نماینده اراک : خودروهای ایرانی فاقد استاندارد هستند/لزوم تغییر شاخص‌های استاندارد در کشور

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک عباس رجایی ظهر امروز در دیدار با مدیرکل استاندارد استان مرکزی اظهار داشت: متأسفانه سیستم‌های نصب شده بر روی خودروهای ایرانی از جمله ایربگ و ای‌بی‌اس بر میزان و افزایش استانداردهای خودروهای ساخت داخل تاثیری نداشته است.

وی تصریح کرد: خودروهای وارداتی نیز پس از ورود به چرخه بازار کشور با قیمتی بسیار بالاتر از کشور صادرکننده به فروش می‌رسد که این روند و افزایش قیمت خودروهای وارداتی سبب می‌شود تا مردم به خرید خودروهای غیراستاندارد روی بیاورند که همین امر را می‌توان عاملی در افزایش تصادفات جاده‌ای دانست.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کالاهای وارداتی فاقد استاندارد هستند، ادامه داد: کالاهای وارداتی دارای شاخص‌های استاندارد نبوده و برای همه اقشار جامعه با درجه تولیدی یکسان عرضه می‌شود، این درحالی است که کالاهای صادراتی از ایران باید به نهایت استانداردهای جهانی نزدیک باشد.

رجایی خاطرنشان کرد: عرضه کالاهای چینی با کیفیت بسیار پایین در بازارهای ایران تولید داخلی را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است که جلوگیری از عرضه این قبیل کالاها باید در دستور کار سازمان استاندارد قرار گیرد.

وی گفت: کیفیت، رقابت و تولید کالای قابل عرضه در بازارهای جهانی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که باید از سوی سازمان ملی استاندارد رعایت شود.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای حضور در بازارهای جهانی افزود: حاضر نشدن در بازارهای جهانی در بعد تولید و خدمات تولیدی به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند که بر همین اساس آزاد گذاشتن حضور تولیدکنندگان در مراکز بین‌المللی و عرضه کالاهای مرغوب به توسعه اقتصادی کشور منجر خواهد شد.

رجایی با تاکید بر لزوم تدوین و تغییر در شاخص‌های استاندارد اظهار کرد: با تغییر نگاه‌های اقتصادی در حوزه تولید و خدمات تولیدی می‌توان به راهکارهای نوین در توسعه اقتصاد و بهبود وضعیت استاندارد در کالاهای داخلی دست پیدا کرد.

وی با اشاره به ابلاغ قانون جدید سازمان ملی استاندارد به مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به عقیده من این لایحه به دلیل مشکلات فراوان و اختلاف نظرها در این حیطه به کمیسیون مربوطه بازگردانده و به نتیجه دلخواه دست نخواهیم یافت.

*کالای ایرانی لایق استانداردسازی است

نماینده مردم اراک، خندای و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کالای ایرانی لایق استانداردسازی است ادامه داد: اگر می‌خواهیم در حوزه برندسازی در بازارهای بین‌المللی حاضر شویم باید استانداردسازی محصولات داخلی را آغاز کنیم.

رجایی تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد نیز موظف است در این راستا شاخص‌های برند و استاندارد سازی را مشخص کند که اجرای این مهم به کاهش هزینه‌های تولید در داخل نیز منجر می‌شود.

*تولیدکنندگان خاطی تروریست اقتصادی هستند

به گفته وی تولیدکنندگان خاطی در استانداردسازی کالاهای داخلی تروریست اقتصادی هستند که باید با آنها مقابله شود.

رجایی خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد باید در همه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… شاخص‌هایی را تدوین کند که در صورت تصویب مردم و دستگاه‌های اجرایی موظف به انجام آن خواهند بود.

*سازمان استاندارد به نقش حاکمیتی خود باز گردد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این سازمان در این زمینه باید به نقش حاکمیتی خود بازگردد و وظیفه اجرایی شاخص‌های استاندارد کالا را به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط واگذار کند، چرا که نظارت بر چرخه تولید مهم‌ترین وظیفه سازمان استاندارد است.

وی ادامه داد: ایجاد فرهنگ عمومی استاندارد در میان مردم نیز ضروری است و شهروندان باید بدانند که خرید کالای وارداتی غیر استاندارد به چرخه تولید آسیب وارد خواهد کرد که قطعا این مهم به ضرر خود مردم است.

رجایی خاطرنشان کرد: با توجه با اینکه امروزه محصولات تولید شده در کشورهای مختلف دنیا بر اساس نوین‌ترین تکنولوژی‌های روز است، بر همین اساس تغییر در شاخص‌های استاندارد باید مستمر و بر اساس تکنولوژی‌های نوین باشد تا از بازارهای جهانی عقب نمانیم.

وی افزود: اگر محصولات داخلی با شتاب و سرعت بیشتر در بازارهای بین‌المللی حاضر نشوند، قطعا تولیدکنندگان و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تولیدی آسیب خواهند دید.

به گفته وی تعامل مطلوب سازمان استاندارد و جهاد کشاورزی استان مرکزی در راستای اجرای موفق شهر پایلوت در مواد غذایی موثر و ضروری است.

رجایی ضمن ابراز رضایت از روند استانداردسازی در مقایسه با سال‌های گذشته ادامه داد: صرفه‌جویی کلی در مصرف نیروی انسانی، مواد غذایی و انرژی، حمایت از مصرف‌کنندگان، حفظ ایمنی، بهداشت، محیط زیست و ایجاد ارتباط بهتر از اهداف اساسی در استاندارد سازی محصولات است.
– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930722001010#sthash.bsKwXVdn.dpuf

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.