آغاز بهره برداری از ۱۰ طرح آبخیزداری در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، «یوسف یوسفی» روز یکشنیه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح ها شامل توری سنگی، خشکه چینی، بندهای سنگ ملاتی و خاکی همراه با سر ریز برای آنها در هفت شهرستان استان با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال احداث شده است.

وی ادامه داد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از این اعتبار از محل استانی و هشت میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال آن نیز از محل اعتبارات ملی تامین شده است و حدود هشت هزار و ۲۵۰ هکتار از عرصه های طبیعی را در بر می گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: با بهره برداری از این طرح ها ضمن حفاظت از آب، خاک، توسعه پوشش گیاهی، کنترل سیلاب ها و تغذیه سفره آب های زیرزمینی، ۷۹۱ خانوار در ۱۳ نقطه روستایی استان از مزایای آن بهره مند می شوند.

یوسفی یادآور شد: در سالجاری ۴۰ طرح آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی در سطحی حدود ۲۴ هزار هکتار از حوزه های آبخیز استان مرکزی اجرا و موجب ذخیره بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب شده است.

وی گفت: هر ساله باید عملیات آبخیزداری در سطحی بالغ بر دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه های استان مرکزی انجام شود تا بهره برداران، مرتعداران و کشاورزان بتوانند با آسودگی خاطر به زندگی خود ادامه دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: در غیر این صورت تهاجم برای چرای بی رویه دام، آتش سوزی های عمدی و سهوی، تجاوز به عرصه های منابع طبیعی و تخریب و تصرف جنگلها و مراتع استان به شدت توسعه می یابد و چالش های زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.

یوسفی اقدامات حفاظتی و حاکمیتی، طرح های مقابله با بیابانزایی، اصلاح و احیای مراتع، جنگل کاری و توسعه فضای سبز را از دیگر اقدامات این اداره کل عنوان کرد و گفت: در سالجاری ۹۰ هزار هکتار قرق عرصه ها، تولید حدود ۳۰۰ هزار اصله نهال بیابانی و یک میلیون نهال برای جنگل کاری و توسعه فضای سبز انجام شده است که حدود دو هزار هکتار از عرصه های استان را تحت پوشش قرار می دهد.

وی ادامه داد: بذرکاری در ۷۷۸ هکتار از اراضی استان، اختصاص ۵۵ هکتار از دیمزارها کم بازده به کشت یونجه، تأمین آب شرب برای دام در ۱۲ نقطه از مراتع استان و اجرای طرح مرمت و تجهیز چشمه های مرتعی و احداث آبشخور بهداشتی نیز از دیگر اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در سالجاری است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.