پاک سازی غار نخجیر استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی ، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دلیجان در حاشیه این مراسم در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در این اقدام زیست محیطی غار نخجیر مهمترین اثر طبیعی و ملی این شهرستان در قسمت های داخلی و محوطه بیرونی از وجود هرگونه زباله پاکسازی شد.
کامبیز خلیلی گفت: این مراسم آموزش چگونگی محافظت از محیط زیست و روش های جلوگیری از تخریب منابع طبیعی به شرکت کنندگان و طبیعت دوستان آموزش داده شد.
وی ادامه داد: گردشگران و بازدید کنندگان باید بدانند که دست زدن به جاذبه های غار سبب مرگ نهشته ها شده و ریختن زباله در مجموعه غار ایجاد کپک کرده و آثار غار را از بین می برد.
وی بیان کرد: گاهی کپک ها آنقدر رشد می کنند و ریشه دار می شوند که فضای بدی را به وجود می آورند که با پاک کردن هم از بین نمی روند زیرا تا عمق نهشته ها نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ آنها می شوند که این موضوع منظره اصلی و زیبای غار را نابود خواهد کرد.
غاز نخجیر در۱۰ کیلومتری شهرستان دلیجان حد فاصل جاده ارتباطی دلیجان به شهر نراق واقع شده است و این غار در بین همه غارهای استان مرکزی شگفت انگیز و اعجاب آور تر است و با قدمتی بیش از ۷۰ میلیون سال، جزو عجایب خلقت الهی است.
این جاذبه گردشگری طبیعی ملی حکایت های چند میلیون ساله و جلوه های بی نظیر و منحصر به فردی از شکوه غارهای آهکی را فرا روی بیننده می گذارد.
محوطه درونی این مجموعه کریستالیزه و دارای تزئینات بلوری و اسفنجی در کف، دیوارها و سقف است که این تزئینات از ناب ترین نمونه های موجود در غارهای جهان محسوب می شود.
دهانه اصلی این غار ۱۰ متر عرض و بین ۱۰ تا ۴۰ متر ارتفاع دارد که هر گردشگر و بازدید کننده ای با گذر از این دهانه و ورود به غار به حیرت و تفکر فرو می رود.
دست خلاق طبیعت در میلیون ها سال در شرایط خاص آب وهوایی و جغرافیایی درون غار، دهلیزها، دالان ها، کریدورها، تراس ها و حوضچه های بی نظیری را خلق کرده که بازتاب نور از منشورهای بلور کلسیت در کنار آویزه های پر حالت آن چشم هرگردشگری را می نوازد.
در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز، سنگ های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس های عظیم الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.
رسوبات دولومیتی با رنگ آمیزی جاذب در جای جای غار، ظرفیت عظیمی از اسفنج های بلورین و کریستاله، باغ های مرجانی و مخروط های گل کلمی شکل را خلق کرده است.
غارنخجیر دارای تالارهای متعدد و حوضچه های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای چکنده و چکیده های بلورین بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد است.
زیباترین تالار این غار چهلستون نام دارد و از دیگر تالارهای غار می توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش و چهل چراغ اشاره کرد.
وجود یک دریاچه در بخش انتهایی و زیردست غار که دیواره، سقف و پیکره های اسرار آمیزآن را سنگ های عجیب محاصره کرده، زیبایی وصف نشدنی به این غار داده است.
غار نخجیر دلیجان یکی از نادرترین غارهای آهکی دنیا محسوب می شود و متعلق به دوره سوم زمین شناسی است .

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.