ابلاغ دستورالعمل تشکیل کارگروه تخصصی گرد و غبار به استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از «امیر انصاری» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تشکیل این کارگروه تخصصی به صورت مستمر با مسوولیت استاندار و عضویت ادارات حفاظت محیط زیست، ستاد بحران استانداری، جهاد کشاورزی، هواشناسی ، دانشگاه علوم پزشکی، تشکل های غیردولتی و رسانه ها برای استان هایی که با پدیده گرد و غبار دست به گریبانند، تکلیف شده است.

وی عنوان کرد: هدف از تشکیل این کارگروه تدوین نقشه راهبردی مدیریت بحران در حوزه گرد و غبار و برنامه ریزی موثر در مهار آن، اقدامات هدفمند پیشگیرانه، تدوین برنامه عملیاتی حوزه های مختلف در زمان بروز مشکل و حمایت های خاص در این بخش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور شناخته شده که بر اساس آمارهای ثبت شده در مرکز پایش آلودگی هوا، گرد و غبار به عنوان مهمترین شاخص آلایندگی در کنار شش عامل دیگر ترکیب عوامل خطر در هوای این شهر را تشکیل می دهد.

انصاری بیان کرد: مطالعات نشان می دهد منشاء ۷۰ درصد گرد و غبار موجود در هوای اراک محلی است و از تالاب کویری میقان اراک برمی خیزد و نیاز است که اقدامات مدیریتی و پیشگیری در این بخش تقویت شود.

وی عنوان کرد: گرد و غبار با ابعاد دو نیم میکرون و ۱۰ میکرون محاسبه می شود که گرد و غبارهای دو و نیم میکرون خطر بیشتری داشته و با رسوب در بخش های تحتانی اندام های تنفسی در دراز مدت منشاء بیماریها و تهدید سلامتی است.

وی توضیح داد: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرد و غباربر ریه ها آثار منفی دارد و پس از چندین دهه با عوارض جدی در بروز آلرژی ها و تشدید مشکلات تنفسی و آسم همراه می شود.

انصاری بیان کرد: افراد سالمند، کودکان و زنان باردار نسبت به سایر اقشار بیشتر در معرض عوارض جدی پدیده گرد و غبار هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: اولین نشست کارگروه گرد و غبار به زودی تشکیل می شود و با توجه به پدیده خشکسالی و کم بارشی، موضوعات کارشناسی با حضور دستگاه های متولی برای پیشگیری از مشکلات جدی به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.

کلانشهر اراک از ابتدای امسال تاکنون ۴۸ روز آلوده را در کارنامه خود دارد که در بیش از ۸۰ درصد این روزها منشاء آلایندگی افزایش غلظت گرد و غبار در هوا بوده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.