برگزاری جشنواره تابستانی در پارک‌های اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک،وقتی وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، رضایت از زندگی و سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش یابد به موازات آن آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد، زیرا مشارکت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری در میان مردم بیشتر می‌شود و مردم آن جامعه احساس زنده بودن می‌کنند.

متأسفانه دغدغه‌ها و درگیری‌های روزمره افراد در جامعه امروزی تا حد زیادی فرصت توجه بایسته به نشاط و شادابی فردی را از آنها سلب کرده است؛ اینجاست که اهمیت برقراری نشاط اجتماعی دو چندان می‌شود.

*برقراری نشاط اجتماعی نباید محدود به زمان و مکان خاصی باشد

اگر چه توجه به برقراری نشاط اجتماعی نباید محدود به زمان و مکان خاصی باشد، اما در برخی از موقعیت‌ها از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است به‌طور مثال فراهم کردن زمینه شادی در اجتماع در اعیاد ملی و مذهبی و همچنین فصل تابستان که اوقات فراغت افراد به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان در آنها بیشتر است نسبت به سایر زمان‌ها با اهمیت‌تر جلوه می‌کند.

همچنین اهمیت توجه به ایجاد نشاط اجتماعی در کلان‌شهرها که با معضلاتی نظیر آلودگی هوا، ترافیک و سایر مشکلات حاصل از رشد جمعیت دست و پنجه نرم می‌کنند به مراتب بیشتر از سایر شهرهاست.

متأسفانه کلان‌شهر اراک در حوزه بهره‌مندی از فضاهای شاد و نشاط آوری که بتواند پاسخگوی نیاز شهروندان باشد از جایگاه خوبی برخوردار نیست و همین موضوع همواره گلایه آنها را به دنبال دارد.

یکی از شهروندان اراکی در این زمینه اظهار کرد: افراد به ویژه نوجوانان و جوانان در روزهای بلند تابستان نیازمند فضاهای شاد و مفرحی هستند که امکان تخلیه هیجانات و انجام تفریحات سالم را برای آنها فراهم کند.

شیرین خجسته ضمن ابراز گلایه از محدود بودن مراکز فرهنگی و تفریحی در سطح شهر، به خبرنگار ما گفت: با افزایش جمعیت شهر، نیازهای تفریحی و فرهنگی برای گذران اوقات نیز بیشتر می‌شود که این موضوع باید در برنامه مسئولان فرهنگی شهر گنجانده شود.

این شهروند افزود: برگزاری جشنواره‌های تابستانی و جنگ‌های شادی که با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی از قبیل اجرای کنسرت هنرمندان، مسابقات فرهنگی، آموزشی و سایر برنامه‌های نمایشی همراه هستند تا حد زیادی می‌توانند اوقات دلنشین و مفرحی را برای شهروندان رقم بزنند و از کسالت و خستگی آنها بکاهند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک نیز با اشاره به کمبود مراکز فرهنگی – تفریحی در سطح شهر، اظهار داشت: شهرداری اراک برای جبران این مشکل از پارک‌های سطح شهر جهت برگزاری برنامه‌های نشاط آور در طول شب‌های تابستان استفاده می‌کند.

مجتبی خراجی با بیان این که ویژه ‌برنامه‌های مناسبتی در شب‌های تابستان در پارک‌های مختلف سطح شهر از قبیل امیرکبیر، گلبرگ، آزادی و… در حال برگزاری است، افزود: در مجموع ۱۵ ویژه برنامه مناسبتی در ماه شعبان و ۶ برنامه نیز در شب‌های ماه مبارک رمضان در پارک‌های مختلف سطح شهر برگزار شده است و تا پایان فصل تابستان نیز روند برگزاری این برنامه‌ها در مناسبت‌های مختلف ادامه دارد.

*با ترویج نشاط اجتماعی افسردگی، مصرف مواد مخدر و فساد اخلاقی به کنترل می‌شود

یکی از فعالان فرهنگی اراک نیز با تاکید بر اهمیت توجه به مقوله نشاط اجتماعی در جامعه، بیان داشت: برای تشکیل یک جامعه شاد، باید با ترویج نشاط اجتماعی به کنترل معضلاتی همچون افسردگی و اختلالات روانی، مصرف مواد مخدر، جرایم خرد و کلان اجتماعی، طلاق و فساد اخلاقی پرداخت.

سیامک ستوده ادامه داد: به منظور ارتقای سطح نشاط اجتماعی در کلان‌شهر اراک، جشنواره تابستانی در پنج پارک و محله این شهر از آغاز تابستان شروع و در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه زمان آغاز برگزاری جشنواره از ۱۶ مرداد ماه بوده گفت: این جشنواره به مدت یک ماه به صورت گردشی در پارک‌های مختلف سطح شهر از قبیل پارک شهدای گمنام، آزادی، کلاله ، شهر صنعتی و پارک محله رودکی برگزار و همچنان ادامه دارد.

ستوده با اشاره به برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره، اظهار کرد: با تمهیدات اندیشیده شده امکان پذیرایی از ۵۰۰ نفر از شهروندان در هر شب وجود دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز از برگزاری جشنواره نشاط و خانواده در بوستان امیرکبیر اراک خبر داد.

*اجرای جشنواره نشاط و خانواده از اهداف سند توسعه فرهنگی استان است

غلامرضا فتح‌آبادی اظهار داشت: با توجه به مصوبات چهل و یکمین جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان و با مشارکت شهرداری اراک جشنواره نشاط و خانواده به مدت ۳۰ روز از ابتدای شهریورماه در بوستان امیرکبیر اراک در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: این جشنواره با ویژه برنامه‌هایی چون موسیقی، مولودی‌خوانی، نمایش، معرفی نخبگان، بخش کودک و… برگزار می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به استقبال بسیار بالای شهروندان از این جشنواره خاطرنشان ساخت: اجرای این جشنواره با هدف ارتقای نشاط اجتماعی که یکی از اهداف سند توسعه فرهنگی استان به شمار می‌رود، به اجرا در آمده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.