کاهش جنگل‌های زاگرسی در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی- مهدی زندیه‌وکیلی امروز در مانور مشترک اطفاء حریق که در پارک جنگلی فدک با مشارکت سازمان منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی به مناسبت گرامیداشت روز جنگل و با شعار “نگذارید بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد”، برگزار شد، گفت: ایجاد عرصه‌ها و نوارهای جنگلی در استان اقدام مثبتی است و نشان دهنده‌ی این نکته است که این استان پتانسیل‌های لازم برای گسترش پارک‌های جنگلی را دارد.

معاون امور عمرانی استاندار مرکزی افزود: ایجاد این فضا فرصت خوبی برای تفریح و تفرج خانواده‌ها فراهم می‌کند و در سیاست‌های این دولت، محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی یکی از تأکیدات دولت را توسعه پایدار همراه با حفاظت از محیط زیست ذکر کرد و افزود: ایجاد عرصه‌های جنگلی می‌تواند یکی از نمونه‌های خوب حفاظت از محیط زیست باشد. سالیانه به دلایل مختلف سطح گسترده‌ای از فضای سبز از بین می‌رود و با ایجاد عرصه‌های جنگلی تنها از کاهش فضای سبز جلوگیری کرده‌ایم.

زندیه‌وکیلی گفت: در توسعه جنگلی چندان موفق عمل نکرده‌ایم چراکه در استان مرکزی مساحت جنگل‌های زاگرسی کاهش یافته و آنچه که باقی مانده به سبب اقدامات مؤثر در ایجاد پارک‌های جنگلی است.

وی تصریح کرد: ایران از جمله کشورهای خشک و کم‌آب است و ایجاد چنین پارک‌هایی نشان از آن دارد که استفاده بهینه از منابع آب موجود بسیار مثمرثمر بوده است.

وی بر استفاده از روش‌های نوین آبیاری تأکید کرد و آنرا روشی برای رسیدن به موفقیت در زمینه زیست‌محیطی دانست.

معاون استاندار گفت: ساخت بخشی از پارک جنگلی چپقلی برای ایجاد عرصه‌های جنگلی بیشتر آغاز شده و در آن از گونه‌های گیاهی کم‌آب‌بر و روش آبیاری نوین استفاده شده است.

وی با اشاره به بعد صنعتی جنگل گفت: در صورتی‌که از روش‌های صنعتی و آبیاری نوین استفاده شود، امکان بهره‌برداری از چوب تولیدی در جنگل وجود دارد. این عامل صرفه اقتصادی داشته و در کوتاه مدت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. پارک‌های جنگلی در کاهش آلودگی هوا نیز مؤثر هستند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.