بدهکاری ۳ میلیارد تومانی شهرداری‌های استان مرکزی به کتابخانه ها

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک غلامرضا فتح‌آبادی ظهر امروز در چهل و پنجمین کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی اظهار داشت: واریز نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی از سال ۸۳ تا کنون متوقف شده که این یک فاجعه است.

وی با اشاره به شاخص‌های رفاه اجتماعی با تاکید بر شهرستان تفرش تصریح کرد: ایران در زمینه رفاه اجتماعی در رتبه ۱۰۷ جهان قرار دارد، که این جایگاه هر سال دو درصد تنزل پیدا می‌کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه بیمه تأمین اجتماعی یکی از شاخص‌های رفاه اجتماعی است، ادامه داد: ۹۹ درصد از جمعیت استان مرکزی و ۱۳۱ درصد جمعیت شهرستان تفرش زیر پوشش تمام بیمه‌های درمانی قرار دارند.

فتح‌آبادی اضافه کرد: ۱٫۵۱ درصد از مردم استان و ۲٫۹۲ درصد از مردم تفرش زیر پوشش بهزیستی، ۵٫۸۶ درصد از مردم استان و ۱۰٫۶۶ درصد از مردم تفرش زیر پوشش کمیته امداد قرار دارند.

وی اظهار کرد: سرانه مشارکت‌های مردمی با نهایت‌های حمایتی در شش ماهه نخست سال جاری در استان دو هزار و ۴۸۳ تومان و در تفرش ۶ هزار و ۵۷۸ تومان بوده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار داشت: ۸٫۲ درصد از جمعیت کشور سالمند هستند، که ۱۰٫۶۰ درصد مردم استان و ۱۸٫۷۱ درصد از مردم تفرش در این گروه قرار دارند که این وضعیت بسیار بحرانی است.

فتح‌آبادی با اشاره به شاخص‌های توسعه اجتماعی خاطر نشان ساخت: میانگین همبستگی اجتماعی در استان ۶۴٫۶۶ درصد، میانگین عدالت اجتماعی ۴۶٫۲۷ درصد، میانگین امنیت اجتماعی ۵۰٫۹۷ درصد است که در مجموع میانگین کل توسعه اجتماعی در استان مرکزی ۵۶٫۷۹ درصد است.

وی ادامه داد: کتاب و کتاب‌خوانی یکی از پایه‌های اصلی توسعه فرهنگی در کشور است، که طی پژوهش‌های سال ۹۱ که توسط شورای فرهنگ عمومی کشور انجام شد، سرانه مطالعه کتاب غیر درسی توسط افراد باسواد در استان ۴۵ درصد برآورد شده است که استان در این زمینه رتبه ۲۰ کشور را کسب کرده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه زمان اختصاص یافته به مطالعه کتاب در استان ۸۲ دقیقه است، بیان کرد: ۷۸ کتابخانه با زیربنایی معادل ۳۱ هزار متر مربع وجود دارد که در این زمینه در رتبه ۱۳ کشور قرار داریم.

فتح‌آبادی تصریح کرد: میانگین استانی در زیربنای کتابخانه‌ای باید به ۲٫۲۴ متر مربع به ازای هر صد نفر برسد، شهرستان‌های ساوه، زرندیه، اراک و خمین در مقایسه با میانگین استانی از سرانه زیربنایی کتابخانه‌های عمومی ضعیفی برخوردار هستند.

وی گفت: هم اکنون هفت کتابخانه عمومی نیمه تمام در استان وجود دارد که تکمیل آنها به بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی خاطر نشان ساخت: برای احداث کتابخانه در روستاها به بیش از چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، در افق ۱۴۰۴ سرانه کتاب در هر کتابخانه باید به چهار جلد به ازای هر یک نفر برسد که در حال حاضر سرانه کتاب در استان ۷۴ صدم درصد به ازای هر نفر می‌باشد.

فتح‌آبادی ایجاد پاتوق‌های کتاب و جمعه بازار برای عرضه کتاب، تبلیغ و فرهنگ ‌سازی کتاب در سبد خانوار، استفاده از ظرفیت فضای مجازی در افزایش کتاب‌خوانی، توسعه کتابخانه‌های محلی و دیجیتالی، افزایش و فعال ‌سازی کتابخانه‌ها در مدارس، تغییر رویکرد آموزشی از تست‌زنی به درک مفاهیم و… را از مهم‌ترین راهکارهای توسعه فرهنگ مطالعه عنوان کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.