اگر کابوس بازنه تکرار شود …

خانواده‌های داغدار آن حادثه وحشتناک هنوز و شاید هر روز این فاجعه را مرور می‌کنند.

این انفجار در دو کارخانه مواد اولیه پتروشیمی و شیمیایی لاستیک و رنگ رخ داد و منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از کارگران شد.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی ، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- استان مرکزی با برخورداری از بیش از سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ یکی از استان‌های مواجه به ریسک بالای خطرالت صنعتی مواجه است.

خطرات مختلفی که محدوده تهدیدشان گاه در سطح همان کارخانه، گاه در سطح روستا و گاه حتی در سطح شهر امکان گسترش دارد و این جدای از آلودگی‌های صنعتی است که تقریبا تمامی استان به آن دچار است.

در حال حاضر در استان مرکزی ۱۹ شهرک صنعتی مصوب، دو شهرک صنعتی خصوصی، ۱۰ قطب صنعتی، ۱۶ ناحیه صنعتی و یک شهر صنعتی وجود دارد.

در مجموعه های صنعتی استان بالغ بر ۳۱۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که این واحدها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با اشتغال ۲۸ هزار و ۷۷۱ نفر در حال فعالیت هستند.

در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۱۲۴ واحد صنایع غذایی، ۲۷ واحد صنایع نساجی، ۸۲ واحد صنایع سلوزی، ۴۴۷ واحد صنایع شیمیایی، ۲۱۴ واحد صنایع کانی غیر فلزی، ۴۶۹ واحد صنایع فلزی، ۴۶ واحد صنایع برق و الکترونیک و ۶۷ واحد خدماتی مستقر هستند.

در این میان ناحیه صنعتی شهید بابایی شهرستان شازند با برخورداری از ۴۶ واحد صنعتی که ۴۴ واحد آن دارای پروانه بهره‌برداری و مابقی در حال تکمیل طرح هستند، دارای شرایط ویژه ای چراکه اکثر واحدهای صنعتی این ناحیه صنعتی تولیدکننده محصولات شیمیایی هستند.

به گزارش ایسنا، جعفر برزگر رئیس شورای شهر شهباز ضمن انتقاد از شرکت شهرک‌های استان به دلیل عدم رسیدگی به ناحیه صنعتی شهید بابایی شهر شهباز گفت: ناحیه صنعتی شهید بابائی دچار بهم‌ریختگی است و هیچ رسیدگی به این وضعیت نمی‌شود.

به گفته وی تمام جاده‌ها و معبرها برای لوله‌گذاری کنده شده، اما همانطور رها شده اند.

وی ضمن اشاره به دیگر مشکلات زیرساختی این ناحیه صنعتی گفت: مسائل ایمنی و آتش نشانی در این ناحیه رعایت نمی‌شود.

برزگر افزود: هر چند یک ماشین آتش نشانی برای این ناحیه در نظر گرفته شده اما چون قادر به تامین حقوق راننده نیستند، فاقد راننده است و عملا کسی نیست از این ماشین استفاده کرده و در مواقع بروز خطر آن را به کار بگیرد.

رئیس شورای شهر شهباز گفت: این ناحیه صنعتی قابل رشد است و حدود ۲۰۰ هکتار زمین برای توسعه این ناحیه در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: هرچند صنایع پاک برای این ناحیه تعریف شده، اما به خوبی مدیریت نشده است.

برزگر ضمن اشاره به فعالیت صنایع مختلف شیمیایی، صنایع فلزی و غذایی در این ناحیه صنعتی گفت: شرکت هایی که در زمینه شیمیایی فعالیت دارند مشکلات این ناحیه را بازگو نمی‌کنند چرا که صنایع خطرناکی در این ناحیه فعالیت دارند.

رئیس شورای شهر شهباز خاطرنشان کرد: پسماند در ناحیه صنعتی شهید بابائی در قسمتی از ناحیه دپو می‌شود.

وی همچنین به تعدادی واحدها که به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش و مشکل تولید در این ناحیه غیرفعال هستند اشاره کرد و گفت: این واحدها صنایع زیردستی پتروشیمی و پالایشگاه هستند و مقرر شده که پالایشگاه مواد اولیه این واحدها را تامین کند، اما به تعهد خود عمل نکرده است و این واحدها مجبور به تعدیل نیرو شده اند.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اما معتقد است که وضعیت این ناحیه صنعتی آنقدرها هم بد نیست و حتی خوب است.

احمد پریدری در خصوص وضعیت ناحیه صنعتی شهید بابائی گفت: این ناحیه صنعتی از سال ۸۸ از جهاد کشاورزی به شرکت شهرک‌ها تحویل شده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با اشاره به وجود زیرساخت‌های لازم در این ناحیه صنعتی به وجود ماشین آتش‌نشانی، خطوط لوله و واحدهای تجاری در این ناحیه نیز اشاره کرد.

وی عنوان کرد: شبکه جمع آوری فاضلاب در این ناحیه اجرا شده و قرار است تصفیه‌خانه آب نیز در این ناحیه احداث شود.

پریدری یادآور شد: براساس آخرین جلسه پیرامون جمع آوری پسماند در این ناحیه، طبق قانون جمع آوری پسماند بر عهده شهرداری است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: بیشتر واحدها در این ناحیه فعال هستند چون تولیدکننده محصولات پائین دستی پتروشیمی و محصولات شیمیایی هستند که جزو مزیت‌های کشوری است.

وی ضمن تاکید بر فعال بودن این ناحیه صنعتی در پاسخ به این سوال که چرا خیابان‌ها هنوز پس از لوله‌گذاری همانطور رها شده‌اند، گفت: برای ایجاد خطوط لوله آب، گاز و فاضلاب ناچاریم خیابان‌ها را بکنیم، اما باید مدتی صبر کرد تا نشست کند.

پریدری بیان کرد: این ناحیه صنعتی حدود ۵۰ هکتار است و بنا داریم تا ۲۰۰ هکتار دیگر توسعه دهیم.

وی همچنین به برگزاری چندین دوره آموزشی آتش‌نشانی و HSC در این ناحیه صنعتی اشاره کرد و گفت:  در این ناحیه صنعتی صنایع پتروشیمی، صنایع غذایی و فلزی مستقر هستند؛ صنایع فلزی در این ناحیه بسیار محدود هستند و به نفت، گاز و پتروشمی خدمات ارائه می‌دهند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی بیان کرد: انجام زیرساخت‌های لازم هر شهرک و ناحیه صنعتی در وهله اول بر عهده شرکت شهرک‌هاست، اما ترمیم و بازسازی آن بر عهده خود واحدهای مستقر در آنجاست که توسط هیات امناها رسیدگی می‌شود.

پریدری گفت: ۴۶ واحد صنعتی در ناحیه صنعتی شهید بابائی مستقر هستند که از این تعداد ۴۴ واحد دارای پروانه بهره‌برداری است و مابقی در حال تکمیل طرح هستند.

وی ضمن تاکید بر اینکه بیشترین تمرکز واحدهای صنعتی بر روی صنایع شیمیایی است که مزیت کشوری است، خاطرنشان کرد: از مجموع واحدهای مستقر در این ناحیه، تنها سه تا چهار واحد نساجی غیر فعال هستند.

به گزارش ایسنا، اختصاص یک ماشین آتش نشانی که آنهم می‌گویند راننده ندارد، برای یک ناحیه صنعتی پر از واحدهای تولیدکننده مواد شیمیایی نه تنها کافی نیست، که به نظر می رسد بیشتر برای رفع مسئولیت انجام شده است.

نبود اینگونه امکانات ایمنی در حد مطلوب و استاندارد در چنین نواحی صنعتی در استان مرکزی که هنوز هم از وجود بیمارستان سوانح و سوختگی برخوردار نیست، نقصی است که باید هرچه زودتر برطرف شود، گواینکه در صورت بروز حادثه‌ای دیگر در یکی از واحدهای بزرگ صنعتی شهرستان شازند به نظر نمی‌رسد جمع کردن تمام ماشین های آتش نشانی موجود در شهرستان هم بتواند دردی را دوا کند.

به گزارش ایسنا، نمونه عدم توانایی در خاموش کردن آتش‌های گسترده یکی دو هفته پیش در باغات این شهرستان مشاهده شد و به گفته رئیس شورای شهر شهباز مجموع ۶ تا هفت ماشین آتش نشانی فراخوان شده نتوانستند آتش باغات را خاموش کنند و چند هزار اصله درخت در آتش نابود شد، حال تصور کنید وقتی یک مخزن مواد شیمیایی منفجر شده و به تدریج دیگر مخازن حاوی مواد سیال شیمیایی را منفجر کند، چه فاجعه‌ای رخ خواهد .

شکی نیست که عملیات آتش نشانی در چنین شرایطی بسیار متفاوت و پیچیده‌تر از عملیات خاموش کردن یک باغ است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.