینه‌ای است که باز هم مردم باید آنرا بپردازند، یا پرداخته‌اند و بهره‌ای نبرده‌اند و نمی‌دانند.

هرچند نیاز به تکرار نیست که عدم مطابقت قیمت تاکسی‌متر با مخارج روز و موضوع کمبود بنزین و مشکلات سوخت گاز و گرانی قطعات و … البته در قصه تاکسی‌مترها و رویکردهای رانندگان نسبت به این طرح بی‌تاثیر نیست و نخواهد بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.