بازگشت به قرآن، مسجد و مکتب اهل‌بیت(ع)؛ راهکار مقابله مردمی با ماهواره

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علی مقدسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی امروز، چهارشنبه ۲۴ دی در دومین کارگاه آشنایی با دجالواره، گفت: برای آشنایی با جنگ نرم ابتدا لازم است که قدرت نرم را بشناسیم.

وی با بیان اینکه قدرت به معنای تحمیل ارده بر دیگران است، اظهار کرد: قدرت از سوی کشورها به شیوه های سخت در قالب جنگ نظامی، نیمه سخت در قالب جنگ اقتصادی و نرم به روش ناملموس و غیر ملموس و غیرملموس و بر اساس اغناء افکارعمومی بر دیگران تحمیل می‌شود.

مقدسی با اشاره به اینکه بر اساس تعاریف مذکر نتیجه می‌گیریم که کشور ما امروز در گیر جنگ نرم است همانطور که مقام معظم رهبری در بیانات متعددی به این موضوع اشاره کرده اند، افزود: اگر این جنگ را به صورت هرمی تصور کنیم ماهواره و شبکه‌های اجتماعی پایه هرم و فضای مجازی در رأس  آن است؛ بدین معنا که ماهواره و شبکه‌های اجتماعی بیشتر از فضای مجازی مخاطب دارد.

وی با بیان اینکه تاکتیک‌های جنگ رسانه‌ای به شیوه‌های مختلفی اعمال می‌شود، بیان کرد: تصویرسازی ذهنی، افکار سازی ذهنی، بمباران خبری، مرعوب سازی، تبلیغات، بزرگنمایی و شوک‌های خبری از جمله این تاکتیک‌هاست.

مقدسی عنوان کرد: بر اساس تحقیقات تصویرسازی بیشترین اثر را بر ذهن مخاطبان دارد و ایجاد ادراک اشتباه از اهداف جنگ رسانه‌ای است؛ چراکه حس و نیاز انسان را تغییر می‌دهد و در ناخودآگاه انسان اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: رسانه وارونگی و ویترین‌سازی می‌کند و با تولید فرهنگ جدید ذائقه انسان را تغییر می‌دهد وضمن ترویج مصرف‌گرایی فاصله بین فضای عمومی و خصوصی را از بین می‌برد و واقعیت را جعل کرده و زندگی دایره‌ای انسان‌ها را به خطی تبدیل می‌کند؛ لذا ایجاد سواد رسانه‌ای لازم است.

مقدسی افزود: در این راستا آکاهی فرد، گروه، نسبت به شاکله، تکنیک‌ها و عملیات رسانه‌ای لازم است و آن‌ها باید بدانند که هدف دشمن تغییر رفتار انسان است که به‌صورت تدریجی با تغییر اعتقادت، باورها و روش‌ها به سمت تغییر رفتار منجر می‌شود.

وی مطرح کرد: هدف دشمن در تولید شبکه‌های ماهواره ای بیشتر بر روی خانواده متمرکز است تا آن را از محوریت خارج کند و اصلاً خانواده ای شکل نگیرد؛ لیکن امروز بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، دوری اعضای خانواده از یکدیگر، افزایش مدرک گرایی، ترویج زندگی مشتک با ازدواج سفید از تبعات چنین برنامه ریزی شومی است.

مقدسی با تأکید بر اینکه یکی از عمده‌ترین گرایش خانواده‌های ایرانی به سمت ماهواره ناآگاهی است، افزود: مهم‌ترین اهداف شبکه‌های ماهواره ای نسل۳ شامل ترویج تجملات، خیانت به همسر، بی‌احترامی به والدین، عادی سازی سقط جنین و ترویج شرب خمر، است.

وی در ادامه جایگزینی شبکه‌های خارجی به جای داخلی، ایجاد تغییر نگرش در مردم نسبت به باورهای سنتی و قومیتی، ایجاد تغییر در سبک زندگی اسلامی و ایرانی و باورهای مذهبی، ایجاد تغییر نگرش در باورهای مذهبی، ایجاد شکاف بین نسل چهارم انقلاب اسلامی ایران با نسل‌های گذشته، سکولاریزه کردن نظام فکری، ناکارآمد نشان دادن حکومت دینی مبنی بر ولایت فقیه را نیز از اهداف شبکه‌های ماهواره‌ای نسل ۳ دانست.

مقدسی با بیان اینکه خطرات شبکه های ماهواره ضد دینی و اعتقادی به مراتب بیشتر از شبکه‌های سیاسی است، اظهار کرد: به‌عنوان مثال در این شبکه‌ها مراسم بزرگداشت هفته برائت از وحدت برگزار می شود و بر قمه‌زنی و زنجیر تیغ دار زدن در عزاداری‌ها تأکید می‌شود.

وی عنوان کرد: تبلیغ فرهنگ ایجاد خانواده‌های بی‌قید در برابر خانواده‌های سنتی و مذهبی، عادی جلوه دادن خیانت زن به شوهر و بالعکس، عادی جلوه دادن ارتباط دختر و پسرو باردار شدن پیش از ازدواج، هویت‌زدایی از مفهوم خانواده، از بین بردن مفهوم غیرت و منفور نشان دادن غیرتمندی نیز از اهداف این شبکه‌هاست.

مقدسی در ادمه به ترویج فمینیسم و ایجاد حس رقابت بین زن و مرد، ایجاد بلوغ جنسی زورس، ایجاد روحیه تنوع‌طلبی جنسی از طریق ماهواره اشاره کرد و افزود: ترویج خشونت، سست شدن بنیان خانواده، زیاد شدن آمار دختران فراری، افزایش اختلافات خانوادگی، اعتیاد به ماهواره، افزایش جرایم، از بین رفتن اخلاقیات و افزایش طلایق از مهم‌ترین‌ آسیب‌های استفاده از ماهواره است.

وی عنوان کرد: صداو سیما برای مقابله با شبکه‌ها ماهواره‌ ای باید تدابیر خاصی اتخاذ کند که ارتقاء کمی و کیفی تولیدات، اتخاذ سیاست رسانه‌ای و مصون سازی مخاطب، اطلاع‌رسانی و ارتقاء سواد رسانه‌ای، نقد و عمومی و غیر مستقیم شبکه‌های ماهواری و تبیین اهداف گردانندگان این شبکه از جمله این سیاست‌هاست.

مدرس دانشگاه فرهنگیان در پایان با اشاره به اینکه این راهکارهای مقابله‌ای از سوی مردم جامعه نیز باید اجرا شود، یادآور شد: انقطاع رسانه‌ای، افزایش سواد رسانه‌ای، استخراج استرات‍‍ژی و راهکار از قرآن و متون دینی و بازگشت به مسجد و مکتب اهل بیت(ع) به‌عنوان راه درمان و مطمئن از راهکارهای مقابله مردمی با ماهواره است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.