اجرا ۲ پروژه مشترک بین‌المللی در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری فارس از اراک، یوسف یوسفی ظهر امروز در حاشیه بازدید از طرح‌های مرتع‌داری با اشاره به اجرای پروژه‌های بین‌المللی در عرصه‌های منابع طبیعی استان اظهار داشت: دو پروژه مشترک بین‌المللی برای اصلاح، احیای و بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های منابع طبیعی در شهرستان‌های ساوه و محلات در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: اجرای این پروژه‌ها در راستای توانمندسازی جوامع محلی با هدف ایجاد مشاغل جانبی برای وابستگی کمتر به عرصه‌های منابع طبیعی بر محور حفظ منابع‌ پایه، آب، خاک و پوشش گیاهی تاکید دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی اظهار داشت: یکی از این پروژه‌ها احیای منابع طبیعی جامعه‌محور است، در سال ۲۰۱۳ کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با همکاری اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، آن را با موضوع احیای منابع طبیعی جامعه‌محور در منطقه مهمانشهر شهید ناصری شهرستان ساوه آغاز کرد.

یوسفی ادامه داد: این پروژه با استفاده از روش‌های مشارکتی، پناه‌جویان را به منظور دست‌یابی به مدیریت پایدار منابع طبیعی توانمند ساخته و با ایجاد روش‌های تامین معیشت جایگزین، باعث افزایش خوداتکایی پناه‌جویان و کاهش چالش‌های اقتصادی، اجتماعی آنها می‌شود.

این مقام مسئول گفت: هدف اصلی اجرای طرح احیای منابع طبیعی جامعه‌محور، مدیریت منابع طبیعی به شیوه‌ای پایدار با مشارکت جمعیت پناه‌جویان ساکن منطقه و اهداف دیگر معرفی پروژه احیای منابع طبیعی جامعه‌محور به منظور رسیدن به هدف‌هایی از قبیل حفاظت، احیا و مدیریت پایدار و مشارکتی منابع طبیعی، ارتقای ظرفیت پناه‌جویان برای استفاده پایدار از منابع طبیعی با هدف مجهز کردن آنان به مهارت و دانش لازم و ایجاد روش‌های امرار معاش جایگزین و نهادینه کردن رویکرد کشاورزی پایدار و توسعه آن در محدوده پروژه است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه این پروژه بر مشارکت جوامع در فرآیندهای تصمیم‌گیری به منظور توانمندسازی آنها تاکید دارد، بیان داشت: سطح آسیب به منابع طبیعی، استراتژی معیشت آنها و فرصت‌های جایگزین معیشتی در دسترس، اجرای پروژه‌های مرتع‌داری، بیابان‌زدایی، آبخیزداری و حفاظتی با مشارکت جمعیت افاغنه ساکن، معرفی و گسترش شیوه‌های استفاده از انرژی‌های نو و سبز و بسیج جامعه پناه‌جویان از دیگر برنامه‌ها است.

یوسفی بیان داشت: تشکیل سازمان‌های مبتنی بر جامعه و صندوق اعتبارات خرد محلی، ظرفیت‌سازی و آموزش برای پناهندگان در استفاده پایدار و بازسازی منابع طبیعی از جمله مدیریت و حفاظت از این منابع، بهبود سیستم احشام در اختیار جامعه پناه‌جویان از طریق آموزش، ارائه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قابل عرضه در بازار برای ترویج گزینه‌های جایگزین امرار معاش، برگزاری جلسات مشورتی، کارگاه‌های آموزشی آماده‌سازی با جوامع محلی، پناه‌جویان، مسئولان محلی و استانی ذی‌ربط از اقدامات دیگر بوده است.

وی اظهار داشت: اهداف عمده اجرای این پروژه احیای پوشش گیاهی، کاهش فرسایش آبی و بادی، تأمین سوخت، علوفه، میوه و دانه‌های خوراکی است و اهداف درازمدت این پروژه اصلاح خاک از طریق تجمع مواد آلی در خاک ناشی از ریختن برگ‌ها، بهبود نفوذپذیری خاک برای تغذیه آب‌های زیرزمینی و سبز کردن مناطق رها شده با بذر پاشی طبیعی است،

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی در ادامه خاطرنشان ساخت: طرح دیگری که به صورت مشترک با سازمان بین‌المللی در حال اجرا است، ترسیب کربن در منطقه گلچشمه محلات است که هدف از اجرای آن، توسعه مدل ترسیب کربن و احیای مشارکتی مراتع و افزایش میزان ظرفیت جذب دی اکسید کربن در مراتع تخریب یافته است.

وی گفت: در راستای اجرای این پروژه، گروه‌های توسعه روستا و صندوق‌های اعتباری خرد به عنوان راهکارهایی به منظور کاهش فشار بر منابع طبیعی در روستاهای زیر پوشش این طرح ایجاد شده است.

یوسفی بیان داشت: مهم‌ترین اهداف اجرای پروژه ترسیب کربن افزایش میزان ترسیب کربن، بالا بردن روحیه مشارکت‌پذیری در میان مردم، بهبود شاخص‌های زیست محیطی، بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهره‌برداران و کاهش خشکسالی و بلایای طبیعی است.

به گفته وی هدف جهانی اجرای این طرح ارائه مدل ترسیب کربن در مناطق خشک و نیمه خشک است و در سطح ملی از اجرای این پروژه نیز احیای مناطق تخریب شده در روستاهای مورد نظر و بهبود شاخص‌های توسعه انسانی است.

وی اظهار داشت: یکی از مهم‌‌ترین دستاوردهای اجرای پروژه ترسیب کربن، کاهش تخریب مراتع، احیای اراضی تخریب شده، افزایش میزان پوشش گیاهی منطقه، بالا بردن شاخص توسعه انسانی و افزایش شاخص امید به زندگی در بین مردم این منطقه است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.