رونمایی از واکسن پنتاوالان در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در آیین رونمایی این واکسن در درمانگاه ارسطو اراک گفت: رونمایی از این واکسن پنجگانه از برنامه های مهم حوزه سلامت در ارتقای ایمن سازی کشور در برابر بیماری ها است که در قالب برنامه روتین واکسیناسیون کودکان به اجرا گذاشته شده است.

دکتر «حسن طاهراحمدی» افزود: در این واکسن دو مولفه ایمن ساز شامل «هپاتیت ب» و «هموفیلوس آنفلوانزای نوع ب» به سه مولفه پیشین یعنی واکسن دیفتری، سیاه سرفه و کزار پیوسته و مصون سازی در برابر بیماریها را ارتقای کیفی داده است.

وی اظهار کرد: باکتری هموفیلوس آنفلوآنزای نوع ب عامل عفونت های شدید مننژیت میکروبی، تظاهرات حاد ریوی ، عفونت های خونیف تنفسی و التهاب گلو و انسداد مجاری هوایی می شود که این واکسن نفش تعیین کننده در پیشگیری از آن دارد.

دکتر طاهراحمدی مقابله پیشگیرانه با چالش هپاتیت از سنین کودکی با واکسن را از دیگر راهبردهای مهم دولت در رونمایی واکسن پنتاوالان و اقدامات تحول نظام سلامت دانست.

وی اظهار کرد: بشر از گذشته های دور با معضل عوامل بیماری زا همواره در معرض تهدید بوده و میلیون ها انسان دردوره های مختلف به همین دلیل جان خود را از دست می دادند.

وی افزود: با پیشرفت علم و واکسن ها روند مهار بسیاری از عوامل خطرزا و مرگ آفرین آغاز شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: ایران اسلامی از جمله کشورهایی است که سال های گذشته به بحث واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری های مختلف توجه ویژه داشته ودر این حوزه توقیقات گسترده و قابل دفاع دارد.

دکتر طاهر احمدی ادامه داد: کیفی سازی نظام ایمن سازی کشور در برابر بیماریها امروز به برکت انقلاب اسلامی و با تلاش دولت تدبیر و امید با واکسن پنتاوالان وارد مرحله جدیدی شده است.

وی افزود: یکی از کشنده ترین و خطرناکترین بیماری کودکان به ویژه در سنین زیر پنج سال بیماری هموفیلوس آنفلونزا تایپ ب است که تهیه واکسن آن خدمتی بزرگ برای مردم است.

دکتر طاهر احمدی اضافه کرد: با وجود تحریم و مشکلات زیاد تهیه این واکسن حرکت تحسین برانگیز و قابل تقدیر است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در تحول نظام سلامت پیشگیری مقدم بر درمان تعریف شده و اقدام رونمایی امروز بیانگر تحقق و پایبندی دولت بر این مهم است.

دکتر طاهراحمدی گفت: با پیشرفت علوم روز به روز در جمهوری اسلامی در آینده با موفقیت های گسترده ای در حوزه بهداشت، درمان و سلامت جامعه همراه خواهیم بود.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های امروز مردم بحث پرهزنیه بودن خدمات دندانپزشکی است که وزیر بهداشت و درمان در این راستا قول مساعد برای تدوین راهبردهای عملیاتی در بهبود سیستم خدماتی این حوزه را داده اند.

طاهر احمدی گفت: طراحی و اجرای این سیستم برای سال ۹۴ تعریف شده و برنامه های کارشناسی برای بهترین خدمات و کسب رضایتمندی مردم در دست انجام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در آیین گفت: رونمایی از واکسن پنتاوالان یکی از اقدامات مهم بسته های تحول نظام سلامت است که در حوزه بهداشت و پیشگیری کلید خورد.

دکتر «بابک عشرتی» افزود: ایمن سازی یکی از شناخته شده ترین و موثرترین روش پیشگیری از بیماری های از دوران کودکی است.

وی بیان کرد: واکسن پنتاوالان جایگزین واکسن های فعلی سه گانه و هپاتیت ب است که در سنین دو، چهار و شش ماهگی برای نوزادان تزریق می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: واکسیناسیون برای کودکانی است که به تازگی به سن دوماهگی رسیده اند و سایر کودکان که واکسن سه گانه نوبت اول را دریافت کرده اند باید برای نوبت های بعدی نیز همان واکسن سه گانه را دریافت کنند و دریافت واکسن هپاتیت ب بدو تولد طبق برنامه سابق ادامه دارد.

دکتر عشرتی گفت: هم اکنون ۱۱۸ مرکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی و ۳۹۷ خانه بهداشت در اراک و ساوه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اراک فعالیت دارند.

در این آیین تزریق واکسن پنتاوالان بر روی نوزادان دوماه مرکز بهداشتی درمانی ارسطو اراک انجام شد.

*** ورود واکسن جدید پنتاوالان گامی مهم در تحول نظام سلامت

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: ورود واکسن جدید پنتاوالان گامی مهم در برنامه تحول نظام سلامت است.

«جلیل کوهپایه زاده اصفهانی» در آیین نمادین رونمایی از واکسن پنجگانه پنتاوالان در درمانگاه شهید مصطفی خمینی(ره) ساوه افزود: در این خصوص می توان با تعداد تزریق کمتر و پوشش ایمنی علیه بیماری های بیشتر(پنج بیماری) تحولی را در برنامه واکسیناسیون کودکان ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: رونمایی از واکسن پنچ گانه از برنامه های وزارت بهداشت در ایمن سازی و اجرای طرح تحول سلامت است.

وی بیان کرد: هم اکنون نوزادان علیه بیماری های دیفتری، سیاه سرفه، کزاز و هپاتیت B، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون و سل واکسینه می شوند.

کوهپایه زاده گفت: با همت دولت از نیمه دوم آبان ماه واکسن پنتاوالان یا پنج گانه جایگزین واکسنهای فعلی ثلاث و هپاتیت ب در سنین دو ، چهار و شش ماهگی در برنامه واکسیناسیون می شود.

وی ادامه داد: این واکسن سبب حفاظت کودکان علیه پنج بیماری تهدیدکننده زندگی یعنی دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب می شود هرچند دیفتری، سیاه سرفه، کزاز( DTP) هپاتیت ب قبلا جزء برنامه جاری ایمنسازی کودکان بوده ولی هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب (HIB ) به این مجموعه اضافه شده و به این ترکیب واکسن پنتاوالان گویند.

وی با اشاره به این که سالانه حدود ۲۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در دنیا به علت ابتلا به هموفیلوس آنفلوانزا می میرند، افزود: کودکانی که بعد از ابتلا به بیماری زنده می مانند اغلب به طور دائم فلج یا ناشنوا شده و یا دچار آسیب های مغزی می شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.