حضور در مجالس عزاداری با علم به آداب فردی – اجتماعی توأم باشد

به گزارش مرکزی دیلی، علیرضا مرادی، مدرس دانشگاه‌های اراک در  گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: در ماه محرم باید علاوه بر آداب فردی چند ادب اجتماعی را نیز رعایت کنیم که بخشی از این آداب جنبه جهانی داشته و برخی نیز کشوری، شهری، استانی و یا محلی است.

برخی عزاداری‌ها فقط برای یک شهر و یا یک استان قابلیت اجرایی شدن دارد
وی با بیان اینکه تا زمانی‌که معرفت نسبت به محرم و صاحب آن وجود نداشته باشد، انسان خود را آنگونه که در شأن محرم و صاحب آن است آماده نمی‌کند، افزود: گاهی یک عزاداری فقط برای یک شهر و برای الگوپذیری در یک استان قابل اجراست که باید برای آن برنامه‌ریزی منفک از سطح جهانی داشته باشیم و به نوعی برنامه عزاداری محلی باید منفک از عزاداری‌های جهانی باشد.

مداح برجسته استان در ادامه، سیاه‌پوش کردن فضای شهر و محل در ماه محرم، مهیا کردن هیئات مذهبی، آمادگی حسینیه‌ها، مساجد و تکیه‌ها به لحاظ زیبایی ظاهری، برپایی تکایا و چادرهای عزاداری در محلاتی که مسجد یا حسینیه ندارد به شرطی که حسینیه و مساجد خلوت نشوند و … از دیگر آداب اجتماعی ماه محرم عنوان کرد.

مرادی افزود: در ماه محرم باید علم‌ها و کتل‌ها را برای علم‌داری آماده کنیم؛ چراکه علم نماد یک اندیشه و حرکت و اعلام حضور است؛ اما باید به طور جد از اسباب غیرضروری مانند ساز و طبل و … دوری کنیم.

وی ادامه داد: در ماه محرم مداحان و وعاظ نیز باید به‌لحاظ علمی و درک وضعیت از آمادگی لازم برخوردار بوده و از جمله اینکه هر حرفی را بالای منابر نزنند و به عنصر زمان و مکان دقت ویژه‌ای داشته باشند تا عامل اختلاف بین مسلمانان و انحراف جوانان در مراسم عزاداری نشوند.

مداحان از اشعار کهنه و قدیمی پرهیز کنند
دبیر بنیاد دعبل خزایی استان مرکزی اظهار کرد: مداحان از بیان اشعار کهنه و غیرقابل قبول پرهیز کرده و اشعاری را انتخاب کنند که درس آزادگی و حریت را به مردم منتقل کند و سینه‌زن‌ها و هیئات هم باید آمادگی داشته باشند و دیگران را به بهانه‌های مختلف و یا ظاهر نامناسب از مجالس طرد نکنند.

مرادی افزود: سر در خانه‌ها در ایام محرم باید به یک پرچم رنگی به خون امام حسین(ع) و یک پرچم عزا تلفیقی از شجاعت و عزاداری امام حسین(ع) مزین شوند.

فضیلت حضور در مجالس عزاداری حسینی
مداح برجسته استان با اشاره به فضیلت‌های حضور در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، گفت: حضور در مجالس امام حسین(ع) یک فریضه و دارای شأن بسیار زیادی است و کسی‌که در مجلس عزای سالار شهیدان شرکت می‌کند در واقع یادواره شهدایی برگزار کرده و در خون شهدا شریک و یاد آنها را زنده نگه می‌دارد؛ لذا این فضیلت رزمندگی اولین چیزی است که نصیب حاضر در مجالس اهل بیت(ع) می‌شود.

مرادی تصریح کرد: کسی‌که در این مجالس شرکت می‌کند همانند رزمنده‌ای است که در گردانی حضور یافته که وظیفه‌اش دفاع از آزادگی است و این فضیلت کمی نبوده و مقام رزمندگی مقامی است که خداوند نصیب هر کسی نمی‌کند.

مدرس دانشگاه‌های اراک در پایان، یادآور شد: حضور در مجالس اهل‌بیت(ع) اگر توأم با علم به آداب فردی و اجتماعی باشد انسان را از گناه و آلودگی پاک می‌کند و با حضور در مجلس امام حسین(ع) علاوه بر کسب معنویت برای آخرت، می‌آموزد که انسان مفیدی برای جامعه باشد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.