یک‌صد اثر تاریخی در استان مرکزی در دست بازسازی است

به‌گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم ، سید محمد حسینی ظهر دیروز در نشست انجمن‌های میراث فرهنگی شهرستان خمینی با اشاره به ثبت ملی بیت تاریخی حضرت امام‌خمینی(ره) اظهار داشت: بیت تاریخی حضرت امام‌خمینی(ره) به ثبت ملی رسیده و این بنای تاریخی ظرفیت و قابلیت ثبت جهانی را نیز دارد.

وی افزود: بیت تاریخی حضرت امام‌خمینی(ره) به عنوان محل تولد تاثیرگذارترین شخصیت قرن بود و از این‌رو هر ساله شاهد حضور گردشگران بسیاری از سراسر جهان بوده و مستندات لازم برای ثبت جهانی بیت تاریخی امام خمینی(ره) به سازمان مرکزی ارسال شده است.

مدیرکل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: در استان مرکزی تعداد ۲ هزار اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون از این تعداد آثار شناسایی شده ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده و در این میان تنها اثری که به ثبت جهانی رسیده قنات ابراهیم‌آباد است.

حسینی با اشاره به عملیات مرمت و بازسازی آثار تاریخی استان مرکزی گفت: یک‌صد اثر تاریخی در سطح استان مرکزی در دست مرمت هستند که برای روند تکمیل این عملیات‌ها نیازمند تخصیص اعتبارات ملی هستیم که امیدواریم با اختصاص این اعتبارات روند اجرایی سرعت بیشتری پیدا کند.

وی افزود: به منظور عرضه و فروش صنایع دستی احداث بازارچه‌هایی در دستور کار است که به این منظور در سطح استان ۱۲ بازارچه صنایع دستی طرح مطالعاتی آن‌ها مصوب شده که در حال حاضر ۱۰ بازارچه از جمله بازارچه قورچی‌باشی شهرستان خمین در دست ساخت هستند.

مدیرکل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: شهر زیرزمینی و دستکن‌های تاریخی روستای “تهیق” خمین از جمله آثاری است که در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و این اثر کهن و باستانی برای اینکه به موزه‌ای برای نگهداری اشیاء تاریخی و سفالینه‌های یافت شده در کاوش‌های باستانی تبدیل شود نیازمند ۵ میلیارد ریال اعتبار است.

حسینی با اشاره به تعداد آثار شناسایی شده در خمین ۶۸ اثر و بنای تاریخی شناسایی شده که این آثار شناسنامه‌دار شده‌اند و حفظ، مرمت و بازسازی این آثار نیازمند مشارکت مردم این شهرستان است از جمله سنگ نگاره‌های “تیمره” که قدمتی ۴۰ هزار ساله دارند.

وی افزود: تحقیقات گسترده‌ای در حوزه سنگ نگاره‌های “تیمره” انجام شده که راه‌اندازی موزه سنگ نگاره‌ها با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی خمین می‌تواند در جذب گردشگر بسیار موثر باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.