سد فرنق مقصد تازه نفس گردشگری

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – روستای فرنق در ۱۷ کیلومتری جنوب غرب خمین در میان کوه‌های دامنه‌های شرقی زاگرس مرکزی واقع شده است.

این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود تابستان‌های نیمه‌خنک و زمستان‌های سرد دارد و آب مصرفی حوزه کشاورزی آن از اشترانکوه سرچشمه می‌گیرد، البته خشکسالی‌های اخیر این روستا را نیز متاثر کرده است، اما وجود سد خاکی فرنق نیاز اصلی روستا به آب را تامین می‌کند.

سد فرنق سد خاکی با هسته‌ای رسی، ارتفاع ۲۰۵ متر و گنجایش هشت میلیون مترمکعب آب بوده و بین دریاچه سد و روستای فرنق واقع شده، این سد به منظور تامین آب مورد نیاز کشاورزی و بخشی از صنعت منطقه به بهره‌برداری رسیده است.

رسول خیری دهیار این روستا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه آب سد نسبت به سال‌های گذشته کاهش شدیدی نداشته، گفت: در حال حاضر ارتفاع آب حدود ۱۴ متر است که با این وضعیت تنها نیاز روستای دربند را تامین می‌کند.

وی در خصوص طرح گردشگری سد فرنق گفت: سال گذشته طرح گردشگری سد تدوین و به میراث فرهنگی استان ارسال شد و خوشبختانه در کارگروه فنی مورد تایید قرار گرفت.

خیری در خصوص جزییات این طرح گفت: براساس طراحی صورت گرفته سایت قایقرانی در این سد زیرنظر دهیاری و شورای اسلامی روستا احداث خواهد شد، همچنین سایتی نیز به منظور آموزش توسط هیات قایقرانی استان ایجاد می‌شود.

وی افزود: در اطراف سد نیز فضاهایی به منظور اسکان ایجاد خواهد شد که از جمله آنها می‌توان به باغ ایرانی، هتل سوئیت و طراحی‌های خاص در حوزه فضای سبز اشاره کرد.

خیری با اشاره به اینکه سد فرنق دارای ماهی کپور بال قرمز است و همین پتانسیل همه روزه ماهیگیران بسیاری را از هر نقطه استان به این منطقه جذب می‌کند گفت: همین ویژگی یک پتانسیل گردشگری برای سد به شمار می‌رود که البته در طرح نیز دیده شده است.

دهیار روستای فرنق خاطرنشان کرد: در طراحی اولیه طرح گردشگری یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرا در نظر گرفته شده بود که در شرایط کنونی به نظر می‌رسد، هزینه اجرای طرح ۱۰ درصد افزایش یابد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.