کاهش ۵۰ درصدی آلودگی هوای استان مرکزی در سال۹۳

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، امیر انصاری، عصر دوشنبه در همایش روز ملی هوای پاک با شعار «دوباره آسمان آبی» با بیان اینکه طرح کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در سال ۸۸ بیان شد، گفت: طی یکسال اخیر اقدامات خوبی در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام و این میزان تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی جزو هشت شهر آلوده کشور، ۱۰ استان زاگرسی، ۱۸ استان تالابی و استان دارای پتانسیل های فسیلی است، افزود: با این وجود در ماه های آبان، آذر و دی ماه امسال نسبت به پارسال میزان روزهای وارونگی هوا از ۴۴ به ۱۲۲ در سال جاری رسیده است.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه تولین بنزین یورو چهار و یورو دو و توزیع آن تا میزانی از روزهای ناسالم کاسته است، اضافه کرد: در سال جاری میزان روزهای که درگیر غبار بودیم کمتر از سال ۹۲ بوده است.

انصاری ادامه داد: در حوزه محیط زیست با ۱۴ واحد صنعتی مخالفت، نه واحد صنعتی مجهز به سیستم پایش آنلاین و الزام برای مابقی واحدهای صنعتی دارای آلودگی، ۴۷ دستگاه سنجش به واحدهای صنعتی توسط آزمایشگاه اداره کل محیط زیست افزوده شد.

وی اظهار کرد: ایستگاه های سنجش هوا از پنج ایستگاه در سال ۸۶ به نه دستگاه در سال ۹۳ و ر شهرهای اراک، ساوه، دلیجان و شازند افزایش، سوخت توزیعی در اراک توسط آزمایشگاه سازمان هر سه ماه بررسی و برگزاری هر دو هفته یکبار جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا، گازرسانی به کوره های آجرپزی منطقه مرزیجران از مصوبات اجرا شده این کارگروه بود.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: تامین کامل گاز نیروگاه شازند، توزیع سوخت یورو چهار در اراک، ساخت کارخانه آندسازی ایرالکو در شهرک صنعتی خیرآباد، اجرایی شدن هزار هکتار فضای سبز با درختکاری ۱۲۷ هکتار در اراضی چقا از دیگر مصوبات این کارگروه بود.

انصاری با اشاره به ایجاد دو هزار هکتار فضای سبز در جوار نیروگاه با مشارکت پتروشیمی و پالایشگاه، افزود: این مصوبه در دستور کار قرار داشته و هنوز اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته علمی ذیل کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک جهت طرح ها و مطالعات موثر برای کاهش آلودگی از دیگر اقدامات این کارگروه بود، اضافه کرد: طرح مطالعاتی بررسی اثرات فعالیت شرکت معدنی املاح ایران در کارگروه بیان و تصمیماتی اتخاذ شد.

اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای بازنگری طرح جامع

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال ۸۴ تنظیم شد، افزود: این طرح نیازمند بازنگری بود که با موافقت استانداری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای بازنگری این طرح اختصاص یافت.

انصاری ارزیابی آسیب های طرح قبلی، سنجش وضعیت کیفیت هوای اراک، مدل سازی پنلها و سهم هر یک از صنایع آلاینده، اثرات بهداشتی که با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام و برنامه مدیریتی و راهکارهای مطلوب برای طرح جامع را از مزایای بازنگری طرح عنوان کرد.

وی تصریح کرد: مطالعه امکان سنجی حمل و نقل ریلی، هوشمندسازی حمل و نقل و ترافیک شهری و دوربین های نظارتی تصویری، ساماندهی اتوبوس های شرکت واحد برای اجرای محدوده ترافیک، بهره برداری از پارکینگ طبقاتی خاتم، بهره برداری از دو تقاطع غیر همسطح، مطالعات سهم آلایندگی، جانمایی برای انتقال پایانه های حمل و نقل به حاشیه شهر، افتتاح سامانه ملی معاینه فنی خودروها و استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان از فعالیت های پیگیری شده این کارگروه است.

گفتنی است، در پایان این جلسه پرسش و پاسخ بین حضار و مسوولان در پنج پنل تخصصی محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت، حمل و نقل و ترافیک و معاینه فنی، سوخت و پارک ها و فضای انجام شد.

ارسال نظر

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
*لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:

۱ + ۱۴ =

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.