نامهربانی به یار مهربان…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، استقبال کمرنگ مردم اراک از نمایشگاه کتاب نیاز به بررسی های عمیق و توجه مسوولان دارد چرا که کتاب های عرضه شده در آن بر خلاف گذشته از تنوع بالایی برخودار بود و بیش از ۴۲ هزار عنوان از ۳۰۰ ناشر به معرض فروش گذاشته شد که ۳۰ هزار عنوان آن چاپ اولی بودند.

مسوولان برگزاری نمایشگاه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی تمهیدات لازم برای اطلاع رسانی از تبلیغات محیطی تا پیامک را به کار گرفتند و رسانه ها نیز در این خصوص کوتاهی نکردند، پس باید دلیل استقبال کمرنگ از این رویداد را در جای دیگری سراغ گرفت.

ایجاد امکانات لازم برای فروش بن کتاب و تخصیص اعتبار دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای آن و نیز تخفیف های ارائه شده از سوی ناشران، فرصت مناسبی برای دوستداران کتاب فراهم کرده بود ولی از این فرصت، خیلی استفاده نشد.

برپایی نشست های علمی و تخصصی در حوزه کتاب و شعر، برپایی محفل مثنوی خوانی و برنامه های تفریحی از قبیل نمایش های عروسکی، موسیقی و ایستگاه نقاشی ویژه کودکان نیز در این نمایشگاه، هر چند امکان مناسبی بود که خانواده ها را به این مکان فرهنگی بکشاند ولی آن چنان که باید موثر واقع نشد.

ممکن است برخی ایرادات به نمایشگاه کتاب اراک که پس از یک هفته برگزاری، دوم مهرماه به کار خود خاتمه داد ، وارد باشد ولی از بسیاری جهات نمایشگاهی درخور و برخوردار از ملاک های یک مکان فرهنگی مناسب بود ، بنابراین ضروت دارد در خصوص استقبال کمرنگ از آن کنکاش بیشتری شود.

عده ای بر این باورند که زمان این نمایشگاه به دلیل همزمانی با روزهای آغازین سال تحصیلی مناسب نبوده و خانواده ها در این روزها بیشتر دغدغه نوشت افزار و کفش و لباس بچه های خود را داشته اند تا کتاب؛ ولی چنانچه فرهنگ مطالعه بالا بود مردم در هر صورتی خود را به نمایشگاه کتاب می رساندند.

این گفته که برپایی این نمایشگاه در آستانه بازگشایی مراکز آموزش عالی و در حالی که هنوز دانشجویان حضور چشمگیری در شهر نداشته اند، موجب استقبال کمرنگ مردم شده تا حدی قابل قبول است، ضمن اینکه دوری نمایشگاه از شهر نیزموجه می نماید که می طلبد مسوولان در خصوص آن چاره اندیشی کنند ولی این موضوع ها نیز عامل عمده و یا اصلی عدم استقبال گرم مردم از این نمایشگاه نیست.

به گفته برخی از کارشناسان نهادینه نشدن فرهنگ کتابخوانی، مشکلات مالی و گرانی کتاب، سرگرمی های نوظهور و جایگزینی ابزار دیگر در اوقات فراغت فرهنگی خانواده ها از جمله مواردی است که فرهنگ مطالعه در کشور را با چالشی جدی مواجه کرده است و همین موارد باید در استقبال کمرنگ مردم از نمایشگاه کتاب مد نظر قرار گیرد.

به گفته ‘ غلامرضا فتح آبادی ‘ مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی، هم اینک سرانه کتابخوانی در استان مرکزی ۱۸ دقیقه در روز و سرانه مطالعه ۷۲ دقیقه است که این رقم پایین بودن مطالعه کتاب در بین مردم این منطقه را می رساند و باید چاره ای اساسی برای آن اندیشید.

سرگرمی های نوظهور نیز موضوعی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد زیرا برخی افراد حتی در مورد کتاب نیز نسخه های الکترونیکی را به خاطر مزایایی مثل امکان جست و جو بر نسخه های کاغذی ترجیح می دهند، ضمن آنکه کتاب فقط جنبه سرگرمی ندارد و قادر است مطالب عمیق را به شخص ارائه دهد.

نکته مهمتر این است که آیا رسانه های دیگر مثل اینترنت و شبکه های تلویزیونی و به اصطلاح سرگرمی های فرهنگی جدید، به نیاز تشنه دانش بودن و لذت بردن از آگاهی و دانستن، پاسخ واقعی می دهند و یا اینکه با دادن پاسخی کاذب و سراب گونه به این نیازها؛ انسان را از دسترسی به پاسخ واقعی باز می دارد و شاید یکی از دلایل سرگشتگی انسان معاصر را باید در همین مقوله جستجو کرد.

بی رغبتی به مطالعه و کتاب، سووالات متعددی را ایجاد می کند که پاسخ آن نیازمند خواندن کتاب های متعدد و حتی نوشتن چندین جلد کتاب است بنابراین باید پژوهش های جامعی در این خصوص انجام و راهکارهای لازم بر اساس آنها عملیاتی شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.