برگزاری نشست های تخصصی معرفی “تشیع لندن نشین” در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، در راستای اطاعت از فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری امام خامنه ای وتوجه ویژه وخاص معظم له به موضوع ستایشگری و مداحی اهل بیت عصمت وطهارت (ع) وهمچنین ضرورت انسجام و ساماندهی مداحان کشور به عنوان یکی از اقشار مهم و تأثیر گذار بر روی اعتقادات وفرهنگ عمومی جامعه و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد مقابله با تهاجم فرهنگی وحضور مقتدرانه بسیجیان سرافراز و فدائیان ولایت در عرصه جنگ نرم با استکبار جهانی ولزوم تبلیغ و ترویج هرچه بیشتر معنویت وانوارطیبه اسلام ناب محمدی (ص) و گسترش فرهنگ اهل بیت (ع) در لایه های مختلف مردم شریف ایران اسلامی، سازمان بسیج مداحان ومدیران هیئات مذهبی به همت سازمان بسیج مستضعفین وبا حمایتهای معنوی و مخلصانه جمعی از اساتید، پیشکسوتان ونخبگان عرصه شعر و مداحی و با هدف آموزش و سازماندهی مداحان بسیجی در دیماه ۱۳۸۷ تشکیل شد.

برگزاری دوره ها وکارگروههای مختلف آموزشی وتخصصی ویژه مداحان اهل بیت(ع) در سراسر کشور، برگزاری همایش ها ،گردهمایی هاونشستهای مختلف بصیرت افزایی، اخلاقی ومعرفتی، تخصصی و هم اندیشی در طول سال برای مداحان و شعرای اهل بیت(ع)، تهیه متون ومنابع مختلف آموزشی  و تخصصی ویژه مداحان و شعرای اهل بیت(ع)، تولید کتب شعر و لوح فشرده سبک آن به مناسبت های مختلف محرم، صفر، فاطمیه، ماه رمضان و دیگرایام مذهبی سال و توزیع در سراسر کشور، تولید نرم افراز آموزشی الحان الذاکرین با همکاری موسسه آوای مهربانی از جمله برنامه های این سازمان تاکنون بوده است.

ایام محرم و صفر که به تعبیر بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) ماههایی که سبب زنده نگاه داشته شدن اسلام بوده اند فرصتی شد تا با سرهنگ امین الله اسکندری مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه روح الله استان مرکزی به گفت‌و‌گو بنشینیم و پیرامون مسائل مختلف حوزه دینی و تبلیغی و مرتبط با سازمان بسیج مداحان بپردازیم.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگاران تسنیم با مسئول بسیج مداحان استان مرکزی در زیر می آید:

* تسنیم: هیئت های فرهنگی و مذهبی از جمله پایگاه های مهم ترویج مسائل دینی و اصول ارزشی است، فکر م کنید عملکرد و کارکردهای این هیئت های مذهبی و فرهنگی در جامعه چیست؟

امروزه یکی از کارکرد های هیئت مذهبی کارکرد اعتقادی آنان است که اصلی مهم در هیئت ها است و این کارکرد مذهبی- اعتقادی همان تقویت پایه اعتقادی در زمینه نماز، قرآن و سیره ائمه اطهار(ع) است که در هیئات توسط سخنرانان کار ویژه ای روی این موضوع ها می شود.

درمقابل این حرکت دینی که مروج فرهنگ اسلام ناب محمدی بوده، فرقه های انحرافی و ضاله در حال کار و تلاش هستند و بعضی از این فرق سعی در ایجاد تفرقه و دلسرد کردن جوانان نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند،که لازمه دفاع در برابر این تهاجم تسط کافی واعظ و مداح بر مسائل روز است و در کنار سخنرانی، روشنگری در هیئت های مذهبی صورت پذیرد تا به اعتقادات مردم لطمه وارد نشود .

یکی دیگر از مسائلی که در بحث کارکرد اعتقادی هیئت مطرح است ،آگاه سازی مستمعین است که بر عهده سخنران هیئت می باشد و در کنار سخنران نیز مسئول هیئت هم باید به امر روشنگری اعتقادی و سیاسی در هیئت اهتمام ویژه بورزد و این مهم را در مطالبات خود از سخنران قرار دهد.

* تسنیم: بی شک درصورت عدم دقت شاهد ورود آفت هایی به حوزه دینی و تبلیغات دینی هستیم، به نظر شما مهمترین آفت برای حوزه مداحان چیست؟

قیام امام حسین علیه السلام در هر زمان و برهه ای از تاریخ برای مردم پیامی دارد که این پیام ها هیچگاه کهنه نمی شوند،هیئت های مذهبی اگر دچار آفات شوند دیگر قادر به انتقال پیام مهم عاشورا نیستند.

یکی از این آفات ضعف فرهنگی مداح یا  مسئولین هیئت است که بعضا توان انتقال مفاهیم و برخورد صحیح را با مستمع و مردم ندارند و از سویی آفت دیگری که هیئت ها شاید دچار شوند، اصل قرار گرفتن مسائل مادی و مالی است که    ضربه ی محکمی و جبران ناپذیری را به بدنه هیئت می زند.

یکی دیگر از آفت ها بی تقوایی و نبود اخلاص است چراکه  نبود اخلاص در گردانندگان برخی هیئت ها این رقابت های کاذب را به وجود آورده که در افزایش طبل و علم و چلچراغ و یا حتی خدایی ناکرده در اجرای مراسم زشت قمه زنی نمود می یابد.

* تسنیم: مهمترین و اصلی ترین اصلی که مداحان باید به آن توجه کنند را چه می دانید؟

مداحان باید در عرصه های مختلف الگوی رفتاری خود را ائمه و سیره آن بزرگواران را بعنوان سبک زندگی خود قرار دهند و اهداف آن بزرگواران را بشناسند و به مردم نیز آگاهانه منتقل کنند و همین ارنباطی که مداح با آحاد مردم دارد ضرورت داشتن اخلاص در عمل و تخلص به شیوه فروتنان و دوری از کبر و غرور را برایش واجب می کند.

مداحان باید اهل البیت و سیره آنها را درست به مستمع معرفی کنند و از غلو و بزرگنمایی کاذب پرهیز کنند و ائمه و مصائب آنها را درست ذکر کنند و مداحان علاوه بر رسالتی که بعنوان مداح در هیئت دارند باید در سطوح مختلف جامعه نیز نقش آفرین باشند و بعنوان یک فرد آگاه و مطلع در زیمنه های مختلف اقدام به روشنگری نمایند.

* تسنیم: مهمترین پیامی که از هیئت های مذهبی باید شنیده شود را چه می دانید؟

حرکت آزادی خواهانه مثل انقلاب اسلامی در ایران یا جنبش های مردمی در منطقه از حرکت عظیم امام حسین نشات گرفته است پس طبیعتا یکی دیگر از کارکرد های قیام امام حسین علیه السلام جنبه فردی آن است که هر شیعه و پیرو آن حضرت با اطلاع کمی از حادثه عاشورا متوجه این مهم می شود که نباید زیر بار ظلم و ستم رفت.

امروزه یکی از کارکرد های مهم هئیت اعتقادی است و بنابراین باید با مراقبت دقت بیشتر هیئت ها نباید دچار آفات شوند و از هرگونه آفت و بدعتی دور نگه داشته شوند.

* تسنیم: امام خامنه ای بارها درسخنان حکیمانه خود از خطر جریان انحرافی “تشیع لندن نشین” نام برده اند که به دنبال ایجاد انحراف و بدعت گذاری است، شما در این حوزه تاکنون چه اقداماتی انجام داده اید؟

همه می‌دانند که امروز جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و اتفاق کلمه دارد و هر اقدامی که در راستای تفرقه‌افکنی میان مسلمانان صورت می‌گیرد، در واقع نوعی مزدوری برای دشمنان اسلام به حساب می‌آید و همانطور که امام خامنه ای فرمودند ” انتظار از ملتهای مسلمان بویژه زبدگان و نخبگان امت اسلامی این است که با تدبر و بصیرت، شناخت صحیحی از جبهه دشمنان امت اسلامی پیدا کنند و این حقایق روشن را  بخوبی متوجه شوند.”

متأسفانه در سال‌های اخیر در میان شیعیان نیز گروه‌های و جریان‌هایی به صورت برنامه‌ریزی شده و هدف‌مند همراه با ترویج افراط‌گری مذهبی، بر طبل تفرقه  میان مسلمانان می‌کوبند، آن‌گونه که توهین‌های این عده به مقدّسات اهل‌سنت آتش جنگ‌های مذهبی را بیش از پیش برافروخته نموده است که البته این اقدامات هدف‌مند که با پشتیبانی مالی و رسانه‌ای گسترده‌ای صورت می‌گیرد، اعتراضات و جبهه‌گیری‌های فراوانی را در میان علماء، اندیشمندان و اقشار گوناگون شیعیان در پی داشته، به‌گونه‌ای که حرکت‌های فرهنگی متعدد و خودجوشی در مقابل این جریان‌ها شکل گرفته‌ است.

در استان مرکزی نفوذ جریان انحرافی و مرجعیت خود ساخته ای که خود را به شیعیان منصوب می کند تا کنون از جایگاهی برخوردار نبوده است و هیئت ها نیز به خط مشی آنها میلی نشان نداده اند اما با این حال ما با برگزاری نشست های روشنگری در اراک و شهرستان ها در مرود این جریان انحرافی آگاه سازی انجام داده ایم و ما  در این نشست ها از اساتید مختلفی بهره برده ایم و خواهران و برادران مداح در این جلسات شرکت نموده اند.

* درحوزه تجلیل از شهدای مداح و پیرغلامان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در زمینه شیوه عزاداری و سبک مداحی آنچه دارای اهمیت است از دو منظر محتوا و شکل قالب‌بندی می‌شود که سعی می شود تا شعرای آیینی محتوای اشعار خود را با توجه به غنای وقایع به‌ویژه در واقعه امام حسین(ع) ارتقا دهند و علاوه برآن، قالب و شکل آن را نیز به‌صورت زیبایی ارائه داده و از دیگر منظر آموزش‌های مطلوب و مفیدی را به مخاطبان خود ارائه دهیم.

اگر در اشعار، محتوای ارزشمندی که در قیام امام حسین(ع) و دیگر معارف دینی وجود دارد، رعایت کنند، این امر محقق می‌شود و قطعاً مداحان و نوحه‌سرایان با رعایت محتوا به همراهی صوت زیبا می‌توانند بهترین مبلغان برای قیام امام حسین(ع) و معارف دینی باشند و جای کار بسیاری در بهره‌مندی از مفاهیم بلند دینی و حسینی در مداحی‌ها و نوحه‌سرایی‌ها وجود دارد و سابقه دوران دفاع مقدس نشان داد که رزمندگان با این محتوا از نظر شور و احساس و عواطف و معرفت در سطح بالایی قرار داشتند.

پیرغلامان و پیشکسوتان از یکسو و بهره گیری از سیره عملی و نظری شهدای گرانقدر و مداح انقلاب اسلامی بعنوان چراغ های هدایت و راهنمایی مداحان در حوزه مداحی و تبلیغ دینی به شمار می روند که در این راستا هفت نفر از پیرغلامان استان مرکزی به گردهمایی پیرغلامان حسینی که در مهرماه امسال در اهواز برگزار شد حضور داشتند و به رسم یادبود نیز هدایایی به آن عزیزان اهدا شد.

از سوی دیگر سازمان بسیج مداحان نگاه ویژه ای به مداحان شهید استان داشته است و تا کنون اطلاعات تمام این عزیزان که حدود سی نفر هستند جمع آوری شده که امسال نیز شهید اسماعیل بهاری که از مداحان شهید استان است به تهران معرفی شده و در صورت داشتن موارد مورد نظر سازمان بسیج مداحان کشور بعنوان شهید شاخص بسیج مداحان کشور  انتخاب می شود.

* مشکلات، آفت ها و بایدها و نبایدها در حوزه مداحی را چه می دانید؟

یکی از برکات مکتب تشیع برخورداری از مناسبت‌های فراوان در طول سال با محوریت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) در روزهای میلاد و وفات آنان است و این مناسبت‌ها زمینه برپایی آیین و مراسمی را در خانه‌ها و مساجد و محافل مذهبی فراهم می‌آورد که از رهگذر آنها هم پایه‌های اعتقادات دینی و باورهای مذهبی مردم استحکام می‌یابد و هم پیوند معنوی و عاطفی شیعه با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قوی‌تر و عمیق‌تر می‌شود که با این حال این «گوهر گرانقدر» ممکن است دچار بدل شود و آسیب‌هایی به این شعائر مذهبی، عزاداری‌ها و مداحی‌ها راه یابد که اگر شناخته نشود هم آن اهداف متعالی در خطر قرار می‌گیرد و هم از اثرگذاری آنها کاسته می‌شود.

مداحان به لحاظ اینکه کارشان بر عنصر «صدا» ، «شعر» ، «اجرا» و «مخاطب» متکی است، باید هرچه بیشتر نسبت به آموزش دیدن‌های لازم، پختگی اجرا، تمرین پیوسته، گزینش شعرهای خوب و پرمعنی و زیبا و بدیع و ولایی، مطالعه مقتل‌های معتبر و منابع تاریخی، تکیه روی اشعار و مطالب اخلاقی، فکری و عقیدتی، پرهیز از غلو و مبالغه و گفتن‌های حرفهای اغراق آمیز و غیرقابل قبول که اثر منفی دارد، اهتمام ورزند.

مداحان اهل بیت(ع) باید از دروغ و تصنّع و بازار گرمی بپرهیزند، خلوص و صداقت و مناعت طبع را فراموش نکنند، نوکری ابا عبدالله الحسین(ع) و اخلاص نسبت به آن حضرت را از یاد نبرند و از آنجا که شعر خوب از نظر مضمون، قالب و تعبیر، در دل‌ها و افکار، تأثیر ماندگار می‌گذارد، در شناخت و مطالعه و انتخاب شعرهای پخته و عمیق و زیبا بکوشند تا بهتر بتوانند در این سمت، به ترسیم چهره الگوهای کمال و اسوه‌های پاکی، یعنی معصومین(ع) بپردازند و خود نیز الگوی اخلاق و تعهد باشند.

* در کنار این موارد، به نظر شما اصلی ترین فاکتورها و بایسته های هیئت ها در جامعه اسلامی چیست؟

بهترین و حکیمانه ترین پاسخ را در فرمایشات ولی امرمسلمین می توان یافت که امام خامنه ای درباره فضای جلسات هیئت ها معتقدند که باید تلفیقی از عنصر «منطق» و «عاطفه» باشد و ایشان معتقدند اساس حرکت تشیع بر «منطق قوی» و «عواطف» استوار است، یعنی اگر جلسه ای باشد که بحث های استدلالی آن زیاد باشد، اما بحث های محبتی و عاطفی آن کم باشد، این جلسه معمولاً نمی تواند مخاطب را جذب خودش کند و افراد معمولاً سراغ جلسه ای می روند که بخشی از آن استدلال باشد و بخشی هم عاطفه و در واقع این امتزاج عاطفه و استدلال همیشه مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است.

مقام معظم رهبری در جلسه ای در جمع فعالان هیئت های رزمندگان اسلام درباره ی اهمیت و کارکرد منبر در هیئت فرمودند “هیئت های مذهبی باید کلاس درس باشد. یعنی این طور می فرمایند که اگر کسی ۱۰ جلسه یا یک دهه رفت پای منبری نشست، آخر دهه احساس کند یک مطلب را فهمیده است. مثلاً فهمیده باشد که خواص و عوام عاشورا چه کسانی بودند و چه موضوعاتی سبب شد تا عده ای در برابر امام معصوم علیه السلام قرار بگیرند و او را به شهادت برسانند.”

از سویی دیگر یکی از کارکردهای بسیار مؤثر هیأت های مذهبی، الگوسازی، مبتنی بر دین باوری و رعایت هنجارها، ارزش ها و اخلاقیات است و افراد با حضور در دسته جات، تکایا و حسینیه ها و استماع احادیث و درس های اخلاقی و گوش دادن به آیات الهی و اشعار مداحان در مدح و ثنای اهل بیت به صورت علمی و کاربردی یعنی تعلیم و تربیت، راه به فرهنگی می برند که مبنای آن رعایت معنویات، اخلاقیات، اصول و مبانی انسانی، خودشناسی و خداشناسی است و این کارکرد، انسان را برای رسیدن به یک هویت مذهبی و حیات دینی کمک می کند .

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.