استاندارمرکزی: آفریقا مقصد مناسبی برای صادرات تولیدات ایران است

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری مرکزی، محمود زمانی قمی روز یکشنبه در نشستی با سفیر آفریفای جنوبی در اراک افزود: ما خواستار ارتقاء سطح مبادلات تجاری و صادرات و واردات با کشور جمهوری آفریقای جنوبی هستیم و وضعیت موجود را رضایت بخش نمی دانیم.
وی اضافه کرد: باید با تشکیل کمیته ای فعال روابط تجاری و سرمایه گذاری های مشترک بین ایران و آفریقای جنوبی مورد بررسی قرار گیرد که به طور قطع از این رهگذر دستاوردهای خوبی برای استان مرکزی، کشور و آفریقای جنوبی به دست می آید.
زمانی قمی افزود:استان مرکزی علاوه بر توسعه صنعتی و کشاورزی، به لحاظ تاریخی نیز در کشور ایران جایگاه ویژه ای دارد و بخش بزرگی از علوم مختلف تاریخ ایران، از این سرزمین رشد کرده است.
وی افزود: استان مرکزی چهارمین قطب صنعتی کشور است و بیش از دو هزار و ۶۰۰ کارخانه و واحد تولیدی و همچنین بخشی از صنایع مادر از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، آب سنگین، ماشین سازی و واگن پارس در آن مستقر شده اند.
زمانی قمی عنوان کرد: این استان در زمینه کشاورزی نیز شرایطی خوبی دارد و بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت انواع محصولات از جمله انار، پسته ، گندم ، حبوبات و گل گیاهان زینتی اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه استان مرکزی می تواند نقطه خوبی برای صادرات انواع تولیدات به کشور آفریقای جنوبی باشد، ادامه داد: تولیدات استان به بیش از ۴۰ کشور جهان صادر می شود و در دوران پساتحریم صادارت سالانه آن به دو میلیارد دلار می رسد.
استاندار مرکزی افزود: این استان علاوه بر محصولات متنوع تولیدی در امر صادرات خدمات فنی و مهندسی هم ظرفیت خوبی دارد که می توان به ساخت تجهیزات پالایشگاهی، کارخانجات سیمان، ماشین آلات راهسازی، نیروگاه برق و انواع واگن های باری و مسافری اشاره کرد.
زمانی قمی بیان کرد توسعه صنعت توریسم نیز یکی از نقاط قوت مشترک ایران و آفریقای جنوبی است که باید مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه ۱۲ اجلاس کمیسیون مشترک بین ایران و آفریقای جنوبی برگزار شده است، گفت: این اقدام مثبتی است که باید در جهت عملیاتی شدن تفاهم نامه های منعقد شده بین دو کشور تلاش شود.
وی اظهار کرد:آفریقای جنوبی سالها برای رهایی انسان و بشریت از قید تبعیض نژادی تلاش کرد که در تاریخ همچنان می درخشد و من به روح انسان آزاده ای به نام نلسون ماندلا درود می فرستم.
زمانی قمی ادامه داد: ایران هم سالها تحت سلطه مستبدان و استبدادگران قرار داشت وملت ایران با رهبری امام خمینی(ره) بر استبداد شوریدند و نظام مبتنی بر خواست مردم را مستقر کردند، بنابراین هر دو ملت ایران و آفریقای جنوبی برای رهایی انسان تلاش کردند.
سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز اظهار کرد: نیروگاههای اتمی و انرژی اتمی در آفریقای جنوبی برای استفاده های صلح آمیز به کار می رود و در این حوزه می توان در دراز مدت بین دو کشور همکاری هایی صورت بگیرد.
ویلیام مکس فیلمان وایتهد بیان کرد: از نکات مثبت توافق هسته ای ایران و مذاکرات با کشورهای ۵+۱ شناساندن ایران به عنوان کشوری است که می تواند به صورت صلح آمیز از انرژی هسته ای استفاده کند و جمهوری آفریقای جنوبی نیز از آن حمایت می کند.
وی بیان کرد: تحریم هایی که بر ملت ایران روا شد بر اقتصاد آفریقای جنوبی نیز تاثیر گذار بود چرا که ۷۰ درصد نفت و گاز این کشور از ایران تامین می شد که با وجود تحریم ها مجبور شد از منابع جدیدی استفاده نماید.
وایتهد افزود: بعد از پیروزی انقلاب آفریقا در سال ۱۹۹۴ اولین سفارت در ایران باز شد و ۱۲ کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و آفریقای جنوبی برگزار شده که نشان دهنده این است که در سخت ترین شرایط و تحریم ها روابط بین دو کشور ادامه پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه علاقمندی و تفاهم مشترک برای همکاری بین دو کشور وجود دارد، بیان کرد: در دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک بین دو کشور ایران و آفریقای جنوبی بحثهای اقتصادی دو کشور مورد مطالعه قرار گرفت و آفریقای جنوبی خواستار ارتقاء سطح مبادلات در زمینه پتروشیمی، کودهای شیمیایی و ارگانیک با استان مرکزی است.
وی گفت: در زمینه کشاورزی تفاهم نامه هایی بین دو کشور امضاء شده و در بخش دامپروری، مزرعه داری ارگانیک و عسل که از نیازهای مبرم آفریقای جنوبی است می توان از ظرفیت کشور ایران استفاده کرد.
وایتهد گفت: کشور آفریقای جنوبی در زمینه مرکبات، معدن و صنعت خودرو ظرفیت خوبی دارد که می تواند در این زمینه با کشور ایران مبادلاتی داشته باشد.
سفیر جمهوری آفریقای جنوبی اظهار کرد: هیاتهای تجاری اروپایی بسیاری به ایران می آیند و این نباید باعث شود تا اتاق بازرگانی ایران روابط دیرینه و دوستانه با آفریقای جنوبی را فراموش کند.
وایتهد تصریح کرد: در حال حاضر آفریقای جنوبی تصمیم به احداث یک پالایشگاه دارد که در این راستا گروهی از شرکت نفت ایران به کشور ما سفر خواهند کرد.
سفیر جمهوری آفریقای جنوبی افزود: ایران به دلیل تنوع اقتصادی می تواند به کشورهای منطقه که به نفت وابسته هستند کمک کند و همچنین با داشتن نیروی انسانی ماهر ، دانشمندان و تحقیق و توسعه می تواند در منطقه و تمام دنیا اثر گذار باشد.
جمهوری آفریقای جنوبی در سواحل دو اقیانوس اطلس و هند واقع شده و با کشورهای نامیبیا، بوتسوانا، زیمباوه، موزامبیک، سوازیلند و لسوتو هم مرز است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.