شهرداری اراک سهم خود را به کتابخانه‌ها پرداخت کند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم در اراک، زیر ساخت‌های فرهنگی در استان در راستای رشد و توسعه فرهنگ مطالعه و نهادینه کردن ان در بین افراد باید با همکاری سازمان ها و نهادهای مربوطه مورد توجه قرار گیرد و در رشد فرهنگی استان گام برداشته شود.

به منظورافزایش سرانه مطالعه در بین افراد به ویژه نسل جوان باید فرهنگ سازی از مدارس با قرار دادن ساعتی به عنوان ساعت مطالعه کتب غیر درسی انجام شود و به تدریج بتوان این مهم را در جامعه و برای تمام سنین در نظر گرفته و مورد توجه قرار داد.

کتب نفیس و قیمتی خطی باید در اماکن امن نگهداری شوند و بتوان در حفظ فرهنگ کشور و استان با سپردن این کتب به کتابخانه های عمومی گام برداشت و کتابخانه ها نیز باید در تحقق این هدف به ۴ شاخص مهم عضو، کتاب، امانت و فضای کتابخانه‌ها توجه ویژه داشته باشد و آن را سرلوحه کار خود قرار دهد.

شهرداری سهم خود را به کتابخانه‌ها پرداخت کند

محمدحسین مطیعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی به خبرنگار تسنیم به مناسبت هفته کتاب که از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ادامه دارد با اشاره به اینکه بدهی شهرداری به این محل بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان شده گفت: دولت عهده‌دار تأمین بودجه کتابخانه‌ها نیست و مطابق با قانون باید در این راستا اقدامات لازم انجام شود و نیز تدوین برنامه جامع کتابخانه‌ها، قانون‌گرائی، بهبود وضعیت رفاهی و اصلاح احکام کتابداران، تفویض اختیار به ادارات کل و تشکیل کمیته های منطقه ای به منظور تصمیم گیری بهتر و مشارکت بیشترکتابداران باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: در کتابخانه‌های عمومی استان بیش از یک میلیون جلد کتاب موجود بوده که باید به اهمیت مطالعه و ترویج این مهم در جامعه بیشتر توجه شود و بتوان با نهادینه کردن آن در رشد فرهنگی جامعه بیشتر از گذشته گام برداشت.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: میانگین کشوری در بخش سرانه کتاب به ازای هر فرد ۰٫۵۲ جلد بوده و در استان مرکزی این سرانه ۰٫۷۴ بوده که باید این سرانه به ۴ جلد برسد.

خادمان و حامیان کتاب تجلیل می شوند

مطیعی با اشاره به اجرای برنامه های این هفته بر مبنای ۳ محور گفت: در این هفته از خادمان و حامیان این عرصه و رابطان فرهنگی در این بخش پنج‌شنبه صبح در کانون امام خمینی‌(ره) اراک با حضور مقامات استانی تجلیل و قدردانی می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: فعالیت های دیگر مرتبط با این هفته بر محوراطلاع‌رسانی و فعالیت‌های فرهنگی بوده که در این بخش مسابقات فرهنگی، نقد کتاب در سطح کشوری، عرضه تازه‌های کتاب در کتابخانه‌ها انجام می شود.

وی افزود: عضویت رایگان در کتابخانه‌ها برای افرادی که در طول این هفته برای عضویت به کتابخانه‌ها مراجعه می کنند، استفاده از اینترنت برای دریافت سوابق کتب با تخفیف ویژه، دعوت از مراکز مختلف آموزشی و دانشگاهی برای بازدید از کتابخانه‌ها محور سوم برنامه های این هفته است.

مطیعی با اشاره به مهمترین اقدام انجام شده به مناسبت این هفته گفت: شعار امسال هفته کتاب اهدای کتاب، انفاق فرهنگی بوده که در راستای تحقق این مهم یک واحد سیار در اراک با هماهنگی کارشناسان به منظور جلوگیری ازسو استفاده به ارائه همکاری در این بخش و صدور کارت مادر برای کتاب ها مبادرت می کند.

ضرورت توزیع عادلانه منابع فرهنگی در مناطق محروم استان مرکزی

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: منابع فرهنگی باید به صورت عادلانه در مناطق محروم ارائه شود که از اهداف مهم این برنامه این بوده که در صورت زیاد بودن کتب اهدایی، کتاب‌ها در قفسه‌ای به نام خودِ اهداکننده گنجانده و مورد استفاده عموم قرار می گیرد.

وی افزود: درهفته فرهنگی تفرش شاخص‌های فرهنگی مانند کتابخانه و عادات مطالعه، بررسی شد و در راستای افزایش کتب کتابخانه ها و رفع مشکل کمبود کتاب در این استان تصمیماتی اتخاذ شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: ۷۸ کتابخانه فعال دراستان را ۷۸وجود دارد که کتابخانه های امام حسین(ع) در شهرک الغدیر و کتابخانه صاحب‌الامر در سنجان در مدت زمان یک ماه گذشته افتتاح شده‌اند.

مطیعی با اشاره به اهمیت ساخت کتابخانه های بیشتر با همکاری و تعامل بیشتر خیران گفت: از این ۷۸ کتابخانه، ۱۳ کتابخانه به صورت مشارکتی وبا همکاری خیران و مساجد و ۶۵ کتابخانه به صورت نهادی و با سرمایه‌گذاری دولت احداث شده‌اند.

وی افزود: سرانه فضای کتابخانه‌ای ۳۱ هزار و ۶۶۰ مترمربع زیربنا بوده که تا کنون ۱۱ واحد از کتابخانه‌های مشارکتی، شهری و ۲ واحد روستایی هستند که باید در این بخش همکاری های بیشتری انجام شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: سرانه فضای کتابخانه‌ای کشور به ازای هر ۱۰۰ نفر، یک متر و ۷۸ سانتی‌متربوده که این سرانه در استان ۲ متر و ۲۴ سانتی‌متراست و استان مرکزی در این زمینه رتبه یازده را به خود اختصاص داده است.

کتابخانه مرکزی در اراک به بهره برداری می رسد

مطیعی با اشاره به اینکه سرانه فضا باید تا پایان چشم‌انداز ۱۴۰۴ به ازای هر ۱۰۰ نفر به هشت مترمربع برسد گفت: ۳۰ هزار مترمربع از پروژه ها نیمه تمام بوده که با افتتاح کتابخانه مرکزی یکی از مهمترین خواسته های مردم عملی شده است.

وی افزود: کتابخانه مرکزی با اعتبار ۲ میلیاردی در ورودی شهراحداث شده و زیربنای این کتابخانه ۱۸ هزار و ۵۰۰ متربوده و ۶ هزار متر مربع از کل زمین به ساختمان خود کتابخانه اختصاص داده شده و تا ۳ سال آینده این کتابخانه به بهره برداری می رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: کتابخانه مرکزی بزرگترین کتابخانه مرکزی نهاد کتابخانه‌های کشوربوده و مقرراست کتابخانه‌هایی هم درساوه، خمین، دلیجان، فراهان، زرندیه، زاویه و محلات احداث شود که به سبب کمبود منابع مالی، امکانات و منابع در کتابخانه مرکزی متمرکز شده است.

مطیعی با اشاره به اینکه ۳۰ روستا شرایط احداث کتابخانه را دارند گفت: روستاهایی با جمعیت بیش از هزار و ۵۰۰ نفر شرایط احداث ان مهم را دارند که در این راستا نیز اقدامات لازم باید انجام شود و با اعتبارات کافی بتوان در این بخش ها کتابخانه احداث کرد.

وی افزود: نیم درصد ازدرآمد شهرداری‌ها باید به کتابخانه‌ها داده شود و در حال حاضر  بدهی شهرداری به این محل بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان شده و دولت عهده‌دار تأمین بودجه کتابخانه‌ها نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: توسعه ایستگاه‌های مطالعه به تعداد ۴۲۴ ایستگاه، تهیه اطلس کتابخانه‌ها، نصب ۱۸۴ گنجه کتاب تحت عنوان پیک مهر در مراکز پرتردد، برگزاری مسابقات فرهنگی در۸ کانون ادبی فعال و برگزاری نشست‌های هفتگی در ۱۴ گروه مطالعاتی در سطح استان از دیگر برنامه های مهم به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی است.

سرانه ۶۲هزار عضوی عضویت در کتابخانه های استان مرکزی

مطیعی با اشاره به اینکه سرانه عضویت درکتابخانه‌ها ۶۲ هزار و ۷۹۰ نفر بوده گفت: سرانه امانت کتاب یک میلیون و ۱۰۶ هزار جلد کتاب در یکسال بوده که این رقم نسبت به شاخص کشوریِ ۱۸٫۵ جلدی بوده و این میزان در استان مرکزی به ۱۷٫۶ می‌رسد.

وی افزود: به منظورتجهیز کتابخانه‌های سیار به ازای هر۸  روستا یک واحد سیار در نظرگرفته شده و با وجود پراکندگی روستاها خدمات‌دهی در این راستا انجام شده و در حال حاضر اعضای کتابخانه ها نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته که می تواند بسیار مهم باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی تصریح کرد: تاکنون  ۵ هزار و ۲۰۴ کتب نفیس، ۵۹۴ جلد کتاب خطی و هزار و ۱۷۹ جلد کتاب چاپ سنگی به کتابخانه‌ها اهدا شده و ازلحاظ اهدای کتب نفیس رتبه دوم کشوری و رتبه چهارم در کتب خطی را کسب کرده‌ایم.

مطیعی نیروی انسانی در کتابخانه‌های استان را ۱۴۹ نفر، ۶۲ نفر خانم و ۸۷ نفر آقا معرفی کرده و گفت: در حال حاضر ۲۳ هزار عضو کودک در استان وجود دارد که ایجاد فضای بخش کودک در کتابخانه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: یکسان‌ساری شاخص‌ها، تهیه اطلس کتابخانه‌ها در اولویت کاری بوده و با انجام یک طرح پژوهشی و براساس این طرح تمام کتاب‌ها در مراکز مختلف شناسایی و اطلاعات در یک جا جمع آوری می‌شوند.

توجه به نهادینه سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی یک ضرورت است

فرهنگ کتابخوانی در کشور نهادینه نشده وارزش واقعی کتاب نیز در جامعه تبیین نشده است و در حال حاضر نبودن فرهنگ کتابخوانی درخانواده‌ها حس می‌شود وسرانه کتابخوانی در کشور نگران‌کننده است و تیراژهای پایین کتاب خود شرایط را سخت‌تر کرده که البته این شرایط نیازمند تغییر جدی است.

کتاب آنچنان که باید در اختیار مردم قرار ندارد در مترو، اتوبوس در پارک‌ها و حتی برخی مساجد کتابی وجود ندارد و از سوی دیگر حتی برخی مدارس کتاب‌های مناسبی را برای دانش‌آموزان خود در اختیار ندارند که تمامی اینها چیزی جزنبود توجه به کتاب و بها ندادن به آن را نشان نمی دهد.

مسئولان و دولت باید در راستای ترویج این فرهنگ در جامعه بیشتر از گذشته گام بردارن و ای فرهنگ در جامعه و بین افراد نهادینه شود تا بتوانیم در راستای رشد و توسعه فرهنگی کشور گام برداریم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.