استاندار مرکزی: تعطیلی صنایع راهکار کاهش آلودگی هوا نیست

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، محمدحسین مقیمی استاندار مرکزی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با اشاره به عدم زمان‌بندی مناسب در بحث کاهش آلایندگی کارخانه آلومینیوم اراک گفت: در بحث خروج دیگ‌های قدیمی کارخانه از مدار و اصلاح آن دائماً زمان‌بندی دچار تغییر می‌شود که ادامه این شرایط قطعاً پذیرفتنی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: صنعت و نیروهای فعال در صنایع جایگاه ویژه‌ای دارند و تعطیل شدن صنعت به هیچ وجه پذیرفتنی نیست اما، در کنار این جایگاه ویژه، اصلاح خط تولید از نظر کاهش آلایندگی باید در اولویت قرار گیرد و اصلاح مستلزم ارائه برنامه‌ای مدون همراه با زمان‌بندی درست است.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی در این راستا ارائه می‌شود اما، الزامات زمانی آن به وضوح بیان نمی‌شود، گفت: طبق گفته‌های مسئولین ارشد کارخانه تا پایان آذرماه ۷۴ دیگ قدیمی از مدار خارج می‌شود که این اقدام مناسبی است اما، زمانی برای خروج مابقی دیگ‌های قدیمی که حدود ۳۲۰ دیگ است عنوان نشده است که این امر نیازمند ارائه برنامه‌ای مناسب همراه با زمان‌بندی قابل قبول است.

وی هدف اصلی این کارگروه را تلاش برای کاهش آلودگی هوای اراک عنوان کرد و با اشاره به اینکه قطعاً راهکار اصلی در این راستا تعطیلی کارخانه‌ها نیست، افزود: مسئولیت صنایع استان با اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان است و انتظار ما نیز این است که کارخانه آلومینیوم ظرف دو هفته آینده برنامه مدون با زمان‌بندی مناسب درخصوص خروج دیگ‌های قدیمی از مدار، اصلاح وضعیت آلاینده بودن و انتقال آندسازی را به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ارائه کنند و در این برنامه‌ریزی به صورت کاملاً واضح زمان آغاز و اتمام پروژه نیز باید مشخص شود.

مقیمی در ادامه با اشاره به کاهش روزهای ناسالم اراک از ۹۰ روز در سال گذشته به ۴۵ روز در سال جاری گفت: شهر اراک علاوه بر آلودگی هوا آلودگی‌های دیگری نیز دارد و باید تلاش شود که همگرایی آلاینده به شدت کاهش یابد چراکه آلودگی‌ها بر یکدیگر تأثیر دارند و این تأثیر حجم آلاینده‌ها را افزایش می‌دهد. یکی از این اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از تأثیر آلاینده‌ها بر یکدیگر گازسوز شدن نیروگاه شازند است که خوشبختانه در جلسات قبل پلمپ شیر مازوت نیروگاه تصویب شد و علاوه بر آن نیز وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در حال تدوین دستورالعملی در خصوص کاهش آلایندگی نیروگاه‌ها هستند که ما نیز در انتظار این دستورالعمل هستیم.

وی تصریح کرد: تأثیر مصرف مازوت در شهری مثل اراک با شهرهای کویری بسیار متفاوت است و به دلیل اینکه اراک مستعد آلایندگی‌های دیگر است باید مصرف مازوت متوقف شود و تا زمانی که مصرف انرژی خانگی با مشکلی مواجه نشود قطعاً نیروگاه شازند گازسوز خواهد بود اما، زمانی که مصرف گاز در کشور با چالش مواجه شود به اجبار باید مازوت سوزانده شود.

استاندار مرکزی بررسی وضعیت حمل و نقل و ترافیک اراک را از مباحث مهم در جلسه آینده کارگروه عنوان کرد و گفت: در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آلودگی هوای اراک به واسطه خودروهای فرسوده است که باید به صورت جدی ساماندهی آنها در دستور کار قرار گیرد و همچنین باید گزارشی در خصوص وضعیت کارگاه‌های کوجک ذوب و ریخته‌گری در داخل شهر اراک توسط اداره کل صنعت معدن و تجارت استان ارائه شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا بادکوبه‌ای مدیرعامل شرکت آلومینیوم اراک نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه ۷۰ دیگ اصلاح شده در مدار تولید قرار می‌گیرد، اظهار کرد: علیرغم نداشتن توجیه اقتصادی این پروژه برای کارخانه با اقداماتی که صورت گرفته است کاهش مصرف ولتاژ برای هر ۴۰ کیلوگرم آلومینیوم از ۱۸ به ۱۵و مصرف آند در کارخانه از ۶۰۰ به ۵۰۰ رسیده که این امر به لحاظ زیست‌محیطی قابل قبول است.

وی با اشاره به استفاده از تکنولوژی کنترل آلودگی سیستم جذب خشک که از به‌روزترین تکنولوژی‌های کارخانجات آلومینیم محسوب می‌شود، افزود: این پروژه ۲۰ سال است که فراز و نشیب بسیار بالایی داشته و اقدامات گوناگونی در راستای آن به انجام رسید اما، نتیجه مطلوب حاصل نشد چراکه ذرات همچنان در محیط کارگاهی پخش می‌شد اما، اقدامات اخیر صورت‌گرفته منجر به این شد که پخش ذرات را در فضا کارگاه‌ها نداشته باشیم. در این راستا درپوش دیگ‌ها برداشته نشده و وضعیت دیگ‌ها کنترل می‌شود.

بادکوبه‌ای تصریح کرد: در خصوص انتقال آندسازی به شهرک صنعتی خیرآباد خوشبختانه نیازهای اولیه همچون آب، برق و گاز تأمین شده و پیمانکار پروژه نیز طی هفته جاری مشخص می‌شود و تلاش داریم که به سرعت اقدامات لازم پیش برود.

به گزارش ایسنا، بادرستانی مدیرعامل نیروگاه شازند نیز در این جلسه اظهار کرد: تا به امروز ۹۸ درصد سوخت نیروگاه گاز بوده است و در حال حاضر یک واحد نیروگاه در مدار نیست و یک واحد نیز به واسطه مسائل زیست‌محیطی تعطیل است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد ظرفیت نیروگاه فعال است، گفت: به دلیل پایین بودن سهمیه گاز، کل ظرفیت نیروگاه فعال نیست و عملاً با کمبود گاز مواجه هستیم و در صورتی که هوا سردتر شود به اجبار باید مازوت مصرف کنیم.

بادرستانی افزود: گودگرد مازوتی که در اختیار داریم ۵۰ درصد کمتر از مازوت‌های قبل است و این امر قطعاً آلایندگی را به حداقل ممکن خواهد رساند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه هادی‌پور مدیر گروه محیط زیست دانشگاه اراک و اخوان به نمایندگی از سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، در راستای اجرای فاز اول پروژه تعویض و نوسازی خطوط قدیم تولید آلومینیم اراک، ۷۰ دیگ از خط سه خطوط قدیم در سال گذشته از مدار خارج و به سیستم فیلتراسیون مجهز شد و مراحل پایانی نصب و بهره‌برداری از این تعداد دیگ پیگیری شد و در ابتدای هفته گذشته ۱۰ دیگ به مرحله بهره‌برداری رسید.

در صورت بهره‌برداری کامل از این ۷۰ دیگ ۱۶ درصد از دیگ‌های خطوط قدیمی کارخانه به سیستم فیلتراسیون متصل می‌شوند اما، همچنان ۸۴ درصد خطوط قدیم کارگاه احیا به سیستم متصل نخواهد بود و آلایندگی حاصل از فرایند تولید مستقیماً به محیط تخلیه می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.