گشایش نمایشگاه سراسری صنایع دستی در اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از ایرنا ، این نمایشگاه در فضایی به مساحت پنج هزار متر مربع با ۲۱۰ غرفه ، میزبان ۳۵۰ صنعتگر صنایع دستی و هنر های سنتی است.
هنرمندان و صنعتگران رشته های مختلف صنایع دستی مثل گلیم بافی، جاجیم، فرش، معرق، میناکاری، سفال، آیینه کاری، مشبک بافی، پیکره تراشی و دیگر صنایع فاخر کشور از استان های مختلف، آثار خود را به معرض دید علاقه مندان گذاشته اند.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری کشور در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: هنر باید در خدمت خلاقیت و ابتکار باشد تا بتواند ماندگاری فاخر خود را حفظ کند.
بهمن نامور مطلق افزود: هنر صنایع دستی به عنوان یکی از مولفه های قابل اتکا در مقوله اقتصاد مقاومتی می تواند از وابستگی به ورود کالاهای لوکس و تولیدات صنایع دستی دیگر کشورهای جهان به ایران جلوگیری کند.
وی ادامه داد: یکی از شاخصه های تاثیرگذار در دوران پساتحریم توجه به جایگاه تولیدات صنایع دستی کشور است که به عنوان نماد ملی و شناسنامه هویتی یک ملت به دنیا عرضه می شود.
نامور مطلق بیان کرد: توسعه فراگیر و قابل لمس در شرایط کنونی به مولفه های مختلفی بستگی دارد که فرهنگ و هنر و توجه به زیر ساختهای فرهنگی یکی از مهمترین مولفه هاست.
وی بیان کرد: ایران با برخورداری از فرهنگ و تمدن فاخر و فراوانی آثار مختلف صنایع دستی به عنوان یکی از کشورهای مطرح تولید کننده این گونه صنایع شناخته می شود که نیازمند امکان سنجی برای ارزش آفرینی اقتصادی است.
نامور مطلق تاکید کرد: گفتمان جدیدی در راه حمایت از صنایع دستی در استان مرکزی به راه افتاده است که نمونه شاخص آن استقرار بازارچه های فروش محصولات صنایع دستی است.
وی خاطر اضافه کرد: صنایع دستی کشور به حمایت ساختاری نیازمندند و این حمایت در سایه مشارکت همه دوستداران فرهنگ و هنر ایران زمین میسر می شود.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: در بیشتر کشورهای دنیا شهرداری ها با درک توسعه اقتصادی بر پایه فروش تولیدات صنایع دستی اقدام به استقرار بازارچه های فروش کرده اند که در ایران این مهم مورد غفلت قرار گرفته است.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز در سخنانی گفت: اگر هنر تبدیل به تمدن شود جاودانه و ماندگار می شود.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی گفت: مبادا با اهمال و کم توجه به سرمایه های ارزشمند صنایع دستی کشور، محصولات دیگر کشورهای دنیا جایگزین تولیدات صنایع دستی کشورمان شود.
وی ادامه داد: صنایع دستی و هنرهای فاخر ایرانی و اسلامی، گنجینه هویت کشور است که به عنوان نمادی از فرهنگ و خلاقیت جامعه به دیگر کشورها عرضه می شود.
امام جمعه اراک افزود: مواد اولیه ارزان قیمت و با کیفیت باید در اختیار صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی قرار گیرد تا شاهد تولیدات فاخر و گرانمایه باشیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: برپایی نمایشگاه فرصتی مغتنم برای عرضه آثار هنرمندان صنایع دستی کشور است.
سید محمد حسینی بیان کرد: این نمایشگاه با هدف شناساندن صنایع دستی بومی هر منطقه و مشارکت بیشتر هنرمندان در حفظ فرهنگ و هنر این مرزو بوم است.
یازدهمین نمایشگاه صنایع دستی کشور از امروز تا ششم شهریور ماه جاری عصرها در محل دایمی نمایشگاه های بین الکللی اراک برای بازدید عمومی دایر است.
یازده رشته با ۲۵۷ زیر رشته در صنایع دستی کشور وجود دارد که ۶۵ زیر رشته آن در این استان مرکزی فعال است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.