طرح زیباسازی اراک در انتظار تصویب

هنگامی که فردی ناآشنا برای اولین بار به شهری وارد می شود، اولین موضوعی که نظر وی را به خود جلب می کند، سیمای آن شهر می باشد و اینگونه است که زیباترین شهرها همیشه نظر گردشگران را بیشتر به خود جلب می کنند.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، البته زیبایی یک شهر را تنها نباید در جلب توجه مسافران دانست و از آنجا که شهر محل تعامل فرد و جامعه است و تمام طول زندگی افراد در شهری خاص سپری می شود، زیبایی و کیفیت آن بر سطح کیفیت زندگی و رضایت خاطر ساکنان هم تاثیر می گذارد.

زیباسازی شهری پدیده ای است که در قرن اخیر با رشد جمعیت شهرها به عنوان علمی تخصصی مطرح شده و با فرهنگ، بینش، هنر و نیازهای هر جامعه ای گره خورده و هدف آن علاوه بر رفع نازیبایی ها، ایجاد محیطی آرام برای تردد شهروندان است.

جای خالی اراک در میان شهرهای زیبای کشور

ساکنان کلانشهر اراک به عنوان یکی از شهرهای بزرگ و صنعتی کشور از مسئولین شهری توقع دارند هرچه زودتر وارد مبحث زیباسازی شده و اراک را به عنوان شهری زیبا در سطح کشور معرفی کنند.

 مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اراک با تاکید بر نوپا بودن سازمان زیباسازی شهرداری، اظهار کرد: اراک در بحث زیباسازی شهری ضعف های چشمگیری دارد، پس از شروع به کار سازمان بزرگترین خلایی که احساس شد، ضعف قوانین مصوب و برنامه ای مدون بود که سازمان بر اساس آن حرکت کند.

فاطمه عسگری ادامه داد: سازمان زیباسازب در اولین گام علاوه بر تهیه طرح های زیباسازی، بسیار از قوانین مورد نیاز همچون قوانین صنفی را به شورای شهر ارسال کرد تا این مصوبات همچون نقشه راهی برای ادامه کار سازمان عمل باشند.

وی گفت: پس از تصویب قوانین نوبت به برنامه ریزی های بلندمدت و کوتاه مدت می رسد و سپس بحث اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی برای مشارکت شهروندان به میان می آید؛ چراکه بدون مشارکت شهروندان و همت آنها برای حفظ شهر هیچ برنامه ای به ثمر نخواهد رسید.

وی با بیان برنامه های کوتاه مدت درنظر گرفته شده از سوی سازمان زیباسازی شهری، اضافه کرد: ساماندهی تابلوهای سردر مغازه های خیابان امام خمینی اراک به عنوان پایلوت یکی از اقدامات آغاز شده می باشد و پس از آنها سایر خیابان های اصلی شهر در دست اقدام قرار می گیرند.

دادستان، استاندار و شورای شهر در مقابل اصناف مخالف اجرای طرح های زیباسازی می ایستند

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری ادامه داد: براساس رایزنی های صورت گرفته، سازمان از حمایت استانداری و دادستان به عنوان مدعی العموم و شورای شهر برای برخورد با اصنافی که در برابر این طرح مقاومت کنند بهره می برد.

عسگری گفت: البته سازمان برآن است تا بدون هیچ برخورد قضایی این طرح را به پایان برساند و به همین منظور جلسات توجیهی متعددی را با اصناف و اتحادیه مختلف برگزار کرده است.

وی بیان کرد: بحث المان های نوروزی و نقاشی های دیواری به هنرمندان سپرده شده و کمیته ای از هنرمندان و استادان در این مورد تصمیم گیری می کنند و به زودی شاهد تغییراتی بزرگ و مثبت در این زمینه خواهیم بود.

مبلمان خیابانی، ترافیکی، پارکی و سازه های اطلاع رسانی ار جماه انواع مبلمان شهری اند

وی ضمن بیان یکی دیگر از اهداف سازمان مبنی بر ارتقای کیفیت مبلمان شهری در سطح شهر اراک، افزود: مبلمان شهری به مجموعه وسیعی از وسایل، اشیاء، دستگاه ها، نمادها، بناها، فضاها و عناصری گفته می‌شود که به منظور رفاه حال شهروندان در فضای بازنصب شده و عموم مردم از آنها استفاده می کنند.

عسگری ادامه داد: این مبلمان به چهار گروه مبلمان خیابانی، مبلمان ترافیکی، مبلمان پارکی و تجهیزات زمین بازی کودکان، سازه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات شهری تقسیم می شوند.

وی بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده برای مرکز شهر، قرار است به زودی در این مناطق نیمکت، سطل زباله، راهبند، تزیینات روشنایی، آب نما و آب خوری های مناسب نصب شود.

عسگری گفت: برخی از مبلمان های شهری مثل صندوق پست، صندوق های کمیته امداد، پست های برق که بیشتر جنبه عملکردی دارند تا زیبایی متعلق به سایر ارگان ها هستند؛ اما با رایزنی های صورت گرفته با سازمان های مربوطه مقرر شده از نظر بحث زیبایی هم تغییراتی در شکل این اجسام به وجود آید تا نمای آراسته تری داشته باشند.

وی در مورد کیوسک های مطبوعات و ایستگاه های اتوبوس گفت: سازمان در حال تهیه کیوسک و ایستگاه استاندارد می باشد و به زودی چند مورد به عنوان نمونه نصب می شود و اگر بازدهی مناسبی به همراه داشت، زیباسازی اقدام به انبوه سازی آنها خواهد کرد.

اقدامات زیباسازی تاکنون جزیره ای بوده است

در ادامه رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: متاسفانه اراک تاکنون طرح جامعی در خصوص زیباسازی شهری نداشته و اقدامات انجام شده جزیره ای و محدود بودند.

اسماعیل تاج آباد ادامه داد: طرح جامع کارشناسی زیباسازی شهری در حوزه های مختلف، هم اکنون در حال گذراندن مراحل آخر برای تصویب در شورای شهر است.

وی با تاکید بر جامع بودن این طرح گفت: در طرح جامع زیباسازی جنبه های مختلف زیبایی و عملکردی در بخش های مختلف شهری در نظر گرفته شده و بر اساس پیش بینی انجام شده اعتبارات مورد نیاز از محل منابع شهرداری پرداخت خواهد شد.

تاج آباد با تاکید بر لزوم وجود فضای سبز در سطح شهری صنعتی همچون اراک، گفت: در این طرح سرانه مورد نیاز فضای سبز به ازای هر نفر و متناسب با تراکم جمیعت در مناطق مختلف و همچنین نحوه ایجاد، آبیاری و نگهداری آن پیش بینی شده است.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: مبحث مبلمان شهری یکی دیگر از موضوعات مهم این طرح است و علاوه بر زیبایی این وسایل کارایی آنها برای تمام اقشار جامعه از جمله معلولین، جانبازان، سالمندان و کودکان نیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: المان های شهری به عنوان نماد فرهنگ هر شهر حاوی پیام های مهمی برای شهروندان هستند و براساس طرح باید از این پس از هرمنطقه متناسب با کارکرد آن بخش المان های مربوط نصب شوند.

میدان های آهنی، گلوی اراک را می فشارند

تاج آباد یک از مشکلات مهم شهر اراک را وجود میدان های آهنی برشمرد و اضافه کرد: این میدان ها جلوه زشتی را به شهر می دهند و جمع آوری این میدان ها و ایجاد میدان های مناسب یکی از بندهای مهم طرح جامعه زیباسازی شهر اراک است.

وی در آخر بیان کرد: شهرداری باید تلاشی مضاعف برای جلب سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در بحث خدمات شهری به عمل آورد تا ارتقا و بهبود این خدمات با سرعت بیشتری انجام شود.

در نهایت می توان گفت، زیباتر ساختن یک شهر موضوعی بسیار مهم و گسترده است و رنگ‌آمیزی جوی و جدول، نظافت در و دیوار، نصب چند المان شهری و بهسازی بلوارها، تنها اجزای زیباسازی شهری‌ نیستند و با نگاهی کلان و فراگیر می توان در این حوزه به موفقیت دست پیدا کرد.

هرچند تهیه طرح جامع زیباسازی شهری قدمی مثبت در این راستا می باشد، اما شهروندان اراکی در سال های قبل نیز شاهد طرح های همچون طرح کاهش آلودگی هوا بوده اند که به دلیل کمبود اعتبار و سوء مدیریت تنها در حد چند خط روی کاغذهای پاره باقی مانده و تغییری در کیفیت زندگی ایجاد نکرده اند و به دلیل همین تجربه های تلخ امیدوار هستند این طرح پس از تصویب به مرحله اجرا رسیده و شهر شلوغ، پرهیاهو، آلوده و نازیبای اراک را زیباتر کند و بلا استفاده نماند.

گزارش از: لیلا حمزه خیرآبادی

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.