داستان بارهایی که به مقصد نمی‌رسند!

به گزارش مرکزی  یلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، اینگونه سرقت‌ها به ویژه در شهرهای صنعتی همچون ساوه که روزانه حجم قابل توجهی از تولیدات کارخانجات مختلف این شهرستان از طریق وسایط نقلیه سنگین جابجا می‌شود، خسارت‌های بسیاری را به اقشار مختلف مرتبط با این حوزه وارد کرده و در این واویلای بحران اقتصادی بلایی است که گریبان فعالان اقتصادی را می‌گیرد و امنیت حمل‌و نقل کالا را نیز زیر سؤال می‌برد.

یک مدیر شرکت حمل و نقل کالا در اینباره به ایسنا گفت: سرقت از باسابقه‌ترین جرایم بشری است که در جوامع مختلف به شیوه‌های گوناگون دیده می‌شود.

خسرو آرام اضافه کرد: این پدیده در طول زمان دستخوش دگرگونی‌ها و تغییرات زیادی شده است اما، تنها چیزی که از بدو پیدایی و شکل‌گیری آن تاکنون ثابت مانده، زشتی و مذموم بودن ماهیت آن است.

وی با اشاره به تعریف‌های متعددی که سرقت دارد گفت: برداشتن مال دیگری بدون اطلاع و رضایت، گرفتن و بردن مال و پول کسی به زور یا با مکر و فریب و ربودن متقلبانه شیء متعلق به دیگری از مصادیق آن است.

آرام با بیان تعریف سرقت از نظر قانون، اظهار کرد: سرقت تنها وقتی موجود است که شیء موضوع جرم بدون آگاهی و برخلاف میل صاحب آن از تصرف دارنده قانونی آن به تصرف عامل جرم درآید.

وی بیان کرد: راننده‌ای با هویت معلوم شامل کارت هوشمند که در آن تمامی مشخصات او که به صورت آنلاین قابل پیگیری است و نیز کارت هوشمند ناوگان، کارت سلامت، بیمه و مدارک هویتی به شرکت‌های حمل و نقل مراجعه می‌کند و پس از تطابق مدارک و عکس الصاق شده با اطلاعات موجود در سیستم، باری را تحویل می‌گیرد اما، متأسفانه در رساندن بار به مقصد مرتکب جرم شده و بار را به سرقت می‌برد.

وی گفت: در سال جاری چندین مورد از چنین سرقت‌های محموله‌های باری در ساوه مشاهده شده و وقتی صاحبان شرکت‌های حمل و نقل به انجمن‌های صنفی که اقدام به صدور کارت هوشمند آنلاین این راننده متخلف کرده‌اند موضوع را گزارش می‌دهند و خواستار غیرفعال کردن کارت می‌شوند متأسفانه، غیر فعال کردن کارت هوشمند منوط به صدور دستور قضایی می‌شود و این پروسه نیز قطعا زمان‌بر بوده و راننده خاطی می‌تواند از باربری دیگری بار دیگری را سرقت کند.

این فعال صنعت حمل و نقل بیان کرد: به فرض مثال سارق در مدت یکماه با هویت اصلی خود اقدام به سرقت چندین محموله در شهرهای مختلف می‌کند در صورتیکه انجمن صنفی رانندگان شهر مربوطه می‌تواند با حکم قضایی در اولین سرقت نسبت به مسدود کردن کارت هوشمند سارق اقدام کند تا از سرقت محموله‌های بعدی جلوگیری شود.

وی با ارائه راهکاری به منظور برخورد با پدیده سرقت محموله‌های باری در این شهرستان گفت: تعریف یک سیستم جامع نرم‌افزاری در سراسر کشور با لحاظ کردن تمامی مشخصات و فرآیندهای اداری در حوزه حمل و نقل موجب می‌شود که افراد به خود اجازه ارتکاب چنین اعمال مجرمانه‌ای را ندهند.

آرام در ادامه با بیان اینکه موضوع آموزش از مباحث بسیار حائز اهمیت و اساس جامعه است، افزود: آموزش زیربنای مسایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره است و قطعا با آموزش می‌توان ضمن آگاهی‌بخشی به مردم کار پیشگیرانه نیز انجام داد.

وی در ادامه از صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از صنایع به روز و مدرن دنیا نام برد که مباحث مربوط به آن در سایت‌های دانشگاهی مدرن جهان مطرح است و اهمیت این موضوع قطعا اهمیت مقوله آموزش را دو چندان می‌کند.

آرام با تأکید بر لزوم آشنایی با مباحثی همچون حمل و نقل چند وجهی و ترکیبی اظهار کرد: اطلاع کامل از چنین مباحثی ما را در خصوص مسایلی که این صنعت را تهدید می‌کند واکسینه خواهد کرد.

این جرم مصداق سرقت نیست

به گزارش ایسنا، معاون آموزش اداره آگاهی ساوه این جرم را مصداق سرقت نمی‌داند؛ به گفته‌ی وی اینکه راننده‌ای اقدام به بارگیری در شهری کرده و آن را به مقصد نرساند مصداق سرقت نیست بلکه جرمی که مرتکب شده است مصداق خیانت در امانت است.

سرگرد یحیی جعفری با بیان اینکه در سال‌های اخیر هیچ گونه سرقت باری در شهرستان ساوه گزارش نشده، به ایسنا گفت: راننده‌ای با هویت معلوم و دارا بودن تمامی مدارک لازم به شرکت حمل‌ونقل کالا مراجعه کرده و شرکت مذکور با صدور بارنامه مسئولیت انتقال یک محموله باری را به صورت امانت از شهری به شهر دیگر به وی واگذار می‌کند اما، بارگیرنده در حفظ این خیانت می‌کند و محموله مورد نظر را به نفع خویش مصادره می‌کند.

این مقام انتظامی ادامه داد: در این صورت شاکی می‌تواند با مراجعه به کلانتری اقدام به تشکیل پرونده کرده و پس از اخذ دستور قضایی، پرونده به اداره آگاهی ارجاع و فردی که مرتکب خیانت در امانت شده دستگیر می‌شود.

وی اضافه کرد: از آنجاکه تمام هویت فرد مجرم مشخص است لذا دستگیری وی پس از تشکیل پرونده قضایی و انتظامی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۸ مورد محموله باری که راننده وسیله نقلیه آن در شهرهای دیگر مرتکب جرم خیانت در امانت شده بود و قصد عبور از این شهرستان را داشت، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

سرگرد جعفری شرکت در کلاس‌های آموزشی و توجه به هشدارهای انتظامی پلیس در حفاظت از اموال به خصوص سرقت‌های مرتبط را نیز در کاهش عوامل سرقت بسیار مؤثر دانست.

در مسیرهای انحرافی توقف نکنید/ آموزش مهمترین راهکار پیشگیری از وقوع جرم است

وی با بیان این مطلب که پیشگیری از وقوع جرم از اولویت‌های نیروی انتظامی است، امنیت را یک فرآیند و محصول تلاش همه دستگاه‌ها و عموم مردم دانست و اظهار کرد: در حوزه پیشگیری، آموزش نقش مهمی دارد و باید با همکاری و تعامل مردم این امر هم در بخش امنیتی تقویت شود.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری دومین اولویت اطلاع‌رسانی در خصوص جرایمی است که در جامعه صورت می‌گیرد به طوری که برگزاری همایش‌ها و توزیع بروشورهایی به منظور آگاهی‌بخشی جامعه هدف، بخشی از فعالیت‌های پلیس است.

این مقام انتظامی در ادامه به بیان اهداف و برنامه‌های محوله نیروی انتظامی در خصوص سرقت کامیون‌ها و محموله‌های آنها و نیز انواع شیوه‌های نوین سرقت، چگونگی پیشگیری و جلوگیری از سرقت محموله‌های گرانقیمت پرداخت و گفت: در ابتدا رانندگان سعی کنند همیشه در ساعاتی از روز حرکت کنند که روشنایی و مسیر مطمئن‌تری دارد و در صورت حمل بارهای گرانقیمت جهت استراحت، مکان‌های شلوغ‌تر را انتخاب کرده و همراه خود نیروی کمکی داشته باشند.

وی خواستار توقف در مکان‌های مطمئن، روشن و پرتردد و عدم توقف در مسیرهای انحرافی و جاده‌های خلوت، تاریک و کم‌تردد شد و افزود: به منظور خدمت‌رسانی به رانندگان خودروهای سنگین با پیگیری نیروی انتظامی شهرستان طرح احداث پارکینگ اختصاصی در عوارضی‌ها و نقاط دیگر شهر به اجرا درخواهد آمد تا دغدغه رانندگان در خصوص سرقت محموله‌های باری در ساعاتی که به منظور استراحت در شهرستان سپری می‌کنند برطرف شود.

وی بیان کرد: سارقان لوازم یا محتویات داخل خودرو معمولا در کوچه‌ها و خیابان‌های خلوت و تاریک پرسه می‌زنند و انگیزه آنان سرقت هر نوع وسیله، پول یا اشیای قیمتی مانند تلفن همراه و کیف دستی در داخل خودروها است.

وی ضمن درخواست از رانندگان به منظور نصب و فعال کردن GPS بر روی خودروهای سنگین باری گفت: با نصب این سیستم بر روی خودروها در صورت سرقت خودرو و بار، محموله در کوتاهترین زمان ممکن کشف و خودرو به سرقت رفته متوقف خواهد شد.

نیمه‌های شب و اوایل بامداد هشدارهای سرنشینان خودروهای عبوری را جدی نگیرید

سرگرد جعفری خواستار کنترل گاه و بیگاه بار کامیون در زمان توقف و در مکان‌های مناسب شد و بیان کرد: توجه نکردن به هشدارهای سرنشینان خودروهای عبوری دیگر در طول مسیر به بهانه‌های مختلف از قبیل پنچری کامیون، ریزش بار، افتادن پلاک و… به خصوص در نیمه‌های شب و اوایل بامداد از موضوعات مهمی است که باید رانندگان بدان توجه داشته باشند.

وی توجه نکردن به دستور توقف سرنشینان خودروهای شخصی مشکوک ملبس به البسه مأموران و تجهیزات پلیس در نیمه‌های شب یا ساعت ابتدایی روز به خصوص (زانتیا، پژو، سمند، L90 ) اطمینان نکردن به افراد در طول مسیر (در نیمه شب یا ساعات اولیه بامداد) که تقاضای کمک کرده و اعلام موارد به پلیس ۱۱۰ یا واحدهای انتظامی بین راه، خودداری از سوار کردن مسافران بین راهی و عدم قبول مواد خوراکی و آشامیدنی از افراد مشکوک، توقف در مجتمع‌های خدمات رفاهی یا مقابل یگان‌های ناجا و راهدارخانه‌ها که حتی‌الأمکان دارای دوربین مدار بسته و یا نگهبان باشند را از دیگر موارد در این خصوص بیان کرد.

وی گفت: رانندگان در صورت بروز حادثه ضمن حفظ خونسردی نسبت به یادداشت پلاک خودرو، نوع وسیله نقلیه سارقان، تجهیزات همراه آنها، به خاطر سپردن علائم و مشخصات چهره مجرمان و مسیر حرکت آنها اقدام و در اولین فرصت عوامل پلیس اطلاع دهند.

علی فرقانی

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.