تعیین تکلیف سهم آلاینده ها کلید تصمیم سازی ورفع مشکلات هوای اراک

به گزارش مرکزی دیلی، «محمد حسین مقیمی» روز پنج شنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک افزود: باید میزان آلایندگی های ناشی از گردو غبار خارج از استان و آلاینده های استانی مشخص شود تا تصمیم های صحیح و اصولی برای کاهش آلودگی گرفته شود.

وی بیان کرد: باید بررسی شود که برداشت های املاح از کویر میقان آلودگی ایجاد می کند یانه و اگر در آلودگی تاثیرگذار است امکان کاهش آن از چه طریقی ممکن است.

مقیمی اضافه کرد: از سال ۸۴ تا ۸۸ بیش از ۶۰۰ چاه غیرمجاز در این منطقه حفاری شده که باید تعیین تکلیف شود.

استاندار استان مرکزی، بر همکار و تعامل گسترده محیط زیست و شهرداری اراک نیز تاکید کرد و افزود: نگهداری و فعالیت مستمر تابلوهای پایش آلودگی هوا امری ضروری است که شهرداری در این راستا باید اهتمام ویژه ای به خرج دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۴ روز ناسالم در اراک وجود داشته که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۵۷ روز بوده است.

«امیرانصاری» افزود: بر اساس تفاهم نامه وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد راهبری و نگهداری مراکز کنترل و پایش آلودگی محیط زیست با شهرداری ها است.

وی بیان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر در این راستا حمایت ویژه ای داشته باشند تا هم ایستگاه های جدید ایجاد شود و هم تابلوهای قدیمی به فناوری های جدید مجهز شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: هم اکنون چهار ایستگاه پایش آلودگی هوا در اراک وجود دارد که هر کدام از آنها برای مجهز شدن به فناوری روز نیازمند ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار است.

انصاری اظهار کرد: در راستای ماده ۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه شاخص های مدیریت سبز توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده است.

وی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران تا پایان سال جاری کارنامه عملکرد اجرایی مدیریت سبز دستگاه های اجرایی ارزیابی می شود و این مهم در شورای اداری به مدیران ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: در راستای این طرح دستگاه های اجرایی باید تا پایان سال میزان مصرف برق دستگاه خود را تا پنج درصد، آب تا ۱۰ درصد، سوخت ۱۵ درصد و کاغذ را تا سه درصد کاهش دهند.

معاون حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از طرح مدیریت زیست بومی تالاب میقان اراک پرداخت و گفت: از بین ۲۵۰ تالاب موجود در کشور، میقان جزو هشت تالاب اولویت دار است.

«مهرداد حاجی حسینی» افزود: ۴۰ بند و سد خاکی در بالادست تالاب میقان ایجاد شده که مانع عبور آب به این تالاب شده است.

وی بیان کرد: تالاب میقان یکی از ۱۷۸ کانون بحرانی فرسایش خاکی در کشور شناسایی شده است.

معاون حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: قسمت عمده آبخوان دشت اراک از لحاظ شرب و کشاورزی وضعیت مطلوبی دارد.

حاجی حسینی گفت: تعداد چاه های نیمه عمیق در حوزه تالاب میقان از ۱۱۹ چاه در سال ۴۲ به یکهزار و ۸۳۴ چاه در سال ۸۸ رسیده و تعداد چاه های عمیق از ۱۱ چاه در سال ۴۲ به دو هزار و ۳۰ چاه در سال ۸۸ رسیده است.

در این نشست مقرر شد وضعیت آلاینده بودن یا نبودن کارخانه املاح معدنی هر چه سریعتر بررسی شود،حق آبراه این تالاب مشخص و برداشت منابع آبی این مکان مدیریت جدی شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.