کنترل مشکلات و امید به رهایی از رکود صنعتی در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، استان مرکزی که پیشانی اش با نام صنعت مهر شده و شناسنامه اش صادره از بخش صنعت است، صنایع گرفتار با رکود صنعتی اش یک سالی می شود که چمهایشان به دست دولتمردان خشک شد تا بلکه گرهی از گره های کورشان به دست دولتمردان تدبیر و امید باز شود.

استان مرکزی استان صنعتی است که مردمش معتقدند پسوند صنعتی اش از بیرون دل دیگران را برده و از درون آنها را سوزانده است. صنعتی که این روزها فقط لقبش زینت بخش استان است و مردم آن از مزایای صنعتی بودنش محرومند.

رکود صنعتی قصه ای نیست که آن را بتوان پنهان کرد

رکود صنعتی و کاهش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی استان در سالهای اخیر دیگر قصه ای نیست که آن را بتوان پنهان کرد رکودی که اولین ترکش آن به شاغلین واحدهای صنعتی و جوانان جویای کار اصابت کرد و موجب بیکاری بخش قابل توجهی از آنها شد.

استاندار استان مرکزی در اولین روزهای ورود خود به استان مرکزی بعد از رسیدگی به معضل آلودگی هوای اراک در نشستی صمیمی با صنعتگران به درد دل مدیران واحدهای صنعتی گوش سپرد و به آنها قول داد توجه به صنعت از اولویت های کاری اش در استان خواهد بود.

مقیمی که در نخستین روزهای حضورش توجه به ظرفیت ها و تلاش در جهت بالفعل کردن توانمندی های صنعتی استان را ضروری دانست و گفت: دستیابی به جایگاه واقعی استان مرکزی در کشور نیاز به صرف هزینه های مادی زیادی ندارد و فقط کمی همت و همگرایی درون استانی نیاز دارد.

وی با اشاره به موفقیت صنعت در برخی استان های همجوار استان مرکزی گفت: استان مرکزی هم استانی برخوردار از ظرفیت های صنعتی بسیار است که اگر بتواند پول را خوب در چرخه صنعتی خود بچرخاند دیگر استان چیزی از استان هایی چون اصفهان کم نخواهد داشت.

استاندار مرکزی با بیان این که با وجود دو هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی فعال در استان مرکزی نباید کسی دغدغه شغل را در این استان داشته باشد به مهر گفت: باید با برنامه ریزی و حرکت در مسیر بهره گیری مطلوب از سرمایه های موجود در استان بستر اشتغال همه جوانان این استان را فراهم کرد.

کنترل قیمت‌ها گره ای از بخش صنعت استان مرکزی باز نکرد

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: یا مشکلات بخش صنعت خیلی زیاد و ریشه ای است یا حل این مشکلات در اولویت دولت تا کنون قرار نگرفته که درطول یکسال اخیر به جز کنترل قیمت ها که به کنترل برخی مشکلات انجامید گره ای از گره های بخش صنعت باز نشده است.

منوچهر توسطی افزود: دولت ، امید را در جامعه ایجاد کرده و با کنترل روند صعودی تورم مانع حرکت رو به رشد مشکلات در بخش صنعت شده است اما اتفاق خاصی در خروج بخش صنعت از حالت رکود رخ نداده و ما نتوانستیم در این مدت شاهد رونق اقتصادی در فضای کسب و کار استان مرکزی باشیم.

وی با بیان این که بخش صنعت نمی تواند مادالعمر برای خروج از رکود صنعتی صبر کند افزود: علیرغم شعارها متاسفانه تاکنون نه صنعتی توانسته ظرفیتهای خالی اش را پر کند و نه فضای کسب و کار صنعتی بهتر شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی با انتقاد از خالی بودن ظرفیت های تولید در صنایع و عدم جذب نیروی انسانی جدید در واحدهای صنعتی بیان داشت: زمانی می توانیم مدعی حل مشکلات بخش صنعت باشیم که علاوه بر ایجاد رونق در فضای کسب و کار صنعتی زمینه بکارگیری نیروهای تعدیل شده یا نیروی جدید در این واحدها فراهم شود.

افزایش نرخ بهره بانکی مشکل جدید صنعت در یک سال اخیر

توسطی در ادامه از افزایش نرخ بهره بانکی گلایه کرد و گفت: در یک سال اخیر نه تنها مشکلی از مشکلات صنعت رفع نشده بلکه مشکل بزرگی هم بر مشکلات صنعت افزوده شده و آن افزایش نرخ بهره بانکی است.

وی افزود: متاسفانه سیاست های انقباضی دولت در ارائه تسهیلات بانکی نه تنها در یک سال اخیرادامه دارد که سخت تر نیز شده و این مسئله بر حجم مشکلات صنعت افزوده است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی گفت: استان مرکزی استانی با مزیت صنایع فلزی و فولادی است صنایعی که ۲۵ تا ۳۰ درصد تولیدات آنهارا مقاطع فولادی تشکیل می دهد مواد اولیه ای که براساس تصمیم دولت دیگر ارز مبادله ای برای ورود آنها تخصیص نمی گیرد.

بخش صنعت در استان مرکزی نیازمند توجه جدی برای خروج از رکود اقتصادی است

توسطی یادآور شد: این مشکل در کنار تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای صنعتی مدیران این واحدها را با چالشی اساسی روبرو کرده است.

وی تاکید کرد: بخش صنعت در استان مرکزی نیازمند توجه جدی برای خروج از رکود اقتصادی است و این اتفاق زمانی محقق می شود که ضمن تکمیل ظرفیت های خالی صنعتی دراستان زمینه بکارگیری نیروی انسانی جوان نیز در این واحدها فراهم شود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی ادامه داد: اگر برنامه های دولت در حوزه حمایت از صنعتگران اجرایی شود دیگر نه شاهد چک های برگشی خواهیم بود، نه معوقات بانکی و نه بیکاری جوانان که معضل بزرگ پیش روی خانواده هاست.

مدیران دولتی همتی برای اجرای مصوبات شورای گفتگو  ندارند

توسطی در ادامه به عملکرد شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: شورای گفتگو اتفاق خوبی در بخش صنعت بود که متاسفانه علیرغم مصوبات خوب مدیران همتی برای اجرایی شدن آنها ندارند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر اتاق بازرگانی به این شورا به عنوان دبیر شورا گفت: اتاق بازرگانی باید به عنوان دبیر شورا وقت بیشتری برای آن گذاشته و مصوبات را به جد دنبال کند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی گفت: در کل کشور از این شورا اثر بخشی ندیدیم چون مدیران دولتی اقبالی برای انجام توافقات نداشتند.

توسطی یادآور شد: اکثر مشکلات بخش صنعت  ملی است و باید در سطح ملی حل شود که به شورای تخصصی گفتگو ارجاع شده است.

نبود آمار دقیق معضل بزرگ بخش صنعت

رئیس خانه صنعت و معدن با بیان این که  متاسفانه در سیستم دولتی هیچ مرجعی آماری از بیکاری، کاهش ظرفیت و ظرفیت خالی بخش صنعت داده نمی شود، گفت: متولیان آمار از ارائه واقعی آمار خودداری می کنند.

توسطی افزود: مقصر دیگر این امر مدیران واحد های صنعتی اند که برای بهره گیری از تسهیلات بانکی هرگز آمار دقیقی از وضعیت صنعت خود ارائه نمی کنند.

وی افزود: معمولا واحدهای صنعتی از یک سو برای حفظ حیثیت کاری خود از سوی دیگر برای بسته نشدن درب بانکها و دریافت تسهیلات بانکی بروی خود، آمار واقعی از سیستم کاری خود ارائه نمی کنند چرا که تسهیلات بانکی بر اساس وضعیت فعالیت واحد صنعتی تخصیص یافته و بانکها از پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی متوقف و کم ظرفیت خودداری می کنند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب پیش روی صنایع خاص استان مرکزی گفت: شرایط اقتصادی پیش روی کشور و رکود اقتصادی بیشترین آسیب را متوجه صنایع خاص استان مرکزی اعم از ماشین سازی سازنده تجهیزات پالایشگاهی، نیروگاهی، سدسازی، کمباین سازی تنها تولید کننده کمباین کشور، هپکو تنها سازنده ماشین آلات راهسازی و… ساخت.

……….

گزارش: فاطمه عسگری نیا

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.