برگزاری نشست مطبوعاتی به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس بازار اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک سیدمحمد حسینی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی که به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس بازار اراک برگزار شد، اظهار داشت: بازار اراک یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی استان به شمار می‌رود و به دلیل برخورداری از ویژگی‌های بی‌نظیر جزء شاخص‌ترین بازارهای کشور است.

وی با اشاره به اینکه بازار اراک از ۳۵ عنصر تاریخی از جمله سراها، گذرها، تیمچه‌، آب‌انبار، حمام و… برخوردار است، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این بازار این است که اگر فردی در مرکز بازار و در چهارسوق بایستد می‌تواند چهار ضلع بازار را تا انتها مشاهده کند که این ویژگی در دیگر بازارهای کشور وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر این بازار به ثبت ملی رسیده و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد ثبت جهانی این اثر تاریخی باشیم.

حسینی ادامه داد: مسئولان و متولیان حوزه میراث فرهنگی باید بکوشند از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در راستای به ثبت رسیدن بازار استفاده کنند.

به گفته وی برگزاری جشنواره عکاسی می‌تواند فرصتی مناسب برای معرفی بهتر این جاذبه تاریخی در کشور و جهان باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تاکید کرد: حفاظت از بازار اراک وظیفه‌ای همگانی است و تمام کسانی که از این مجموعه نفع می‌برند، باید در راستای حفظ و نگهداری آن بکوشند.

حسینی گفت: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نمی‌تواند به تنهایی از عهده حفاظت این مجموعه تاریخی برآید که با توجه به کمبود اعتبارات باید بکوشیم تا از اعتبارات ملی استفاده کنیم.

وی افزود: استانداری، اداره کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری، فرمانداری و بازاریان به عنوان ذینفعان این مجموعه باید یاریگر این اداره در حفظ و نگهداری بازار تاریخی اراک باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: به ثبت رسیدن بازار اراک در سازمان یونسکو به مشارکت و تعامل همگان نیاز دارد و برای تحقق این مهم باید بکوشیم تا بازار را از هرگونه عنصر زائد تخلیه کنیم.

حسینی تصریح کرد: متاسفانه هم‌اکنون تابلوهای ناهنجار، کابل‌ها و سیم‌کشی‌ها، کرکره‌های نامانوس، جرزهای غیرقانونی و… نمای این مجموعه تاریخی را از بین برده است.

به گفته وی دادستان استان، شهرداری اراک و شورای اسلامی شهر در برطرف کردن مشکلات یاد شده و رفع جرزهای غیرقانونی همکاری و مشارکت خواهند داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: با تحقق ثبت جهانی این مجموعه تاریخی قطعا در جذب گردشگران داخلی و خارجی و اعتبار جهانی برای بازار اراک موفق عمل خواهیم کرد.

حسینی ادامه داد: استان مرکزی از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری بسیاری برخوردار است، اما مردم از این ظرفیت‌ها مطلع نیستند و ما می‌کوشیم تا در اطلاع‌رسانی و شناساندن جاذبه‌های گردشگری موفق عمل کنیم.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.