استان مرکزی قربانی تعویض مدیران بومی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، شهر اراک به عنوان یک کلانشهر نیازمند مدیرانی لایق، متعهد، متخصص و دلسوز و از همه مهم‌تر پاک‌دست است که این دلسوزی را بیشتر مدیران بومی می‌توانند داشته باشند.

انتصاب مدیران غیر بومی در طول‌ سال‌های گذشته نه تنها موجب روند رو به رشد استان نشده، بلکه به دلیل عدم آشنایی مدیران غیر بومی با مشکلات، چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف استان موجب عقب‌ ماندگی و حتی به هدر رفتن زمان و هزینه‌ها شده است.

مهدی زندیه‌وکیلی یکی از مدیران دولت روحانی در استان مرکزی است که از مدیریت راه و شهرسازی هرمزگان به زادگاه خود بازگشت و در کارنامه خود ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استان مرکزی را به همراه داشت، معاون عمران این استان شد تا یک مدیر بومی صاحب تجربه و دردآشنا به امور عمرانی این داستان رسیدگی و انجام وظیفه کند.

زندیه‌وکیلی برای استان مرکزی دو ویژگی دارد، اول این که بومی استان مرکزی و شهر اراک است و همچنین با استفاده از دانش و تجربه پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده و از بدنه کارشناسی وارد مدیریت شده است.

محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور و استاندار سابق مرکزی علی‌رغم تنش‌هایی که به وجود آوردند، به او اعتماد کرد و وی را بر کرسی معاونت عمرانی استانداری مرکزی قرار داد.

یادمان نرفته در ورودی اراک همه آمده بودند تا به این مدیر بومی و لایق خوش‌آمد گویی کنند و همه دم از پیوند برادری و توسعه استان با همدلی و وفاق می‌زدند.

متاسفانه همان‌هایی که آن روز با آمدن زندیه‌وکیلی به دلیل تعصبات مذهبی خانواده و شاید نزدیک بودن به دولت قبل مخالف بودند، امروز درصدد هستند تا او را از گود خارج و از گردونه مدیریت استان حذف کنند.

زمزمه‌های تغییر این مدیر شاید به این دلیل باشد که وی علی‌رغم تعهد، تخصص، بومی بودن و انجام وظیفه برای هم‌استانی‌های خود برای هیچ گروه و حزب و قدرتی خلاف قانون کار نمی‌کند و تنها ملاکش قانون است و شاید این مذاق منفعت‌طلبان خوش نیامده و برای کنار گذاشتنش از هیچ کاری فروگذار نبستند.

استان امام سال‌ها است که دچار این کشمکش‌های مدیریتی است و گروه‌های قدرت و منفعت طلب بی‌هیچ پایه و اساسی به دنبال تامین منافع خود از هیچ بداخلاقی و رفتار نامعقولی دست نمی‌کشند!

استاندار در آغازین روزهای حضور خود در استان مرکزی متعهد شده بود که فرصت می‌خواهم و قصد ندارم مدیریت اتوبوسی راه بیندازم، اما آنهایی که از رفتن یا ماندن مدیران سود می‌برند، همچون هاله در ذهن استاندار نفوذ کرده و احتمال می‌رود در آینده شاهد تغییراتی باشیم که هیچ کدام و یا شاید کمترین آنها به نفع استان و مردم استان باشد!!!

استاندار باید با دقت بیشتری در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها عمل کند در غیر این صورت حاشیه‌های مدیریتی گریبانگیر مدیریت ارشد استان خواهد شد.

معتقدیم با وجود مدیران با تجربه و فرهیخته بومی در استان مرکزی که به لحاظ خط و ربط سیاسی نیز به دولت حاکم نزدیک هستند، نیازی به ورود مدیران غیر بومی نداریم!

این در حالی است که فعالان بخش خصوصی و مدیران دستگاه‌هایی که با حوزه معاونت عمرانی در ارتباط هستند، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مطالبی را ارائه کردند که جملگی به تاثیر مثبت حضور مهدی زندیه‌وکیلی در استان اشاره دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی پیگیری‌های معاون عمرانی استانداری در عبور از چالش‌های عمرانی و هموارسازی این راه را بسیار نتیجه‌بخش عنوان کرد.

غلامحسین الله‌دادی گفت: بسیار خرسندیم که با وجود موج مخالفت‌های برخی گروه‌های سیاسی، استاندار پیشین (مقیمی) با انتخاب زندیه‌وکیلی به عنوان معاون عمرانی خدمتی ارزنده به استان مرکزی ارائه کرد.

وی اظهار داشت: پشتکار و تلاش، شناخت پتانسیل‌ها و مشکلات استان به دلیل بومی بودن و توانمندی بالا از ویژگی‌های بارز مهندس زندیه‌وکیلی است که منجر به انجام اقدامات مفید در رفع نواقص شده است.

الله‌دادی تأکید کرد: اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به عنوان یک تشکل منسجم، قدردان تلاش‌های معاون عمرانی در از میان برداشتن موانع هستند.

*کلانشهر اراک نیازمند نیروهای مستعد و بومی است

دبیر انجمن انبوه‌ سازان استان مرکزی گفت: نظر به اینکه شهر اراک هم‌اینک عنوان کلانشهر به خود گرفته است، می‌طلبد مدیران عمرانی استان و شهرستان کاردان، متخصص، مستعد و بومی باشند.

علیرضا لطفعلی‌نیا افزود: خوشبختانه در حال حاضر معاون عمرانی استانداری مرکزی به علت داشتن این ویژگی‌ها، مدیری درد آشنا است که مشکلات مختلف به ویژه بخش خصوصی را به خوبی لمس می‌کند.

وی اظهار داشت: در جایگاه دبیر انجمن انبوه سازان استان، حضور و فعالیت زندیه‌وکیلی را سرمایه‌ای برای استان می‌دانم و بر این باورم که وی حایز شرایط لازم برای برقراری ارتباط میان دو بخش خصوصی و دولتی است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان مرکزی افزود: این نکته غیر قابل انکار است که همکاری و ارتباط میان دستگاه‌های اجرایی، راهگشای فعال‌سازی روزافزون بخش خصوصی است و صد البته اشراف معاون عمرانی استانداری بر امور ذی‌ربط و ارتباط با دستگاه‌های اجرایی در این راستا تأثیرگذار است.

لطفعلی‌نیا تأکید کرد: با توجه به روحیات کاری، انگیزه بالا، پشتکار و همت معاون عمرانی استانداری مرکزی می‌توان به صورت همزمان به اهداف بخش دولتی و خصوصی در ایجاد رفاه برای مردم و خدمات رسانی جامه عمل پوشاند.

وی اضافه کرد: پایبندی به قانون، نظارت جدی بر پیشرفت پروژه‌های مختلف، درک مشکلات و چالش‌های بخش خصوصی به عنوان یک بخش تأثیرگذار در اقتصاد شهر و استان از یک سو و پیگیری مطالبات دولت از سوی دیگر، تأکید بر حذف موانع فعالیت بخش خصوصی، رایزنی با سرمایه گذاران به منظور فراهم سازی امکانات حضور این بخش در پروژه‌های مختلف از ویژگی‌های بارز معاون عمرانی استانداری مرکزی است.

*مولفه‌های مهم پیشرفت هر شهر و استان داشتن مدیران مجرب و بومی است

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: از مولفه‌های مهم پیشرفت هر شهر و استان داشتن مدیران مجرب، تحصیل‌کرده، متخصص، بومی و با صلاحیت است و خوشبختانه استان مرکزی و شهر اراک از این ویژگی بهره‌مند است.

اسماعیل تاج‌آباد افزود: به عنوان عضوی از شورای اسلامی کلانشهر اراک حضور این نیروها را نعمتی می‌دانم که باید از توانمندی آنها بهترین استفاده را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: حضور معاون عمرانی استانداری مرکزی یکی از قابلیت‌های استان است که علاوه بر اینکه حایز ویژگی‌های ذکر شده است، یک نیروی پر انرژی و جوان نیز می‌باشد که با انگیزه تمام در حال فعالیت است.

تاج‌آباد یادآور شد: نظر به بومی بودن زندیه‌وکیلی و اطلاعات کامل در زمینه شهر و استان و فرهنگ و هنجارهای حاکم بر استان به محض تصدی این معاونت فعالیت خود را آغاز کرد و به خوبی موفق به پیگیری پروژه‌ها و به ثمر نشاندن آنها شد.

وی با اشاره به اقدامات مختلف معاون عمرانی بیان کرد: پیگیری مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک با همکاری استاندار سابق و مهدی زندیه‌وکیلی خوشبختانه نتایج قابل توجهی را رقم زد.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: علاوه بر این با اقدامات ارزنده معاون عمرانی در پیگیری مواردی نظیر حل مشکلات اراضی کوی امام علی(ع) و انتهای خیابان امام حسین(ع) شهر اراک، تخصیص پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک به منظور استفاده در فضای سبز و حل مشکل تالاب میقان که منجر به تلطیف هوای اراک خواهد شد، تعیین تکلیف ۸۰۰ هکتار از اراضی گردو به عنوان منطقه گردشگری برای مردم پس از چندین سال متوالی بلاتکلیفی و هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه و مذاکره با سرمایه‌گذاران در این خصوص، پیگیری جدی انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده در دو بخش خودرویی و غیر خودرویی در اراضی موسوم به ۲۱ و ۹۰ هکتاری، جلسات متعدد با پیمانکاران مختلف برای روان‌سازی کار و انجام اقدامات ضروری در شرایط کمبود اعتبارات را می‌توان گوشه‌ای از عملکرد مثبت وی ارزیابی کرد.

*آشنایی با قوانین و اشخاص موثر در انبوه‌سازی، ویژگی بارز معاون عمرانی است

بازرس کانون انبوه سازان کشور شناسایی استان و استعدادهای آن و آشنایی با قوانین و اشخاص موثر در انبوه‌سازی را از مشخصات بارز معاون عمرانی استانداری مرکزی دانست.

کسری امیری‌راد افزود: معاون عمرانی استانداری مرکزی با بهره‌مندی از این ویژگی، از توانمندی‌های مرتبط در این بخش به بهترین نحو به نفع استان بهره جست.

وی گفت: نظر به بومی بودن زندیه‌وکیلی و همچنین سابقه طولانی در بخش‌های مختلف عمرانی استان و خارج از استان و در اختیار داشتن اطلاعات لازم، پس از انتخاب به عنوان معاون عمرانی استانداری، شاهد هیچگونه توقف یا کندی در امور عمرانی نبودیم و در نتیجه از هرگونه اتلاف زمان جلوگیری شد.

بازرس کانون انبوه سازان کشور افزود: خوشبختانه بسیاری از موانع دست و پا گیر در این بخش با درایت و اقدامات به موقع معاونت عمرانی از میان برداشته یا تسهیل شد.

وی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری در استان اظهار داشت: هم‌اینک با گذر از تحریم‌ها و قرار گرفتن کشور در مرحله‌ای جدید، دولت تأکید ویژه‌ای بر حمایت و جلب سرمایه‌گذاران در سراسر نقاط دارد.

این فعال بخش خصوصی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر دولت با بستر سازی لازم در راستای مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی عظیم گام‌هایی برداشته است.

امیری‌راد گفت: آنچه مسلم است اینکه سرمایه‌گذار تا زمان حصول اطمینان کامل از امنیت سرمایه گذاری در شهر یا استانی خاص در آن ورود پیدا نمی‌کند، اما با رایزنی‌های معاون عمرانی استانداری بسیاری از سرمایه‌گذاران به این استان جذب شده یا اعلام آمادگی کرده‌اند.

بازرس کانون انبوه سازان کشور توانایی کسب درآمد برای استان به واسطه رایزنی‌های موفقیت آمیز را از ویژگی‌های مثبت معاون عمرانی دانست و بومی بودن را مهم‌ترین علت این موفقیت برشمرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد به منظور آماده سازی زمینه‌های مناسب حضور فعالان بخش خصوصی، آن را از اتفاقات مطلوب دو سال اخیر عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا نیز معاون عمرانی به عنوان پشتوانه‌ای قوی عمل کرده است.

*عملکرد معاون عمرانی استانداری مرکزی در حمایت از سازمان‌های مردم نهاد ستودنی است

مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم نهاد و رئیس شبکه زیست محیطی استان مرکزی گفت: دولت یازدهم، در اوج تحریم‌ها فعالیت خود را آغاز کرد و اثرات تحریم‌ها در همه بخش‌ها از جمله عمرانی کاملا مشهود بود.

سیاوش آقاخانی افزود: در استان مرکزی نیز بسیاری از مشکلات گریبانگیر بخش‌های مختلف شده و امروز نیز شاهد این مشکلات هستیم.

وی در ارزیابی عملکرد معاون عمرانی استانداری بیان داشت: هیچکس نمی‌تواند منکر اقدامات شایسته و ارزنده مهندس زندیه‌وکیلی معاون امور عمرانی در بخش‌های مختلف تحت تصدی شود.

رئیس شبکه زیست محیطی استان اظهار داشت: در زمینه موارد مربوط به محیط زیست نیز نمی‌توان از اقدامات نتیجه بخشی که به واسطه پیگیری‌های معاون عمرانی به ثمر نشسته چشم‌پوشی کرد.

وی اجرای تعدادی از مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مانند گازسوز کردن کوره‌های آجرپزی که از مصوبات زمین مانده هیئت دولت بود، پیگیری مجدانه اجرای طرح یک هزار هکتاری فضای سبز، پیگیری بازسازی خطوط قدیم ایرالکو و انتقال آندسازی را از مهم‌ترین اقدامات زندیه‌وکیلی در این راستا عنوان کرد و ادامه داد: شبکه‌های زیست محیطی نه هرگز بحران هفتاد قله در تابستان جاری را فراموش خواهند کرد و نه حمایت‌های بی‌دریغ استاندار و معاونت عمرانی استانداری مرکزی در حل این مشکل را از یاد خواهند برد.

آقاخانی اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌های مهندس زندیه وکیلی، همچنان شاهد دست‌یابی سازمان‌های مردم نهاد به اهداف مورد نظر در ارائه خدمات هر چه بهتر به شهروندان باشیم.

 

ممکن است بپسندید...

۳ دیدگاه

  1. دلسوزاراکی گفت:

    سلام هم استانیهای محترم
    بابا اگه بومی های دارن ضربه میخورن بیشتر از دست افراد همشهری خودشون هست
    اخیرا متوجه شدیم یکی از افراد جدی و زحمتکش که نه اهل تملق و چاپلوسی است نه اهل زد وبند و نه اهل سیاسی بازی است که با حضور ایشون در سال ۱۳۸۸ در فرمانداری اراک تحولی در بخش یازرسی ایجاد کردند ،از مسئولیت بازرسی فرمانداری اراک به خاطر فشارهایی که چندین سال است به ایشان تحمیل کردند قرار بوده به استانداری منتقل بشه و مکاتبه هم شده و علتش را به عدم در اختیار گذاشتن حداقل امکانات اداری بیان کردند آنقدر اذیت کردند که شنیده ها حاکی از آنست که هم اکنون در بخشداری معصومیه ۲۰ کیلومتری اراک مشغول به کار است.
    این هم نمونه ای از خروار ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. ﻣﺤﻤﺪ گفت:

    ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ اﻧﺘﺼﺎﺑﻬﺎﻱ ﺿﻌﻴﻒ ﺑﻮﻣﻲ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻲ ﻛﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﻛﻤﺒﺎﻳﻦ ﺳﺎﺯﻱ ﺷﺪﻩ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪاﺭ اﺭاﻙ ﻭاﻗﻌﺎ ﺿﻌﻴﻒ اﺳﺖ ﻫﻴﭻ اﻗﺪاﻣﻲ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ اﻳﻦ اﻓﺮاﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮاﻥ ﻗﻮﻱ و ﻫﻤﺴﻮ ﺑﺎ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺪﻫﻨﺪ

  3. حسین گفت:

    از آقای دلسوز اراکی ممنونم که اطلاع رسانی صادقانه انجام دادند ولی فکر میکنم اون فردی که ازش حرف مینید […] باشه که با جدیت در مقابل زد و بندهای سیاسی و مالی و غلطی بازیهای چند سال اخیر در مجموعه ف ایستاد اما از آنجاییکه متاسفانه افراد دعل در مقابلش بودند حاضر به خدمت البته به گفته خود ایشان که از دوستان ۲۵ ساله منه بطور موقت رفته بخشداری معصومیه گفتم چرا قبول کردید جواب جالبی بهم داد گفت اینا میخوان کاری کنن مکه از من تخلفی با عنوان تمرد از دستور اداری در پرونده ثبت کنند و بعد…
    ایشان میگفت من انقلابی ام سیاسی نیستم اونم سیاسی امروز که همش دغل بازی و باند بازیست گفتند به قول حضرت آقا که فرمودند بعد از ریاست جمهوری اگر منو به عنوان مسئول عقیدتی پاسگاهی در سیستان بلوچستان بفرستند افتخار میکنم من هم بسیار افتخار میکنم که در روستاها صداقت مردم را میبینم ولی در … دغل بازیها رو نمیبینم………….
    خدا عاقبت بخیری بدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.