تامین پلاکت بیماران سرطانی استان مرکزی از استان‌های دیگر

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه این استان تنها مرکز درمان سرطان در غرب کشور است، گفت: استان مرکزی ‌پلاکت بیماران سرطانی بیماران استان‌های دیگر را تامین ‌می‌کند.

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی، سیده فاطمه مهدویانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به وضعیت شاخص اهدای خون اظهار داشت: شاخص اهدای خون در کشور ۲۷ نفر به ازای هر هزار نفر است که این شاخص در استان مرکزی با همین نسبت حفظ شده ولی در شهر اراک این شاخص بیشتر بوده و به ازای هر هزار نفر ۵۰ نفر بوده که شاخص بسیار خوبی است.

وی افزود: در سال گذشته به لحاظ افزایش شاخص اهدای خون رتبه دوم را در کشور داشتیم و به لحاظ شاخص اهدای خون بانوان موفق به کسب رتبه ۳ در کشور شدیم، استان مرکزی در حال حاضر یکی از استان‌هایی است که موفق به ارسال پلاسما برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما شده و بازرسی‌های ویژه‌ای برای استان ما در این زمینه انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی تصریح کرد: به ازای هر واحد خونی که اهدا شده ۳ فرآورده گلبول قرمز متراکم، پلاسمای تازه و پلاکت تولید می‌شود که هر کدام برای یک نوع بیماری استفاده می‌شود، پلاکت برای بیماران سرطانی، پلاسما برای بیماری‌هایی که کمبود فاکتورهای انعقادی را دارند و گلبول‌ قرمز برای بیماران تصادفی و بیمارانی که با کمبود این گلبول مواجه‌اند.

مهدویانی بیان داشت: استان مرکزی با موقعیت ویژه‌ای که دارد و تنها مرکز درمان سرطان در غرب کشور است و به‌لحاظ تامین پلاکت بیماران سرطانی که از استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند موفق به تولید این فرآورده شده و بنابراین با در اختیار قرار دادن آن برای بیماران سرطانی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پلاکت فرآورده‌ای است که طول‌عمر بسیار کوتاهی دارد و عمر آن تنها ۳ روز است در مواردی با زدن فراخوان و اقدامات دیگر به جذب اهدا کننده می‌پردازیم و خوشبختانه مردم همکاری خوبی در این زمینه دارند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی عنوان کرد: از سال ۸۳ روز ۲۵ خرداد از سوی سازمان جهانی بهداشت به نام روز جهانی اهداکننده در کل دنیا انتخاب شد که هدف از این نامگذاری تقدیر از اهدا کنندگان خون در راستای فرهنگ‌سازی و افزایش اهداکننده بود.

مهدویانی خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز در تمام این سال‌ها این برنامه بوده و در استان مرکزی نیز جشنی به‌مناسبت تقدیر از اهداکنندگان مستمر، جوان و بانوان برگزار می‌شود که امسال نیز با برگزاری این جشن در روز جهانی اهداکننده لوح تقدیری از سوی وزیر بهداشت بهمراه جوایزی به آنها اهدا شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.