کمک هشت میلیارد ریالی مردم استان مرکزی برای ساخت باب الراس حرم حضرت عباس

به گزارش مرکزی دیلی ، حجت الاسلام محمدهاشم مرادی روز یکشنبه در نشست هماهنگی مراسم استقبال از این اثر فاخر معنوی در فرمانداری اراک افزود: این اثر در شهرستان ساوه ساخته شده و در مسیر انتقال به کربلای معلی، روز نهم اردیبهشت ماه از خمین وارد اراک می شود.

وی افزود: برنامه استقبال از باب الراس حضرت عباس (ع) در اراک حضور در دانشگاه آزاد اسلامی در مجاورت قبور مطهر شهدای گمنام و پس از آن قرائت زیارت شهدا و نماز جماعت در مصلی شهر اراک است.

معاون فرهنگی ستاد عتبات عالیات استان مرکزی ادامه داد: شش شهر استان مرکزی در هفته اول اردیبهشت ماه جاری در مسیر انتقال باب الراس حرم حضرت عباس (ع) از ساوه به کربلای معلی، میزبان این اثر هستند.

حجت الاسلام مرادی توضیح داد: باب الراس حرم مطهر حضرت عباس (ع) پس از مصلی بین المقدس اراک در روز دهم اردیبهشت ماه از محل بهشت زهرا اراک به سمت شازند منتقل می شود.

وی گفت: پس از آن این اثر معنوی با عبور از استان های همجوار به کشور عراق منتقل و در آیین ویژه ای در ورودی صحن بالای سر مبارک علمدار کربلا نصب می شود.

معاون فرهنگی ستاد عتبات عالیات استان مرکزی درباره مشخصات اثر توضیح داد: این در با ارتفاع چهار متر و ۲۸ سانتیمتر و عرض ۲۸۰ سانتیمتر، دردولنگه ساخته شده و در ساخت آن از انواع هنرهای رایج کشور از جمله خاتم کاری، گره چینی، قلم زنی، میناکاری، زرگری و معرق و آبکاری طلا استفاده شده است.

حجت الاسلام مرادی اضافه کرد: درساخت این اثر بیش از سه کیلوگرم طلا و ۸۶۵ کیلوگرم مس و ۶۲۰ کیلوگرم استیل استفاده شده که تمام این اقلام از نذورات مردمی تامین شده است.

وی گفت: بعد از ساخت ضریح مرقد حضرت ابراهیم مجاب (ع) که در سال گذشته به پایان رسید ،در باب الرأس حرم حضرت ابوالفضل(ع) دومین هدیه مردم استان مرکزی به آستان مقدس اهل بیت (ع) محسوب می شود.

حجت الاسلام مرادی افزود: استان مرکزی در کمک به ساخت عتبات عالیات بعد از تهران، قم، اصفهان و شیراز جایگاه پنجم را در جمع آوری نذورات در بین سایر استان ها دارد.

وی اظهار کرد: مردم خیر و دوستدار اهل بیت استان مرکزی پارسال ۲۰ میلیارد ریال برای ساخت و مرمت ابنیه مذهبی عتبات عالیات کمک اهدا کردند.

معاون فرهنگی ستاد عتبات عالیات استان مرکزی افزود: ساخت صحن حضرت زهرا(س)، خیمه گاه و عقیله بنی هاشم، مرمت مسجد سهله و مسجد کوفه از طرح هایی است که عملیات ساخت و مرمت آن ها به هنرمندان و مهندسان استان مرکزی واگذار شده است.

حجت الاسلام مرادی گفت: در دوره حکومت رژیم بعث عراق زایران به عتبات عالیات،از شرایط مناسب بهداشت و نظافت در اماکن متبرکه ناراضی بودند اما با همکاری ایران و مدیریت ایجاد شده در سایه نذورات و کمک های مردمی وضعیت قابل قبولی در این اماکن مقدس ایجاد شده است.

در این نشست نیروی انتظامی، پلیس راهور و ناحیه مقاومت بسیج و سپاه مدیریت امنیت، هماهنگی لازم برای نظم و تردد مسیر حرکت باب الرس حرم حضرت عباس (ع) را پیش بینی کردند.

برپایی ایستگاه صلواتی، جمع آوری نذورات، تبرک و برگزاری آیین ویژه استقبال از تصمیمات این نشست بود.

عباس بن علی بن ابیطالب ملقب به قمر بنی هاشم و مشهور به ابوالفضل که در نبرد کربلا شجاعانه جنگید.

پدرش علی بن ابیطالب و مادرش فاطمه کلابیه ام البنین است.

او در چهارم شعبان سال ۲۶ ه. ق متولد و در دهم محرم (عاشورا) در کربلا همراه تمامی دیگر یاران برادر ناتنی اش حسین بن علی، امام سوم شیعیان، در حال آوردن آب از رود فرات برای رفع تشنگی اهل بیت به شهادت رسید.

آرامگاه حضرت عباس (ع) در شمال شرقی آرامگاه حسین بن علی در کربلا معلی قرار دارد و شیعیان بین آرامگاه این شهید بزرگوار و حسین بن علی (ع) را بین الحرمین می نامند.

توسعه و بازسازی حرم وی در زمان شاه طهماسب صفوی و سپس نادر شاه صورت گرفت و پس از حمله وهابیان به کربلا دوباره توسط فتح علی شاه بازسازی شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.