جشنواره تئاتر؛ فرصتی برای به صحنه آوردن مضامین ناب دینی و هویت ملی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حسین شاکری، مدیر‌کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی پنج‌شنبه، ۱۳ شهریور در مراسم اختتامیه بیست‌ و ششمین جشنواره تئاتر استان در فرهنگسرای آئینه اراک، گفت: بیست‌ و ششمین جشنواره تئاتر استان فرصت مغتنمی است برای آنکه فعالان عرصه نمایش بتوانند در سایه تعاملی سازنده آثار و تولیدات خود را در معرض نمایش و قضاوت هنرمندان و عموم مردم علاقه‌مند قرار دهند.

وی بیان کرد: جشنواره تئاتر استان مرکزی علاوه بر فراهم کردن یک میدان رقابت برای هنرمندان، فرصتی برای تولید آثار فاخر ارزشی و به صحنه آوردن مضامین ناب با اولویت‌بخشی به میراث گرانقدر دینی و هویت ملی است.

شاکری اظهار کرد: حقیقتاً هنرمندان استان مرکزی با کمترین و در برخی موارد بدون هیچ امکان و حمایت مالی تلاش کردند که بر اساس دغدغه‌ای که دارند و احساس وظیفه و علاقه خاص به هنر چراغ انجمن‌های مختلف هنری را در سطح استان روشن نگه داشته و جایگاه هنر استان را در همه عرصه‌ها ارتقا ببخشند.

مدیر‌کل ارشاد استان در ادامه، یادآور شد: تئاتر و نمایش استان مرکزی همواره در قلل رفیع افتخارات بوده است و امید است که در جشنواره‌های منطقه‌ای هرچه بیشتر شاهد درخشش هنرمندان استان باشیم و این اداره‌کل نیز تلاش می‌کند تا با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم از تمام هنرمندان و آثار فاخر هنری که منطبق با اهداف فرهنگی و اسلامی کشور باشد حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه هنر غنی و ماندگار تئاتر استان نیازمند توجه ویژه است، گفت: هنر تئاتر و نمایش در استان مرکزی از قدمت دیرینه‌ای برخوردارست و این جشنواره نیز با هدف ارتقای هرچه بیشتر جایگاه هنر ارزنده نمایش، تقویت بنیان‌های تئاتر با مضامین مختلف به‌ویژه مضامین فاخر متناسب با فرهنگ غنی دینی، اسلامی و بومی و تأثیرگذاری بر مخاطب و تبادل تجارب برگزار شد.

شاکری اعلام کرد: پس از اعلام فراخوان جشنواره و ارسال آثار به دبیرخانه، در مجموع از بین آثار ارسالی ۲۱ اثر از شهرستان‌های اراک، تفرش، خمین، دلیجان، ساوه و محلات به مرحله بازبینی راه یافت و پس از بازبینی نهایی توسط هیئت داوران هشت اثر به بخش نهایی جشنواره معرفی شدند.

وی اظهار کرد: بهروز بقایی، محمدرضا الوند، علی عسگر علی‌زاده‌مقدم و حسن پارسایی به‌عنوان منتقد و مترجم و حمیدنجاتی نیز به‌عنوان کارشناس گرافیک و داور مدعو بخش پوستر داوری این جشنواره را بر‌عهده داشتند.

مدیرکل ارشاد استان ضمن اعلام آغاز به کار بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر استانی از ۱۵ شهریور ‌امسال، گفت: برگزیدگان جشنواره بیست‌وششمین با اهدای جوایز نفیس تجلیل و دو اثر برتر نیز جهت شرکت در جشنواره منطقه‌ای تئاتر معرفی می‌شوند.
یادآور می‌شود: در مراسم اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره تئاتر استان مرکزی برترین‌های جشنواره بر اساس نظر هیئت داوران انتخاب و با اهدای تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نفیس تجلیل شدند.

به گزارش ایکنا، در بخش بازیگری زن، بر اساس نظر هیئت داوران از سهیلا میرزاخانی برای بازی در نمایش یک شب بی‌پایان تقدیر شد و جایزه رتبه سوم این بخش به مهسا نظری بازیگر نمایش وقتی به آسمان نگاه می‌کنم اختصاص یافت.

سمیه بختیاری برای بازی در نمایش کافی شاپ و مهناز حسینی به خاطر بازی در نمایش رویش ناگزیر دخی‌ها در حاشیه رتبه دوم و سوم بخش بازیگری زن جشنواره را از آن خود کردند.

در بخش بازیگری مرد: هیئت داوران از بین کاندیدهای بازیگران مرد جشنواره، از مرتضی علیدادی و پوریا رضایی به خاطر بازی در نمایش جفت هیچ تقدیر کرد و جایزه رتبه سوم این بخش به محمدجواد شریفی به‌خاطر بازی در نمایش جفت هیچ، جایزه رتبه دوم به پوریا صالحی بخاطر بازی در نمایش کافی شاپ و جایزه رتبه اول نیز به عادل عزیر نژاد به‌خاطر بازی در نمایش کافی شاپ تعلق گرفت.

در بخش بهترین نمایش‌نامه‌نویسی؛ افق ایرجی به‌خاطر نمایشنامه جفت هیچ رتبه سوم، شهرام سلطانی بخاطر نمایشنامه کافی شاپ رتبه دوم و رضا شاه بداغی به‌خاطر نمایشنامه رویش ناگزیر دخی‌ها در حاشیه رتبه اول این بخش از جشنواره را از آن خود کردند.

در بخش کارگردانی جشنواره؛ جایزه رتبه سوم کارگردانی هیئت داوران به شهرام سلطانی به‌خاطر کارگردانی نمایش کافی شاپ، جایزه رتبه دوم به افق ایرجی به‌خاطر کارگردانی نمایش جفت هیچ و جایزه رتبه اول کارگردانی به مهدی محمدی به‌خاطر کارگردانی رویش ناگزیر دخی‌ها در حاشیه تعلق گرفت.

در بخش بهترین موسیقی؛ هیئت داوران با تقدیر از آهنگ‌ساز و گروه نوازندگان نمایش جفت هیچ جایزه بهترین موسیقی را به مسعود عباسی آهنگساز نمایش رویش ناگزیر دخی‌ها در حاشیه اختصاص  داد و در بخش طراحی صحنه نیز با تقدیر از طراح صحنه نمایش کافی شاپ و جفت هیچ جایزه برترین طراحی صحنه را به مهدی محمدی و محسن غلامی طراحان نمایش رویش ناگزیر دخی‌ها در حاشیه اهدا کرد.

در بخش طراحی لباس: طراح لباس نمایش جفت هیچ مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت و آتنا فارسیجانی به‌خاطر طراحی لباس نمایش کافی شاپ جایزه بهترین طراح لباس جشنواره را از آن خود کرد.

در بخش ارزیابی پوستر جشنواره نیز هیئت داوران جایزه این بخش را به طراح پوستر دو نمایش واپسین رقص برگ با باد و جفت هیچ اهدا کرد.

هچنین جایزه ویژه هیئت داوران به گروه بازیگران نمایش رویش ناگزیر دخی‌ها در حاشیه تعلق گرفت.

بر اساس انتخاب هیئت داوران نمایش کافی شاپ به کارگردانی شهرام سلطانی از اراک و نمایش رویش ناگزیر دخی‌ها در حاشیه به کارگردانی مهدی محمدی از خمین به جشنواره منطقه‌ای تئاتر راه یافتند.

واپسین رقص برگ با باد، یافت آباد، رویش ناگزیر دخی‌ها در حاشیه، وقتی به آسمان نگاه می‌کنم، اعترافاتی درباره زنان، کافی شاپ، یک شب بی‌پایان و جفت هیچ هشت گروه راه یافته به جشنواره تئاتر استان مرکزی بودند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.