تعریف عید در فرهنگ اسلامی بازگشت به معبود است

به گزارش مرکزی دیلی ، محمدرحیم بیرقی، مدیرکل دفتر قرآن و عترت ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های مساجد کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: عید در لغت به معنای عود و بازگشت و در فرهنگ اسلامی به معنای بازگشت به معبود تعریف می‌شود.

وی با بیان این مطلب که نقل است در کلام مولا علی(ع) که فرمودند؛ «کل یوم لا یعصی الله فیه فهو عید؛ هر روز که در آن نافرمانی خدا نشود آن روز عید است، اظهار کرد: این فرمایش امیر المؤمنین(ع) حاکی از این نکته است که مسلمانان باید مراقب رفتار و گفتار خویش باشند و روز خود را به گناه و معصیت آلوده نسازند.

بیرقی با اشاره به این نکته که نوروز با اتمام زمستان و شروع  فصل بهار آغاز می‌شود، گفت: نوروز و آغاز فصل بهار انسان مؤمن و متقی را به سمت و سوی توحید و خداشناسی هدایت کرده و زمینه رشد روحی و معنوی انسان بیدار و هوشیار را فراهم می‌کند.

وی بهار و نوروز را زمانی برای آشنای مسلمانان و حتی غیر مسلمانان با درس‌های دینی و الهی و معاد عنوان کرد و افزود: قرآن تمامی دروس خود را با استدلال همراه می کند؛ بنابراین اگر بندگان ذره ای به خداوند متعال ایمان داشته باشند می‌توانند از تحول در آفرینش و فصول درس گرفته به حضرت باریتعالی ایمان آورند.

بیرقی در ادامه بابیان این نکته که اسلام ناب با برخی از سنت‌های حسنه‌ای که قبل از اسلام وجود داشته و زمینه تعالی روحی و معنوی انسان را مهیا می‌کند مغایرتی نداشته و ندارد، گفت: با نهادینه شدن دین مبین اسلام برخی سنت‌های نادرست ماند زنده به گور کردن دختران و اهانت به بانوان منسوخ شد؛ اما برخی دیگر از سنت‌ها که با اهداف و ارزش‌های ناب اسلامی که هیچگونه منافاتی با انسانیت ندارند مبازه‌ای نشد که هیچ حتی به عنوان سنتی حسنه استوار شد.

وی ضمن اشاره به اینکه اسلام کالبد برخی از سنت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است، به تغییر بسیارى از اعمال و مراسم حج اشاره کرد و افزود: طواف کنونی قبل از اسلام هم بود؛ اما محتواى طواف، محتواى شرک بود، اسلام آمد و این عمل را از محتواى شرک آلود، خالى و از محتواى توحید لبریز کرد.

بیرقی در بخشی دیگر از سخنان خویش به نوروز و تغییر محتوایی آن نیز اشاره کرد و گفت: نوروز در ایران باستان، جشنى در خدمت حکومت هاى استبدادىِ قبل از اسلام بود؛ چراکه از این روز با نام نوروز باستانی یاد می کنند.

وی اضافه کرد: محتواى نوروز، محتواى مردمى و خدایى نبوده و جهات عاطفى، انسانى و مردمى در نوروز مشاهده نمی شد؛ ازاین رو ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ محتواى آن را عوض کردند.

مدیرکل دفتر قرآن و عترت ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های مساجد کشور در پایان، اظهارکرد: نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت، روزی است که جبرئیل بر نبی(ع) نازل شد، روزی است که رسول اکرم(ص)، علی(ع) را بر دوش کشید تا بت‌‌های قریش را از بالای کعبه می‌کند، روزی است که قائم آل محمد(عج) ظهور خواهد کرد و روزی است که امام عصر(عج) بر دجال پیروز خواهد شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.