وقتی خیلی زود دیر می شود!

در ۳۰ سالگی وقتی درسش تمام شد و اوضاع کاریش به ثبات رسید تصمیم به ازدواج گرفت. هرچند فرصت‌های بسیاری را برای دوست داشتن و عشق ورزیدن از دست داده بود اما، در ۳۵ سالگی‌اش کسی پیدا شد که فکر می‌کرد می‌تواند با او، و به پشتوانه تمام آنچه تا بحال ساخته به آرامشی برسد که در رویاهایش می‌پروراند. آرامشی که می‌اندیشید مادرش به دلیل ازدواج زودهنگام از آن بهره‌ای نداشته است.

خسته به نظر می‌رسد. مادرش که در ۱۳ سالگی ازدواج کرده بود هم خسته به نظر می‌رسید اما، پزشک نمی‌دانست که چهره‌های خسته، داستان‌های یکسانی ندارند!

می‌گوید دیروز در مطبش، برای اولین بار در زندگی‌اش غبطه خورده. غبطه خورده به‌حال یکی از بیمارانش، به حال زنی روستانشین، کم‌سواد و بی‌پول که چندان هم آراسته نبود اما، آسوده‌خاطر روبرویش نشسته و به کودک در آغوشش که پیدا بود تمام وجودش است، شیر می‌داد.

آرزو کرده بود که ای کاش، برخلاف توصیه‌های والدینش، دستش در جیب خودش نبود. چرا او باورش شده بود که راه را درست آمده؟ راهی که امروز بعید نیست به دو راهی جدایی برسد چراکه او و همسرش فرصت چندانی برای هماهنگ شدن نیافتند.

با سردرگمی از خود پرسیده بود، مگر نمی‌گویند در کار خیر، حاجت هیچ استخاره نیست! پس چرا همیشه تردید کرده و با تنگ کردن عرصه زندگی بر خود، ازدواجش را در اولویت آخر قرار داده بود.

و حالا چقدر زود دیر شده بود … .

به گزارش مرکزی دیلی وبه نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – بالارفتن سن ازدواج یکی از معضلات اجتماعی در جامعه‌ای است که زمانی دختران و پسرانش انگیزه بیشتری برای به اشتراک گذاشتن سرمایه‌های زندگی در زیر یک سقف داشتند، و حالا دغدغه روانشناسان، جامعه‌شناسان، مردم‌شناسان، مسئولان دستگاه قضا، مسئولان حوزه بهداشت و درمان و … به تأخیر افتادن تشکیل زندگی‌های مشترک و تبعات آن است.

آنچه امروز در جوامع اسلامی، خصوصاً جامعه ما، در عمل دیده می‌شود، متأسفانه برخلاف سفارشات اسلام است و آمارها از بالارفتن سن ازدواج حکایت دارد.

آمارها می‌گویند، در سال‌های اخیر میانگین سن ازدواج در پسران به ۳۳ سال و در دختران به ۲۸ سال افزایش یافته است. همچنین طبق تحقیقات انجام شده در کشور، حدود ۱۱ میلیون دختر آماده به ازدواج در کشور وجود دارد که از سن ازدواج چهار تا شش میلیون نفر از آنها، گذشته است.

از نظر جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران این امر، این پدیده می‌تواند تبعات اجتماعی نامطلوبی را برای جامعه رقم زند. آنها از آمار تکان دهنده‌ی تجرد ۴۰ درصدی در کشور خبر می‌دهند.

جهان استخاره می‌کند!

به گزارش ایسنا، “فرشاد صابری” وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، در نشستی که تحت عنوان “بالا فتن سن ازدواج، پیامدها و راهکارها” در دفتر ایسنا تشکیل شد، گفت: وقتی صحبت از ازدواج آسان و به‌ هنگام می‌شود، بسیاری از افراد از آن‌طرف بام افتاده و به ازدواج‌های عجولانه و بدون شناخت تن می‌دهند.

وی، افزود: ازدواج به‌ موقع به معنای کم کردن تشریفات و مادیات جهت رفع موانع در این امر مقدس است، نه اینکه بدون شناخت و تنها از روی عشقی کورکورانه بر سر سفره عقد نشست.

این مشاور حقوقی، پدیده بالارفتن سن ازدواج را مختص کشور ما ندانست و تأکید کرد: باید به این مسئله از منظر جهانی نگریسته شود.

صابری، اضافه کرد: این موضوع، یک بحران اقلیمی‌منطقه‌ای خاص کشور ما نیست، چراکه این رویداد در کل دنیا در حال اتفاق است.

این حقوقدان، با بیان اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا همانند آلمان و ژاپن که شاخص علم و تکنولوژی هستند، با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: در نظر گرفتن مشوق‌های مالی و مرخصی‌های طولانی‌مدت برای ازدواج و فرزندآوری در آلمان، تأییدی بر وجود این مشکل در این کشور به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته دنیاست.

صابری، تصریح کرد: امتناع جوانان از تشکیل خانواده و فرزندآوری، جامعه را ظرف چندسال دچار رکود شدید اقتصادی می‌کند.

وی، افزود: یکی از دلایل رکود اقتصادی در کشور ژاپن، کمبود نیروی مولد جوان عنوان شده است. همچنین، کشور چین که از دهه ۸۰ میلادی سیاست تک‌فرزندی را اجباری کرد، در حال حاضر به شدت با مشکل کمبود نسل جوان و همچنین عدم توازن جنسیتی روبرو شده است.

فرهنگ‌سازان کوتاهی کرده‌اند‌

این مشاور حقوقی، عامل فرهنگ را موثرترین و غیرقابل اجتناب‌ترین عامل در افزایش یا کاهش آمار ازدواج عنوان کرد.

وی، در تشریح این مطلب اظهار کرد: اتفاقی که همگان شاهد آن هستیم، این است که غرب می‌خواهد همه جوامع بشری را تابع و همانند خود سازد. حتی مقوله ازدواج سفید که یکی از تبعات بالا رفتن سن ازدواج است نیز از فرهنگ اروپا و آمریکا آمده است.

صابری، با یادآوری این مطلب که در سبک زندگی ایرانی اسلامی به این نوع ارتباط اصلاً ازدواج گفته نمی‌شود چه برسد به اینکه سفید یا در رنگ‌های دیگر باشد، تأکید کرد: همه این معضلات ریشه در فرهنگ دارد. قطعاً در این زمینه فرهنگ‌سازان کوتاهی کرده‌اند.

وکیل پایه یک دادگستری، با بیان اینکه تا دو دهه پیش، ازدواج یک مقوله عاطفی، فرهنگی و اخلاقی بود که ریشه در دین ما داشت، افزود: در گذشته‌ای که چندان هم از آن دور نشده‌ایم ازدواج، امری مقدس، ساده و آسان بود.

وی، با اشاره به اینکه عامل تحصیل در گذشته مانعی بر سر راه ازدواج نبود، تصریح کرد: با دقت در زندگی اساتید مطرح و بنام دانشگاه‌ها بر همگان مسلم می‌شود که اکثر قریب به اتفاق آنها هنگام ادامه تحصیلات متأهل بوده و حتی صاحب‌فرزند نیز بوده‌اند.

صابری، گفت: امروزه همه ما مسائل خیالی و واهی را معیار ازدواج قرار داده‌ایم که در واقع مانع ازدواج هستند. درست است که دانشگاه رفتن یک مسئولیت جدید است ولی به عاملی تبدیل شده که مدتی طولانی جوانان را به خود مشغول کرده و از ازدواج بازمی‌دارد.

بچه‌ها را بدون آمادگی قبلی به قلب غرب فرستاده‌ایم

این حقوقدان، در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث شد که با وجود داشتن گذشته‌ای فرهنگی و غنی در کشور، ظرف بازه زمانی بسیار کوتاهی این معضلات به یکباره اتفاق افتد، گفت: علت این سرعت در تغییرات فرهنگی، سردرگمی خانواده‌ها و از بین رفتن برخی حساسیت‌هاست.

مشاور حقوق خانواده، با اشاره به حجم تبادلات با غرب تأکید کرد: باید بپذیریم که باعث و بانی این بیماری همان ویروسی است که از اروپا و غرب وارد کشور شده است.

وی، تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی در ترویج فرهنگ غرب در کشور را در ایجاد این معضل دخیل دانست و گفت: تأثیرپذیری از فرهنگ غرب از گذشته تا کنون وجود داشته به طوریکه، درحال حاضر این فرهنگ تقریباً در تک‌تک خانه‌های ما رسوخ کرده است.

صابری، تصریح کرد: با در دسترس قرار دادن ماهواره، و حتی در دسترس قرار دادن تلفن‌های همراه هوشمند، بچه‌هایمان را بدون هیچ گونه آمادگی قبلی و فرهنگ‌سازی به قلب اروپا فرستادیم.

این حقوقدان، در ذکر یک مصداق درباره غیرقابل انکار بودن اثرات شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی گفت: اگر از والدین پرسیده شود که آیا حاضرند فرزند نوجوان و جوان خود را تک‌وتنها به کشورهای غربی بفرستند، خواهیم دید که به طور واقع‌بینانه اکثریت آنها با این قضیه مخالفت خواهند کرد.

وی، افزود: والدین، نگران وجوه اخلاقی این قضیه هستند در حالیکه هیچ‌کدام از ما حواسمان نیست که با همین گوشی‌های همراه هوشمند، آنها را بدون همراه، به غرب فرستادیم.

صابری، عامل اقتصاد را مجزا از عامل فرهنگ ندانست و اظهار کرد: باید بررسی کرد که ریشه‌ی فرهنگ مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی به عنوان مانعی برای ازدواج، از کجا نشأت گرفته است.

این مشاور حقوقی، تأکید کرد: این موانع را خودمان با دست خودمان برافراشته و آنرا مشکل اقتصادی نامیده‌ایم. از همه بدتر فرهنگ‌سازی‌های غلط در جامعه را نیز با گوش جان پذیرفته‌ایم.

تجمل‌گرایی، عامل فروپاشی خانواده‌ها

این وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در ادامه، در خصوص اثرات تجمل‌گرایی و غرب‌زدگی در تداوم زندگی خاطرنشان کرد: متأسفانه، ازدواجی که بر مبنای این عوامل صورت گرفته باشد در اغلب موارد منجر به جدایی زوجین و فروپاشی خانواده‌ها می‌شود.

صابری، علت اکثریت موارد طلاق را مفارقت فرهنگی دانست و تأکید کرد: بسیار نادر است که مردی همسرش را به دلیل فقر اقتصادی و عدم توانایی در پرداخت نفقه، طلاق دهد. پس می‌توان با قاطعیت گفت ۹۰درصد از طلاق‌ها نیز ریشه در فرهنگ جامعه ما دارد.

وی، اظهار کرد: به‌جای فرهنگ‌سازی و تسهیل در ازدواج، تحصیل فرزندان در دانشگاه از دغدغه‌های اصلی و اولیه والدین شده است و برای رسیدن به این هدف، که آرزوی شخصی والدین است، فرزندشان را متحمل فشارهای روحی و روانی بسیاری می‌کنند.

صابری، در خصوص نقش حمایتی قانون در حوزه ازدواج آسان اظهار کرد: کشور ما یک کشور اسلامی است و نه تنها هیچ قانون دست‌وپاگیری که مانع ازدواج آسان باشد در کشور وجود ندارد بلکه به تسهیل امر ازدواج بسیار تأکید شده است.

“کی داده، کی گرفته” گواه بر فریب و مکر در پیمان ازدواج!

این مشاور حقوقی، در ادامه با بیان اینکه فقر به سه شکل فقر مطلق، فقر نسبی و فقر احساسی رخ می‌نمایاند، گفت: با تأثیر گرفتن از فرهنگ‌های خارجی، احساس فقر با محوریت فقر و نداری در ما ایجاد شده که ریشه آن به فقر فرهنگی برمی‌گردد. در واقع، جهل باعث همه این مشکلات است.

وی، عنوان کرد: این جهل فرهنگی در تعیین مهریه‌ها نیز مشاهده می‌شود و جوانان بدون اینکه توانایی پرداخت مهریه سنگین را داشته باشند، فقط از روی احساس، زیر دین مهریه‌های سنگین می‌روند.

صابری، در ادامه تصریح کرد: عقد نکاح همانند سایر عقود نیاز به این مهم دارد که اراده واقعی و قلبی بر انجام آن تحقق پیدا کرده باشد.

وی، ادامه داد: اگر در لحظه‌ی جاری شدن خطبه عقد، نیت مرد بر عدم پرداخت مهریه باشد، از نظر شرعی این عقد محقق نشده، چراکه با سوءنیت همراه بوده است.

صابری، عبارت متداول “کی داده، کی گرفته!” که درباره مهریه بیان می‌شود را عامل اثبات فریب و مکر در پیمان ازدواج دانست.

با شکاف نسل‌ها و دستکاری سنت‌ها چه کنیم؟

این وکیل و مشاور حقوقی، در رابطه با شکاف نسلی بین والدین و فرزندان و عدم الگوبرداری از والدین در امر ازدواج، خاطرنشان کرد: جوان امروز، سنت‌ها و هنجارها را دستکاری می‌کند، قانون ازدواج را نقد می‌کند و آنرا به قضاوت می‌نشیند.

وی، افزود: تمام سنت‌های ساده اما، غنی در ازدواج در طول زمان دستخوش تغییراتی شده‌اند که به جای نقش سازنده‌، شروع زندگی مشترک را دشوارتر کرده است.

این مشاور، اظهار کرد: انفجار اطلاعات در همین دهه‌های اخیر صورت گرفت اما، آیا به همان نسبت خانواده‌ها و جامعه در مقابل این شبیخون فرهنگی آمادگی لازم را داشتند؟

صابری، تصریح کرد: در کنار همه این مسائل، باید افراط‌هایی که از جانب خانواده‌ها در مقوله ازدواج صورت می‌گرفت را نیز به عنوان عامل شکاف ایجاد شده بین والدین و فرزندان بپذیریم.

وی، ادامه داد: متأسفانه، نسل جوان ما با پی‌بردن به اشتباهات نسل پیش، در مقابل افراط آنها، در ورطه‌ی تفریط فرو رفت تا جایی که موضوعی به نام ازدواج سفید و دوستی‌های خیابانی در کشور رقم خورد.

این حقوقدان، با بیان اینکه جوان امروز نیز بی‌نیاز از تجربه و علم والدین نیست، گفت: جوان نباید خود را از تجربه و مشورت با والدین محروم کند چراکه دلسوزتر از والدین برای او قطعاٌ وجود ندارد.

صابری، تصریح کرد: شاید والدین برای جبران افراط‌هایی که در گذشته صورت می‌گرفت، خود را کنار کشیده و تکلیف انتخاب همسر را بر عهده خود جوانان گذاشته‌اند.

وی، خانواده‌ها را قربانی تهاجم فرهنگی دانست و گفت: فرزندان در این بین مقصر نیستند و جامعه باید نگران باشد که این ویروس به سایر افراد منتقل نشود.

صابری، در ادامه در رابطه با تمایل به زندگی مجردی اظهار کرد: انسان ذاتاً از لحاظ روحی، عاطفی و جسمی نیاز به زوج دارد و از اینرو گرایش به تجرد در فرد نرمال وجود ندارد. همچنین باید به موضوع تجرد در معنای حقوقی و شرعی و یا فیزیکی توجه کرد.

اشتغال بانوان در پرده‌ای از ابهام!

وکیل پایه یک دادگستری، ضمن ارائه راهکارها، به قدرت اقتصادی فرزندان اشاره کرد و افزود: در کشور ما بنابر فرهنگ سنتی و دینی، قائل به این مهم هستیم که هزینه زندگی را باید مرد پرداخت کند، این موضوع باعث شده نسبت به اشتغال و درآمد بانوان بلاتکلیف و مبهم عمل کنیم.

وی، اظهار کرد: در حال حاضر وابستگی مادی زن به مرد کم شده و تکلیف درآمد زن را نیز مشخص نکرده‌ایم. باید این موضوع را روشن و مسائل مربوطه را حل کنیم چراکه در ازدواج به‌هنگام و تداوم زندگی نقش حائز اهمیتی دارد.

صابری، با بیان اینکه هجوم ناگهانی فرهنگی باورمان نشده است، اظهار کرد: با وجود غفلت‌های بی‌شمار، هنوز دیر نشده چراکه مذهب و دینی داریم که جوابگوی این هجمه‌هاست، همچنین می‌توانیم با تکیه بر سابقه تاریخی و تمدنی که داریم در راستای حل مشکلات برآییم.

سن ازدواج و کیفیت زندگی

به گزارش ایسنا، کارشناسان اجتماعی عوامل بسیاری را در افزایش سن ازدواج دخیل می‌دانند.

“اعظم بادینلو” ” مهمان دیگر این نشست که یک جامعه‌شناس است، با بیان اینکه ازدواج یکی از نیازهای اساسی آدمی است که از ابتدای خلقت وجود داشته، گفت: دین مبین اسلام بر امر ازدواج بسیار سفارش کرده به طوریکه تأکید می‌کند این امر مقدس حتی به واسطه فقر هم نباید به تأخیر افتد.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای اطهر اراک، تصریح کرد: جامعه‌ای که می‌کوشد تا به لایه‌های مشکلات اجتماعی نفوذ کند و به تمامی طیف‌های انسانی اعم از سن یا جنس در نقاط مختلف شهری و روستایی بپردازد، با بحران‌های اجتماعی کمتری مواجه خواهد شد و درصدد رفع این بحران با هزینه‌های کمتر برمی‌آید.

وی، در ادامه خاطرنشان کرد: سن ازدواج می‌تواند در ادامه زندگی مشترک زنان و مردان و کیفیت زندگی مشترک، تأثیر بسزایی داشته باشد.

بادینلو، با بیان اینکه عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، ازدواج را به چالش می‌کشانند، تصریح کرد: عوامل اجتماعی شامل افزایش جرایم و آسیب‌های اجتماعی، تحصیلات دانشگاهی و عدم توازن جمعیت دختران و پسران در جامعه است.

اولین توقع خانواده‌ها از فرزندانشان؟

این کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی، روند بی‌وقفه مهاجرت پسران به شهرها را عامل عدم توازن جنسیتی در روستاها عنوان و تصریح کرد: از آنجاکه در روستاها اغلب پسران برای کسب وکار به شهرها مهاجرت می‌کنند و اغلب نیز همان‌جا زندگی مشترک را بنا می‌کنند، عدم توازن بین جمعیت دختران و پسران در روستاها بیشتر شده و خود بستری برای افزایش سن ازدواج دختران در روستاها فراهم می‌کند.

رئیس دانشکده اطهر اراک، ترس از ازدواج و عدم مسئولیت‌پذیری برای تشکیل خانواده را از دیگر علل این معضل دانست و گفت: علاوه بر این، از آنجاکه امروزه جامعه به شدت به سمت مدرک‌گرایی پیش می‌رود، تحصیلات دانشگاهی و عالیه نیز می‌تواند سن ازدواج را افزایش دهد.

این کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی، گفت: جوان با گذر از موانع تحصیلی و گاه صرف زمانی برای خدمت سربازی، با شرایط سخت ازدواج از قبیل تقاضای شغل، خانه و حقوق و جهیزیه خوب از سوی خانواده همسر مواجه می‌شود.

وی، با بیان اینکه خانواده‌ها هم در اکثر مواقع به مسئله افزایش سن ازدواج دامن می‌زنند، تصریح کرد: اولین توقع خانواده‌ها از فرزندانشان، بدون اینکه خطرات عدم ازدواج به موقع را در نطر بگیرند، تحصیلات است. یکی از این خطرات، رواج پدیده‌ی شوم روابط نامشروع است که در لوای به اصطلاح “ازدواج سفید” رخ می نمایاند.

چشم و همچشمی استوارترین سد!

بادینلو، در پاسخ به این سؤال که آیا عوامل بالارفتن سن ازدواج در بین دختران و پسران متفاوت هستند، گفت: امروز، متأسفانه پرداختن بیش از حد به ظواهر زندگی و تجمل‌گرایی، باعث شده هم پسران و هم دختران با هزینه‌های سرسام‌آور برای تشکیل خانواده مواجه شوند درحالیکه، در گذشته‌ای نه‌چندان‌ دور اینگونه نبود و طرفین براساس توافق و متناسب با وضعیت اقتصادی فرد مقابل برای ازدواج هزینه می‌کردند.

این کارشناس، اضافه کرد: در حال حاضر، چشم و همچشمی‌های شدید برای برگزاری مراسم ازدواج پر زرق‌وبرق و پرهزینه، سدی بلند در مقابل ازدواج به‌هنگام ایجاد کرده است.

وی، به تفاوت شرایط دختر و پسر در عامل شغل اشاره و عنوان کرد: امید و تمایل پسران به ازدواج با یافتن شغل افزایش پیدا می‌کند، در حالیکه این امر در دختران روندی معکوس ایجاد می‌کند. برخی دختران با پیدا کردن شغل و به دست آوردن توان اقتصادی، میل کمتری به ازدواج پیدا می‌کنند.

بادینلو، افزود: علاوه بر این، شغل برای دختران نوعی سرگرمی و تنوع ایجاد کرده و باعث می‌شود که کمتر به ازدواج فکر کنند، همچنین آنها عجله‌ای برای ازدواج در خود نمی‌بیند چراکه تصور می‌کنند شانس ازدواج‌شان به دلیل شاغل بودن‌شان بیشتر از غیرشاغلان است.

این کارشناس، به کمرنگ شدن نقش مذهب در ازدواج اشاره و عنوان کرد: با وجود مذهبی بودن جامعه ما و توصیه اسلام به ازدواج زودهنگام، سن ازدواج روز بروز بالاتر می‌رود که نشان‌دهنده‌ی کم‌اهمیتی به تأکیدات اسلام است.

معضلات ناشی از افزایش سن ازدواج

رئیس دانشکده فنی حرفه‌ای اطهر در ادامه، در خصوص مشکلات ناشی از ازدواج دیرهنگام گفت: با افزایش سن، فرد دچار مشکلاتی همچون افسردگی شده و نشاط و شادابی در او کمرنگ ‌می‌شود. هرچه ازدواج در اوج جوانی اتفاق بیافتد، با شادابی و نشاط بیشتری همراه خواهد بود.

بادینلو، مبتلا شدن به وسواس زیاد در انتخاب همسر را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: وقتی سن افزایش می‌یابد، به تبع آن انتخاب همسر دشوارتر می‌شود چراکه فرد موارد متعدد آشنایی برای ازدواج را تجربه کرده و در انتخاب همسر دچار وسواس می‌شود.

وی، مسئله بعدی را مشکل‌آفرینی فرزندان مجرد در خانه عنوان و اظهار کرد: فرزندانی که سن ازدواج آنها گذشته برای خانواده نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؛ و دلیل آن این است که وقتی از سن ازدواج آنها می‌گذرد، بهانه‌گیر شده و مشکلاتی را برای اعضای خانواده ایجاد می‌کنند.

بادینلو، نوعی از افزایش اضطراب را ناشی از افزایش سن ازدواج دانست که به دلیل حساسیت‌های موجود، بیشتر در دختران ایجاد می‌شود.

سن ازدواج خانم‌ها با قدرت باروری آنها در ارتباط معکوس است

وی، تصریح کرد: سن ازدواج خانم‌ها با سن باروری آنها در ارتباط است، بدین معنا که با افزایش سن در خانم‌ها، قدرت باروری محدودتر شده و این عامل و باعث ایجاد اضطراب در دختران می‌شود.

این کارشناس، ایجاد حس بلاتکلیفی در فرد و خانواده را از دیگر مشکلات این بخش عنوان و بیان کرد: وقتی مدتی از سن ازدواج یک جوان می‌گذرد، او و خانواده‌اش با بلاتکلیفی روبرو می‌شوند و تا زمانیکه ازدواج صورت نگیرد این نوع بلاتکلیفی ادامه می‌یابد چراکه اطرافیان و خود جوان، هر لحظه منتظر یک اتفاق جدید در زندگی وی هستند.

بادینلو، از دست دادن طراوت و زیبایی و همچنین ناامیدی از ازدواج یا کاهش میل به آن را مرتبط با افزایش سن ازدواج دانست.

وی، با بیان اینکه با افزایش سن، احساس سربار بودن در خانواده به خصوص برای دختران ایجاد می‌شود، افزود: با گذر عمر، پسران اغلب یا شاغل شده و یا از خانواده جدا می‌شوند ولی، متأسفانه در دختران، احساس سربار بودن در خانواده با افزایش سن بیشتر می‌شود.

بادینلو، با یادآوری این نکته که بالا رفتن سن ازدواج مشکلات اجتماعی فراهم می‌کند، گفت: تبعات این مسئله فقط دامنگیر خود فرد مجرد نیست و همه افراد جامعه از این موضوع ضربه می‌بینند چراکه مشکلات اخلاقی در جامعه رواج پیدا می‌کند.

وی افزود: ازدواج، تأمین یک نیاز فطری و ذاتی انسان است که وقتی در جایگاه قانونی خود فراهم نشود به ناچار از کانال غیرقانونی برطرف شده و سایر افراد جامعه را نیز درگیر می‌کند.

بادینلو، تأکید کرد: اگر به این مسائل رسیدگی نشود، جوانان ما که قشر حساس و تأثیرگذار جامعه هستند قادر به ازدواج در سنین جوانی نخواهند بود. این موضوع تبعاتی را برای آنان به دنبال خواهد داشت.

فرهنگ معنوی تحت تأثیر فرهنگ مادی

رئیس دانشگاه اطهر، در ادامه سخنانش نفوذ فرهنگ بیگانگان در جامعه ایرانی را عاملی جهت کمرنگ شدن نقش مذهب در زندگی دانست و گفت: در همین دهه‌های اخیر جامعه ما به قدری مذهبی بود که در مقابل هرگونه تهاجم فرهنگی تمام قد می‌ایستاد.

وی افزود: امروزه آرمان‌های دینی و معنوی ما به شدت منسوخ و تجمل‌گرایی جایگزین آن شده است، همچنین به دلیل بی‌تفاوتی‌های ناشی از رسوخ فرهنگ غرب، وظیفه تربیت فرزندان از دوش خانواده‌ها برداشته شده و به دوش جامعه سپرده شده است.

بادینلو، تصریح کرد: مشکلات فرهنگی جامعه ما غیرقابل کنترل شده است چراکه آموزش‌ها در جهت منفی صورت می‌گیرد، بدین معنا که فرهنگ معنوی ما به شدت تحت تأثیر فرهنگ مادی قرار گرفته است.

وی، با بیان اینکه برای حل این معضلات باید مسئولین جامعه و آحاد مردم دست به دست یکدیگر دهند، اضافه کرد: باید عامل اقتصادی را در کنار عامل فرهنگی تقویت کنیم و نگذاریم هنگام صحبت از رفع موانع فرهنگی، مشکلات اقتصادی بهانه کم‌کاری شود.

این جامعه‌شناس، بر انتخاب همسر براساس معیارهای صحیح تأکید و بیان کرد: اگر معیارهای اولیه فرد برای ازدواج مادیات باشد، طبیعتاً با یک فرد مادی ازدواج خواهد کرد که به نیازهای روحی و معنوی وی توجهی ندارد.

وی، بخش کوچکی از بنیان خانواده را مرتبط با اقتصاد دانست و بخش اصلی و مهم‌تر را روابط عاطفی بین زن و مرد عنوان کرد.

جنبش‌های آزادی‌طلبانه، خوب یا بد؟

بادینلو تأکید کرد: از آنجاکه کشور ما یک کشور اسلامی است، به شدت در امر تسهیل ازدواج و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی سفارش شده است.

وی، تصریح کرد: رواج برخی از جنبش‌های آزادی‌طلبانه تحت عنوان جریان فمنیسم در جهت منافع استثمار و استفاده جنسی از زنان صورت گرفت و در نهایت با سردادن شعارهایی از قبیل آزادی اقتصادی باعث فاصله گرفتن خانواده‌ها از یکدیگر شد.

بادینلو، در بخش دیگری از سخنانش گفت: جوانان امروزی آرمانگرا هستند. امروز دیگر الگوی آنها در تعیین مهریه یا جهیزیه والدین نیستند. آنها تمایل دارند همه چیز را از همان ابتدای زندگی داشته باشند.

وی، افزود: یک مشکل مهم این است که خانواده تربیت فرزند را بر ‌عهده مدرسه گذاشته و خود را کنار کشیده است چراکه خود عاجز از تربیت اوست. باید در این راستا نیز آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها ارائه دهیم.

تمایل به زندگی مجردی وجود ندارد

این جامعه‌شناس، در پاسخ به این سؤال که آیا مجرد ماندن در جامعه ما فرآیندی عادی به خود گرفته و آیا تمایل به مجرد ماندن افزایش یافته است، گفت: قطعاً تمایل به زندگی مجردی عادی نشده چراکه جفت‌پذیری جزء نیازهای فطری انسان از ازل تا ابد است.

وی، افزود: پس بنا به این نیاز، تمایل به زندگی مجردی در جوانان وجود ندارد بلکه عواملی مثل افزایش سن، باعث به تأخیر افتادن ازدواج شده است. همچنین، جامعه ما جامعه‌ای نیست که گرایش به تجرد قطعی برای جوانان داشته باشد.

رئیس دانشگاه اطهر، در اشاره به راهبردهای اساسی برای کاهش این معضل، گفت: نباید اجازه داد تحصیلات مانع ازدواج شود، باید به فرهنگ تأهل بیشتر بها داد و فرد متأهل را دارای شخصیت اجتماعی پذیرفته‌تری، به جوانان معرفی کرد.

بادینلو، ادامه داد: همچنین نباید فرزندان را به دلیل قدرت اقتصادی و شغلی بی‌نیاز از ازدواج بدانیم.

این کارشناس‌ ارشد جامعه‌شناسی، در پایان، نقش آحاد جامعه بویژه متمولین در کمک به اشتغالزایی برای جوانان جهت تسهیل در امر ازدواج را غیرقابل انکار و مهم ارزیابی و تأکید کرد: باید با تکیه بر پتانسیل‌های موجود در جامعه، ارزش‌ها، سنت‌ها، تجارب بزرگان و دین، در جهت حل سریع‌تر و کارآمدتر این مشکلات برآییم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.